fbpx

מוטיבציה ללימודים  – איך לעודד אותה?

המפגש השנתי שלנו עם המחנכת של המתבגרים שוב מציף דאגה ואכזבה. הם לא לומדים ו”מה יהיה איתם?” בואו ננשום רגע ונבין איך בכל זאת נוכל לעורר אצלם מוטיבציה ולהרגיע את החששות שלנו

השבוע נפגשתי עם המחנכת של המתבגרת. למען האמת, היה ממש בסדר אבל ברגע שיצאנו מבי”ס נזכרתי בתחושות שהיו לי בכל פעם שהייתי יוצאת מפגישה כזו עם המחנכת של אחד מאחיה הגדולים.

לא נזכיר את שמו, מסיבות מובנות. רק נגיד שהיום, כשהוא כבר בן 24, נראה שהוא יצא “די בסדר”. אבל אז, הייתי יוצאת מכל פגישה עם המורה מוצפת בבליל של רגשות. כועסת, מאוכזבת ודואגת.

כן כועסת ודואגת. הילד כבר בתיכון. תיכף מסיים, אבל ממש לא מתאפס על עצמו. הוא והלימודים, זה שני קווים מקבילים, שלא נפגשים. במקום לשבת וללמוד למתכונת במתמטיקה הוא היה מורח את הזמן, הולך לחברים, שומע מוסיקה.

אצלי גדל גורם מפריע בכיתה?

אני זוכרת את עצמי משתגעת מזה. מזכירה, מנדנדת, מציעה מורים פרטיים. מה לא. ניסיתי הכל. והוא היה מנפנף אותי. בדר”כ באלגנטיות ולפעמים גם לא. הרגשתי שאנחנו ב- Money Time. ו”מה יהיה איתו? לא תהיה לו בגרות, מה יצא ממנו”? ונוספה לזה הבושה. איך יכול להיות שאצלי בבית גדל ילד שלא לומד? ואם זה לא מספיק, ילד שהמורה אומרת שהוא “גורם מפריע בכיתה”? יענו, לא מחונך. אצלי בבית?

כן, כן. זה אצלי, אצלכם, אצל השכנה. אצל הרבה מאתנו גדלים מתבגרים, שהלימודים לא באמת מעסיקים או מטרידים אותם.

ובכלל, מוטיבציה ללימודים אצל מתבגרים זהו אחד הנושאים המרכזיים שמטרידים הורים. את המתבגרים זה לא מעניין כלל וכך נוצרים הרבה קונפליקטים בבית.

אנחנו כהורים מאד מודאגים. הרי את רובנו חינכו על ברכי האמרה “לא תלמד בבי”ס, לא תצליח בחיים”. וזה יושב לנו כל הזמן על הלב והנשמה ומייצר חרדה אמיתית לגורל ולעתיד הילדים.

מתוך הדאגה העמוקה אנחנו מנסים להגביר שליטה. מנדנדים, מזכירים, כועסים, מאיימים. ותכל’ס זה לא באמת עוזר. אז אנחנו עוד יותר חרדים ועוד יותר מציקים וממשיכים כך במעגל אינסופי, שמייצר מריבות וויכוחים ומעכיר מאד את היחסים עם המתבגרים.

למה זה קורה?

המתבגרים, שמעצם טבעם עסוקים בכאן ועכשיו, מערערים ומורדים בכל מה שדור ההורים מייצג. מבחינתם ללמוד תנ”ך, גיאוגרפיה או פונקציות במתמטיקה זה מיותר לחלוטין. הם לא מבינים מה זה יעזור להם בחיים ולכן מבחינתם, חבל על הזמן של כולנו.

בואו לא נבהל לגמרי. זה לא שאין להם מוטיבציה בכלל. היא פשוט מופנית לתחומי העניין שלהם. חברים, מוסיקה, תנועת נוער, משחקי מחשב ועוד. הלימודים נמצאים אצלם, בדר”כ בסוף הרשימה.

יש מה לעשות עם זה?  תמיד יש מה לעשות

אווירה תומכת לימודים
בואו ננשום ונרגיע. נוריד טיפה מהלחץ, כבר ראינו שזה ממילא לא עוזר. נעבור משיח מאיים בנוסח “לא תלמד, לא תצליח בחיים”. לשיחה כנה ופתוח על בי”ס. נסו לפתח דיון אחר עם הילדים על הלימודים. להציג גישה שמעוררת למידה. לדבר על הרלבנטיות של הלימודים בבי”ס. לדוגמא, איך ניתוח טקסט בספרות או היסטוריה, מקנה כלים להפרדה בין עיקר לתפל.

מעורבות הורית
המתבגר צריך לדעת ולהרגיש שאתם בעניינים. מעורבים אך לא מתערבים (ולא רק בנושאי לימודים). תתעניינו מדי פעם בנושאים שהם לומדים, מתוך עניין אמיתי ולא כמנוף להטפת מוסר. חשוב שתכירו את המחנכת ותהיו איתה בקשר ולא רק בימי הורים. כך גם עם מורים מקצועיים. עשו זאת כמובן, בידיעת המתבגר. חשוב שהם ידעו שלהרבה אנשים אכפת מהם ושהם מוחזקים.

הציעו עזרה
שיעורים פרטיים, קבוצות למידה, פינה אחרת בבית ללימודים. שאלו את המתבגר מה הוא צריך ומה יעזור לו. בדר”כ הם יודעים ודי מדויקים לעצמם. ככל שמתאפשר כלכלית, מומלץ להוציא שיעורים פרטיים למיקור חוץ.

ניהול זמן
הרבה מהמתבגרים “נופלים”, על ניהול הזמן. ריבוי משימות בלימודים, לחץ מצד הסביבה ותחומי עניין אחרים הרבה יותר אטרקטיביים. כל אלה ועוד מקשים על המתבגר לנהל את עצמו ולעמוד בכל המטלות. חשוב לאמן אותם בניהול זמן. למדו אותם להכין תוכנית שבועית, שתיקח בחשבון לא רק את הלימודים, אלא גם תשאיר זמן לחברים, תחביבים ומנוחה.

אולי ינחם אתכם לדעת, שלמרות שהמתבגרים מנסים בכל כוחם למרוד ולבנות זהות עצמית, שהיא הכי שונה שאפשר מההורים. בסופו של דבר, הם לא נופלים כל כך רחוק מהעץ שגידל אותם. אם הם ספגו בבית אווירה של סקרנות והתמדה גם הלימודים יגיעו.

הכותבת היא מדריכת הורים, מרצה ומנחת סדנאות הורים למתבגרים. לעמוד הפייסבוק

 

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.