fbpx

מה עושים בחופש הגדול?

 

החופש הגדול בפתח. עבור ילדנו המתבגרים, חודשיים וחצי של חופש עשויים להיות מאתגרים ולא פשוטים. מה ניתן ומומלץ לעשות כדי לצלוח את התקופה באופן מיטבי? יש לי מה לעשות כהורה? כן, המון!

אחרי שנתיים של קורונה בני הנוער עדיין מלקקים את הפצעים: יש עלייה ברמת החרדה והדיכאון, הפרעות האכילה גברו, והחיפוש אחר המקום החברתי הבטוח עדיין כאן, והנה חודשיים וחצי של חופש בפתח.

החופש מתאפיין בהפחתת מתח שהיה במהלך השנה, סיום הלימודים. אך לצד זה סגירת מסגרות המאלצות את בני הנוער להיפגש ולתפקד עלולות לגרור חוויות של גלישה בלתי מבוקרת שעות רבות, נסיגה מקשרים חברתיים, הפיכת יום ולילה, הסתגרות, התבודדות ולעתים גלישה לדיכאון.

 

אתגר החופש הגדול

בכדי שהחופש יהיה חוויה טובה ומהנה יש להתכונן אליו. עלינו להפוך אותו לאתגר החופש הגדול, ולהבנות מספר מסגרות שיהוו עוגן בתקופה זו. כאמא לשלושה מתבגרים, בעלת מאות שעות של תהיה מה עושים איתם בחופש הגדול, וכעובדת סוציאלית ומטפלת בילדים המתקשים חברתית, אספתי לכם כמה המלצות:

  • עזרו לילדכם למצוא סדנה בתחום שמעניין  אותו/ה. ישנן פעילויות רבות בתחומים שונים כמו סדנאות גלישה, סדנאות תיאטרון וכתיבה, לימודי די. ג’י., תכנות ועוד. שווה להשקיע בלמצוא את האינטנסיביות המתאימה לכל אחד.
  • מסדו ערב משפחתי קבוע מדי שבוע שבו עושים משהו משותף. פעמים רבות בני הנוער הופכים יום ולילה, כך שקשה לנו לפגוש אותם בשעות הערות המשותפות. כך אין לנו תקשורת, פיקוח, והזדמנות להיות נוכחים בחייהם. ערב קבוע שהוא זמן משותף ונעים מקבע יחידת זמן ברורה – נעיצה ביומן. זו הזדמנות לבחון אילו חוויות חיוביות אפשר להפיק יחד.
  • זמן סבא וסבתא. השתמשו בבני המשפחה המורחבת: סבא, סבתא, דודים ודודות שעמם יש לילדכם קשרים טובים. קבעו גם אתם זמן משותף קבוע. לעתים קל יותר להציג את הצורך של המבוגרים (סבא וסבתא בודדים יותר בתקופה זו, הם זקוקים לך…)
  • משבצת תעסוקה/ התנדבות. עזרו להם למצוא עבודה או התנדבות שמתאימה להם. יש בכך התחייבות לתפקד, וכמובן לפגוש אנשים ובני נוער נוספים.
  • ספורט. חפשו פעילות גופנית שאותה הם אוהבים, ועזרו להם להרחיב אותה. כיום ישנם מועדוני ספורט רבים שעושים פעילויות ספורטיביות לבני נוער. קבוצות ריקוד, ריצה ועוד. אם הם מתנגדים לכך, גם הליכה משותפת בערב יכולה להיות נפלאה.
  • חבר אחד ביום. עודדו אותם ליצור קשר עם חבר אחד בכל יום, לשיחה או לפעילות משותפת. הציגו זאת כאתגר, כניסיון ולא כמבחן אישי האם אוהבים אותי או לא. דברו על העובדה שיוזמה חברתית קשה להרבה בני נוער, ושחשוב להתנסות בכך.
  • דברו על רגשות. על החוויות הטובות והפחות טובות שהיו לכם בחופשים הגדולים. העלו את העובדה שהחופש עלול להיות זמן לא פשוט. חשיפה רגשית תמיד מקרבת, ובסופו של דבר ילדנו רוצים להיות מובנים ועטופים.

מה עבד לכם עם ילדיכם בחופשים הגדולים? שתפו אותנו.

הכותבת היא סופרת ילדים ונוער, בעלת חברת “זהירים ברשת”, עובדת סוציאלית

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.