fbpx

וואטסאפ הוא כלי חברתי

זה אולי יפתיע הורים רבים אבל דווקא הוואטסאפ יכול לשמש את ילדינו ליצירת חברויות, להעמקת קשרים  וליוזמות של מפגשים וכיף משותף. איך מנצלים נכון את הכלי הזה?

בסדנת הורים וילדים שהעברתי בבית ספר, שאלתי את משתתפי הסדנה כמה קבוצות וואטסאפ יש להם. הרוב הצביעו על עשר קבוצות פעילות לפחות.

כששאלתי האם הוואטסאפ הוא כלי שמסייע לחברותיות או מפחית – שיתפה אחת הילדות שהוואטסאפ הוא כלי חברתי חשוב בחיים שלה ושבזכותו היא מכירה חברים חדשים, ושומרת על קשרים חברתיים רבים יותר.

זירת המפגשים החדשה

התשובה שלה הפתיעה את מרבית ההורים, שנוהגים להתלונן על השעות הרבות שהילדים מבלים בוואטסאפ, על השטחיות של השיח, הרדידות של השפה ועוד שלל תלונות שבכולן יש גם מן האמת, אבל הן משכיחות עובדה חשובה מאוד – הוואטסאפ הוא המגרש המשחקים החדש. לצד הבעיות שהוא מעלה יש בו פוטנציאל חברותיות גבוה, כמובן אם יודעים לנצל אותו באופן נכון.

הוואטסאפ הפך בשנים האחרונות לזירת המפגשים והמשחקים המרכזית של ילדים ובני נוער. זהו מקום לביטוי עצמי, העצמה, שיתוף, יצירה והעמקת קשרים חברתיים.

בבית הספר היסודי תהיה זו הקבוצה של הכיתה. אך ככל שהילדים מתבגרים הם יהיו חלק מקבוצות גדולות משתתפים, של השכבה, של חוג שאליו הם משתייכים, או קבוצות חברים.

למה כדאי לשים לב כדי לממש את הפוטנציאל החברתי של הוואטסאפ?

  • ראשית, כדאי לבדוק שבני או בתי אכן באים לידי ביטוי בקבוצה: פעמים רבות יש ילדים שלא באים לידי ביטוי בקבוצה, וחבל. לעתים בגלל ביישנות, שגיאות כתיב שמובילות לבושה, או חוסר הבנה שלהם כיצד לזרום בקבוצה. כדאי לדבר עם הילדים על אופן השימוש שלהם ברשת, להעלות את הנקודה כי הנוכחות בקבוצת הוואטסאפ הכיתתית או השכבתית מזכירה לחברים האחרים שאתה שם, שאפשר להעמיק את השיחה ולעבור למפגש פיזי או לשחק במשחק רשת.
  • הקבוצה נהדרת לצורך מתן מחמאות וחיזוקים ולהבעת התעניינות – אלה דרכי חיבור רגשיים ששוזרים את החוטים הבלתי נראים של החברות. תחושה זו מועצמת כיון שהחיזוקים ברשת הם פומביים ויוצרים תחושה טובה כלפי המפרגן, ומשם הדרך לחברות קצרה.
  • הוואטסאפ מקום נהדר להתעניין באחר, למשל לשאול מדוע לא היית היום בכיתה ולהעמיק בשאלות נוספות. רוב בני האדם אוהבים שנותנים להם מקום, שמראים כלפיהם אכפתיות, דאגה ועניין (בדיוק הפוך מההרגשה שאנחנו מכירים מהרשת כששאלנו שאלה ואף אחד לא ענה לנו). הרשת אולי ווירטואלית – אבל הרגשות אמיתיים לגמרי!
  • בקבוצה יש הזדמנות נפלאה להצעות וליוזמות חברתיות כמו “מי רוצה לבוא הערב לגלידה במרכז?, לסרט? לבוא אלי הביתה?” כל אלה יוצרים הזדמנויות חדשות ומרחיבים את מעגלי האינטראקציה, המפגשים, ואת המעגלים החברתיים.
  • כדאי לזכור שחלק גדול מהאינטראקציות כיום מתרחשות במרחב של משחקי הרשת. יש ילדים רבים שעבורם המשחקים הם כלי מרכזי לאינטראקציה שמתאימה להם, כזו  מלווה בשיתוף פעולה, צחוק ומטרות הדדיות. בשנים האחרונות משחקים כמו among us וכן roblox פלטפורמות למשחקים מרובי משתתפים, הרחיבו את חצר המשחקים של בית הספר. שם אפשר להיפגש, לכייף ולשחק עם חברים.

לשמור על כללי הקבוצה

כדי שכל זה יצליח כדאי לשים לב לכללים הבלתי כתובים של הרשת, כמו למשל: כמה נהוג לכתוב, על אילו תכנים מדברים ומשתפים בקבוצה שלי (שיתוף רב מדי ואינטימי מדי יכול להיות לא מותאם). באילו שעות וזמנים כותבים ומתי לא. איך לא לפגוע במישהו בקבוצה.

כי בוואטסאפ, ממש כמו בחיים, צריך לדעת לזרום ולהתחבר, לגלוש ולהתקרב כך שהרשת הופכת לכלי נוסף בארגז הכלים החברתי שלנו.

 הכותבת היא עובדת סוציאלית בעלת חברת “זהירים ברשת” להרצאות, סדנאות הצגות וחדרי בריחה בבתי הספר, סופרת ילדים ונוער, ואמא וותיקה.

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.