fbpx

ילדים מעשנים

 

לצד המודעות לנזקי הסיגריות והמלחמה העיקשת של הרשויות ומשרד הבריאות בחברות הטבק, גיל המשתמשים הולך ויורד. יותר ויותר ילדים מתחילים לעשן סביב גיל 10.

 תמונה איומה

 יש הרבה סיטואציות שבהן אנחנו מדמיינים ילדים עושים פעולה השייכת לעולם המבוגרים וחושבים שזה חמוד. למשל ילד שלובש חליפת עסקים כמו אבא או ילדה שמתקשטת כמו אמא. בתמונת הדמיון של ילדים מעשנים אין שום דבר חמוד. מעבר לנזקים הבריאותיים, יש פה חציה של גבולות גיל בצורה מוגזמת ואיבוד שליטה וגבולות של מבוגר אחראי בסביבה.

 למה ילדים מתחילים לעשן? 

הסיבות בגללן ילדים מתנסים בעישון ומתחילים לעשן הן רבות ומשתלבות זו בזו. הילדים חשופים במידה רבה למדיות פרסום שאינן בשליטת ההורים. תכנים שיווקיים במשחקי מחשב, סרטוני פרסומת וסרטים וסדרות שעניינם סביב בני נוער, משתמשים בעישון לא מעט. לצד העובדה שמציינים את הסכנות ואת הסיכונים הכרוכים בעישון, זה מוצג בצורה מפתה ומסקרנת, שייכות לעולם הבוגרים והסיכון שבמעשה האסור. עם כל זה, יש השפעות של החברה על ילדים צעירים. הרצון להיות חלק מהחברה, מהחברים, להשתייך. לחץ חברתי הוא משמעותי מאוד בגילאים צעירים. הרצון להיות כמו כולם חזק יותר מהדעה האישית, התבונה העצמית ויכולת קבלת החלטות שקולות. 

השפעה מהבית 

במאמרם “עישון – גורמים לעישון במתבגרים” באתר ויקירפואה שפורסם בכתב העת לרפואת המשפחה בספט’ 2009, מציינים דר’ ישי לב ודר’ שני אפק, יועצים לגמילה מעישון, כי אחד המאפיינים של בני נוער מעשנים היא הסביבה שבה גדלו. ילדים ובני נוער שגדלים להורים מעשנים חשופים יותר, נגישים יותר לסיגריות וחומרי עישון ובסבירות גדולה יתחילו לעשן מוקדם יותר מאשר ילדים ובני נוער שגדלו בסביבה שבה נשמעו מסרים נגד עישון.

 הרצוי והמצוי 

בעוד נזקי העישון נתפסים כקשים לצפייה ואנחנו מונעים מהילדים לצפות באנשים עם מחלות ריאה, תמונות קשות של נזקי העישון, פעולת העישון מצטיירת עבור ילדים ובני נוער כרומנטית מאוד. הגברים המעשנים תמיד נראים בעלי כוח, גבריים במלוא מובן המילה וחסונים. הנשים המעשנות מקבלות תדמית סקסית, מפתה, בעלת מעטה סודי תחת עשן הסיגריה. ילדים מעשנים כדי להשיג כוח חברתי מצד אחד ולמרוד בנורמות, בכללים ובגבולות הוריים מהצד השני. 

מה עושים כדי למנוע מילדים לעשן 

מחקרים שונים הוכיחו כי פעולות מנע, הסברה ציבורית, איסור מכירת סיגריות לקטינים ותוכניות הסברה בבתי הספר לא הוכיחו את עצמן כיעילות. לעומתם נמצאו כלים בעלי השפעה כמו צמצום החשיפה של ילדים לסרטים, סדרות ופרסום הכוללים עישון, עד כדי איסור מוחלט והגבלת צפייה. שיחות עם רופא משפחה נמצאו גם ככלי מועיל וגם תוכניות הסברה משפחתיות, בעיקר בקרב משפחות עם שני הורים מעשנים. 

גיליתם שהילד שלכם מעשן 

אין ספק שיש תחושה שהשמיים נופלים כשאתם מגלים שהילד שלכם מעשן, אבל כמו בכל סיטואציה חינוכית המציבה בפנינו התמודדות, הכי חשוב לא לפעול בפזיזות אלא לחשוב היטב על הצעדים שננקוט, על הדברים שנאמר ומהי דרך הפעולה הנכונה ביותר. זכרו כי הסיבות שילדים מעשנים הן כדי לבדוק גבולות, לחקות את הוריהם, להשתייך לקבוצה חברתית, להרגיש בוגרים וגדולים. פעולות כמו הקטנתם באמצעות אמירות “זה לא לגילך” או איסורים קשיחים כמו “אנחנו לא מרשים” סביר להניח שיעשו את הפעולות ההפוכות ובמקום למנוע מהילד להמשיך ולעשן, הם יגרמו נזק וידחפו אותו להמשיך.

  

מה עושים ובעיקר מה לא עושים 

הדבר הכי פחות מומלץ ואפקטיבי לעשות כשגיליתם שילדכם מעשן הוא לנקוט עונשים. סביר להניח שמדובר בילד בגיל העשרה שפחות מתרשם מעונשים כמו להיות בחדר, או למנוע ממנו מסכים. במקרים כאלה אתם רק תצרו לכם אויב ויהיה קשה יותר לגשר על הפערים ביניכם ולהגיע לפתרון. עם זאת אי אפשר כמובן להתעלם ממצב שבו גיליתם שילדיכם מעשן ותוכלו ראשית להכיר בעובדה שהילד שלכם גדל ואתם מאבדים מכוחכם עליו וצריכים לפנות אליו בדרכים אחרות כדי לגייס אותו ולהשיג את מטרתכם.

 אז מה אפשר לעשות? 

ראשית, כמו תמיד, כדאי לנהל בבית שיח של תקשורת פתוחה וישירה שתאפשר לילד שלכם לפנות אליכם בשאלות, תהיות, רצונות, התלבטויות ועוד. במצב של תקשורת מאפשרת, אם מופעל על הילד לחץ חברתי, הוא יוכל לשתף אתכם ולהיעזר בעצותיכם להתמודד עם המצב. חשוב מאוד לשמור על קור רוח ולא להיסחף לדרמות רגשיות שעלולות למנוע מהילד לשתף אתכם בעתיד. 

אם גיליתם שהילד מעשן בלי ששיתף אתכם תוכלו עדיין לנהל שיחה נעימה, להבין מה המניעים שגרמו לו להתחיל לעשן ולנסות להניא אותו מזה. במקרים חריגים או ילדים צעירים תוכלו להנחיל כללים לגבי העישון כמו למשל שאתם לא נותנים יותר דמי כיס כל עוד הם משמשים לסיגריות, או שבמרחב הביתי שלכם אתם לא מאשרים עישון. יש להימנע ולא לכלול כללים אלה תחת המילה “עונש” אלא הן פשוט דרכי התמודדות שלכם עם המצב החדש. יש להביא בחשבון שילדים עקשניים או מרדניים במיוחד עלולים לחפש מקורות אחרים למימון הסיגריות ויש סיכון של הסלמה במצב.

 שאלות ותשובות

א.      איך אפשר לדעת אם הילד שלי מעשן? 

  1. ריח – לסיגריות רגילות יש ריח חזק שנדבק לבגדים ולשיער. תוכלו לחבק את ילדיכם או להריח את בגדיהם
  2. עדויות מפלילות – ילדים לא אמורים להסתובב עם מצתים או קופסאות סיגריות ואם מצאתם אצלם בתיק אחד מאלה, כנראה הם מעשנים, אף על פי שינסו לומר שהם רק שומרים עבור חבריהם.
  3. כסף – לילדים צעירים אין מקורות הכנסה ואם הם מבקשים מכם כספים בתדירות גבוהה מבעבר או שאתם שמים לב לכספים שנעלמים מארנקכם או מקופת החיסכון שלכם, כנראה הם מעשנים.
  4. סחר – בשנים האחרונות החלה רווחת תופעת סחר אצל ילדים בסיגריות אלקטרוניות ומילוייהן. אם אתם שמים לב שלילד יש כסף כל הזמן, בדקו אם אינו משמש בלדר או סוחר בסיגריות אלה.
  5. קבוצות הורים – הורים אחרים תמיד יודעים. בקשו מחבריכם, או מהורים הכיתה, לשתף הורים אחרים אם ראו את ילדיהם מעשן. שיתוף פעולה בין הורים יכול להציל ילדים רבים. 

ב.      סיגריות רגילות או אלקטרוניות? 

אל תתנו לפרסומים לבלבל אתכם. סיגריות אלקטרוניות מציקות כמו סיגריות רגילים אם לא יותר. הניקוטין מרוכז יותר וההתמכרות אליהן קשה יותר. למעט מחירן המשתלם לאורך זמן והעובדה שהעישון שלהן הוא נטול ריח, אין לסיגריות אלקטרוניות עדיפות על סיגריות רגילות. 

ג.       מהן הדרכים למניעת עישון אצל ילדים? 

  •  אם אתם רוצים למנוע מילדכם לעשן, הימנעו בעצמכם מעישון וצמצמו את החשיפה שלהם לתכנים בהם יש אלמנטים של עישון.
  •         דאגו לנהל שיח פתוח ומאפשר מגיל צעיר והבטיחו לילדכם כי תוכלו לעזור להם בהתלבטויות עתידיות.
  •    דברו על נזקי הסיגריות לעומת הדימוי המזויף שהן מקנות למעשנים
  •   במקרים קיצוניים צמצמו את תמיכתכם הכלכלית בילד, מתבגר ואל תאפשרו לו לרכוש סיגריות מהכסף שאתם נותנים לו.
  •    היעזרו בצוות מקצועי, צוות חינוכי ואנשי מקצוע כדי למצוא את הדרך הנכונה ביותר לליבו ותבונתו של הילד שלכם שתעזור לו להבין את הדברים לעומקם וכך הוא יפסיק לעשן וימנע מעצמו חיים של התמכרות מיותרת ונזקים בריאותיים רבים.

 

 

 

 

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.