fbpx

מעברים ושינויים עם מתבגרים

מעברים ושינויים גדולים הם פוטנציאל למשבר. זה לא פשוט לאף אחד מבני המשפחה לקטוע באחת את החיים שהם מורגלים אליהם. איך עושים זאת נכון עם מתבגרים?

“יש לנו משהו לספר לכם” אמרנו לבנים, רגע אחרי שהגיעו הקינוחים במסעדה האהובה עליהם.

״אמא בהריון״? שאל בן ה-11 בסקרנות.

״לא, אמא לא בהריון”, צחקנו על השאלה המתוקה. “אני קיבלתי הצעת עבודה בניו יורק”, אמר בן זוגי. “זו הזדמנות מבחינה מקצועית עבורי והזדמנות עבור כולנו כמשפחה להיחשף לתרבות אחרת, ללמוד שפה, לראות עולם ואיך חיים במקום אחר״.

הרגע בו החיים משתנים מקצה לקצה

בני הצעיר (11) התלהב, “ניו יורק, איזה כיף”! והבכור שהיה אז כמעט בן 15 שתק, בלע רוק כמי שנחנק והתחיל לדמוע ללא שליטה.

הדמעות הפכו לבכי מקוטע בהמון מלל: ״אני מפחד, לא רוצה לעבור, ומה יהיה עם החברים בארץ, ובכלל אני לא טוב באנגלית״.

היה משהו ברגע הזה בו הוא הבין שהחיים שלו הולכים להשתנות מהקצה לקצה. ליבי יצא אליו. ברגע זה נפתחה בפנינו הזדמנות לדבר על הפחדים והחששות של כולנו לזוז מאזור הנוחות. כל אחד אמר משהו שהוא מפחד לאבד. דיברנו גם על הפחד לעבור מעיירה קטנה וקהילתית בשרון לעיר ענקית של 8 מיליון תושבים, מלעזוב חברים טובים שהם מאד מחוברים אליהם, מלהתמודד עם אנגלית בתיכון וחטיבה, מלחיות רחוק מהמשפחה המורחבת, וכשלא יודעים לכמה שנים, ומה זה בכלל אומר לגור בניו יורק ולא סתם לבקר שם.

החוויה הכי חשובה, יש מחירים וגם רווחים

הנושא שהכי העסיק אותם היה הנושא החברתי. עלו שאלות כמו האם יצליחו לשמור על קשרים עם חברים? האם יוכלו/ לדבר לשחק איתם גם מרחוק בגלל הבדלי השעות? מתי יוכל לטוס לבקר?

אנחנו ההורים ניסינו לאזן ואמרנו  ש״מבחינתנו הכי חשובה החוויה, שיהיו לכם חברים ושנעשה יחד המון טיולים״. אבל גם הרגענו, ״כולנו צריכים עוד לעכל את זה, זה דבר גדול. ברור שיש מחירים, אבל צפויים גם הרבה רווחים. אני ואבא בעד, נקווה שנצליח לשכנע אותך שזה נכון גם עבורך”, פנינו לגדול, “ואם ממש תתנגד – נשקול לוותר”

למרות שתוך 3 חודשים היינו צריכים לעבור לניו יורק, לא שידרנו לחץ ואפשרנו לו כמה ימים של מחשבות ושאלות, בסופם הוא אמר שהוא מסכים. כיוונו אותו בהמון עדינות ורגישות, ובעבודה הורית נכונה הוא נכנס לחוויה שבחר עבור עצמו.

מעברים ושינויים הם בעלי פוטנציאל משברי, אבל הם בהחלט יכולים להישאר בגדר פוטנציאל אם מנהלים אותם נכון.

5 טיפים שחשוב לאמץ כצידה לדרך

1. תיאום הורי. תאמו ביניכם ובואו לשיחה כמה שיותר מגובשים. אפשרו לילדים לשאול שאלות. מה שאתם עדין לא יודעים תגידו בפתיחות שאתם לא יודעים, ותחזרו אליהם עם תשובה כשתהיה לכם.

2. תנו מקום לרגשות שעולים: לבכי, לזעם, להתנגדות. תנרמלו להם את הרגשות. תקשיבו לחששות ולפחדים ותישארו אסופים ולא מבוהלים, כמה שאתם יכולים. 

3.הפכו אותם לשותפים. תנו להם לבחור מה הם לוקחים מהבית הישן לחדש, אפשרו להם לנסוע יחד אתכם לראות את המקום החדש אם מתאפשר או צלמו להם את הבית. תמונות ומידע מרגיעים, בחירה מחזירה להם את חווית השליטה שחשובה להם מאד, ומפחיתה מתח וחרדה במצב של שינוי ואי ודאות.

4. חפשו על מה לעודד אותם. אפשר לראות בהתמודדות עם השינוי הרבה עוצמות, חוזקות ונקודות אור. חשוב לעצור ולציין את הרגע. תאמינו ביכולות שלהם להסתגל ולהתחבר. הקושי הוא זמני וגם התקדמות במידה היא התקדמות גדולה!

5. תנו להם זמן. לכל אדם קצב משלו מול השינויים. בלי להלחיץ ובלי ציפיות גבוהות. עבור אחד זה קורה מיד והשני צריך שנחזיק לו עוד קצת את היד. גם זה בסדר וגם זה.

לסיכום: שנתיים גרנו במנהטן, ובן ה-15 שבהתחלה לא רצה לנסוע, אחר-כך לא רצה לחזור. הוא עבר חוויה כל-כך משמעותית וטובה ובדיעבד אמר שהיא שעיצבה אותו ותרמה לו הרבה.

אם אתם מתלבטים, זכרו שאנשים מצטערים יותר על הדברים שהם לא עשו, מאשר על דברים שעשו ונכשלו.

הכותבת היא מדריכת הורים למתבגריםלעמוד הפייסבוק

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.