fbpx

אישה צעירה – השמים הם לא הגבול בשבילך

לרגל יום האישה הבינלאומי, קבלו חליפת מכתבים בין ורד כהן-ברזילי העוסקת בקידום נערות למקצועות טיס וחלל, לבין שקד אלישיב – פרח טיס צעירה. המסר העובר בין השורות הוא כי לנשים עוד מחכה עבודה רבה אבל הדרך כבר נפרצה וצריך לשמור עליה ולהרחיב אותה

שקד היקרה,

הייתה לי הזכות להכיר אותך לאורך שלוש שנים, בפעילויות ייחודיות המחברות נערות לטיס והשנה בצורה יותר אינטנסיבית בתוכנית הבינלאומית של המאיץ המדעי ליזמות חלל. פגשתי ילדה עם חלום להיות טייסת, שצמחה לנערה מצטיינת שנוסקת למעלה. ראיתי אישיות כובשת ונחושה, בעלת פוטנציאל עצום בתחום החלל. אני יודעת שעבורך השמים אינם הגבול.

לצערי, שקד, עלי להתוודות. בדרך לשמים יש הרבה תקרות זכוכית. קשה לראות אותן כי הן שקופות ולפעמים נדמה שהן כלל לא שם, אבל הן קיימות ומאיימות לעצור גם נערות בעלות יכולות מרשימות כשלך.

המהפכה הפמיניסטית תמשיך על אף הכל

על אף שניסינו בעבודה קשה ונחושה ולאורך שנים, אני וחברותיי לדרך, לא רק שכשלנו במשימתנו להסיר יותר תקרות עבורך, אלא שבתקופה האחרונה גוברים הקולות לעצור את המהפכה הפמיניסטית ולהסיג אותה לאחור. להציב עוד תקרות זכוכית ועוד תקרות בטון בפני נערות מצוינות כמוך. לבטל שילוב נערות ביחידות קרביות ובכללן את קורס הטייס שאליו את חולמת להגיע.

 אבל המאבק לא ממתין לך רק שם, המאבק למינוי נשים בצמרת הפוליטית, המשפטית, הכלכלית והביטחונית, עדיין קיים. עלינו תמיד להיות על המשמר ולוודא שנגיע למשרות המשפיעות בהן נועדנו להיות. כי אנחנו 52 אחוז מהאוכלוסייה ועדיין הרוב שנותר מיעוט. לצערי המאבק לשוויון הוא גם עתה גם המשימה שלך. של הדור שלך. הוא קשה, הוא ארוך והוא סיזיפי אך הוא אינו בלתי אפשרי.

אל לך להירתע מכל אלו, בני לך רשת של נשים שתפעל יחד להשגת שוויון בכל מקום שהוא אינו קיים, או נסוג לאחור. שאפי להיות מובילה גם בעסקים. התיידדי עם הכסף והפכי אותו לכלי שבעזרתו תוכלי להוביל חברות פורצות דרך וחשובות לעתיד האנושות, ליצור שוויון בתעסוקה, להשקיע בחינוך איכותי והכנת הדור הבא לאתגרי העתיד. צרפי אליך את הגברים – את הקולות האחרים שצומחים פה בשנים האחרונות ורואים בך שותפה אמיתית לדרך. היום במסגרת המאיץ המדעי, את מובילה קבוצה בינלאומית מעורבת של בנים ובנות המבקשת לפרוץ דרך בתחום יזמות החלל – שמרי על התחושות הללו שאת חשה עתה בעוצמה. כשאת בלתי מנוצחת ובטוחה בהובלתך. אל תתני לאף אחד לפגוע בזה.

נועדתן לגדולות

בקרוב את מתגייסת לצה”ל. הוכיחי להם עד כמה את טובה. הראי להם שוב, בעבודה קשה ובלתי מתפשרת שהם צדקו כשצירפו נשים טייסות, ממש כפי שעשו קודמותיך שפרצו לך את הדרך. אל תהססי לנפץ כל תקרה שניצבת מעליך. אולי כשלנו לרסק את התקרות אבל הצלחנו ביצירת דור של נערות ונערים שיודעים שהתקרות הללו צריכות להיעלם מן העולם והם מצוידים בכלים שיסייעו להם להסיר אותם יחד.

יום האישה 2023, המאבק עדיין קיים, סכנות רבות אורבות. אבל אתן נחושות, מצטיינות וחופשיות בדרך. נועדתן לגדולות. אפילו החלל כולו, הוא לא הגבול עבורכן. בקרוב נראה לראשונה בהיסטוריה גם אישה על הירח. אם הגענו, שקד, עד לירח, לא נאפשר לאף אחד למשוך אותנו חזרה למטה.

אישה צעירה – השמים הם לא הגבול בשבילך
שקד אלישיב

שלום ורד,

את אישה מדהימה, ואני מעריצה אותך! את עושה כל כך הרבה למען קהילת הנשים והגיע הזמן שגם מישהי תודה לך באופן רשמי. מסיורים בשדה התעופה בהרצליה והיכרות מקרוב על מטוס דו מנועי (הססנה), ובקרוב טיסה לבלגיה בכדי לחשוף את עצמי לעולם ואת יכולתי. כל כך הרבה נתת, ואני רוצה בעתיד הרחוק לעשות בדיוק אותו דבר. טוב, אולי לא אותו דבר, ואולי לא בעתיד הרחוק, אבל אני מתכוונת כמה שיותר מהר להעלות את המודעות לכך שנשים מסוגלות לעשות את אותו תפקיד כמו גברים ואף בצורה טובה יותר.

חולמת על תפקיד לוחמה

אני עומדת להתגייס עוד שנה, שזהו משהו שחלמתי עליו מאז שאני זוכרת את עצמי. אף אחד לא אמר לי שאני צריכה להתגייס אבל הרגשתי מחויבות כלפי עצמי, כלפי המדינה וכלפי אחוז הגיוס נשים לתפקידי לוחמה.

באותה מידה שאני רוצה להתגייס לצה״ל, אני רוצה להתגייס לטיס קרבי. טיס נהפך להיות מי שאני, חלק מהאישיות שלי וכל מי שמכיר אותי יודע את הפרט הזה כבר מהרגע הראשון, המוטיבציה הבלתי נגמרת כלפי התפקיד הוא עצום, ולכן לא הבנתי איך אין כמוני עוד אלפי נשים אחרות שגם רוצות וחולמות על התפקיד הזה.

בזכות בג”צ אליס מילר ניתנה לי האפשרות הזאת. אך הדבר אינו מספק, האחוזים עדיין נמוכים מכיוון שנשים פוחדות להגיע למקום מוקף גברים, או שהן חושבות שיש מקום רק לגברים בלוחמה, או בגלל חוסר מודעות לאפשרות שהן בכלל יכולות להיות טייסות. למרות הכל אני שמחה, אני שמחה שלמרות שיש אחוז קטן של טייסות (ובמיוחד טייסות צבאיות) זה יותר מכלום, יותר אפשרויות משהיו לנשים לפני אליס מילר.

מי יעצור אותנו?

ויש לי מסר לדור הקודם, הכנתם אותי ואת שאר הנערות בנות גילי בצורה מופלאה לעתיד ואנחנו יודעות שמגיע לנו לעוף ולהגשים את החלומות.

למרות כל האתגרים, אני צופה לנשים ולי עתיד נפלא, האחוזים של נשים המתגייסות לקרבי רק עולים מידי שנה, מי יעצור אותנו?! אני מבטיחה שאעשה כל שביכולתי להמשיך ולהעלות מודעות לנושא שוויון בין נשים מתוך הבנה ואמונה שהעולם הזה הוא שלנו: גברים ונשים יחד.

ורד כהן ברזילי היא מנכ”לית OUT OF THE BOX עסק חברתי לקידום יזמות וחדשנות בתעופה ובחלל,

שקד אלישיב היא תלמידה המשתתפת בתכניות אלו

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.