fbpx

דיכאון בגיל ההתבגרות

בני נוער עלולים לחוות דיכאון בגיל ההתבגרות. אורח  החיים שלהם אשר מורכב מחיים משפחתיים וחיי חברה תוססים יוצר לא אחת קשיים שונים הן בתחום הלימודי והן בתחום החברתי על רבדיו הרבים. כאשר הדברים אינם זורמים כפי שהם ציפו, או כאשר יש מהמורות בדרך שקשה להם לעבור אותן, הדבר מכביד עליהם נפשית.

יש מקרים שבני הנוער זוכים לתמיכה רוחבית של הוריהם, קרובי משפחה במעגל השני והצוותים החינוכיים בבית הספר. מכל אלה הם מקבלים עידוד ומסוגלים להתמודד עם הקשיים השונים, אך יש גם בני נוער שהתמיכה שהם מקבלים אינה מספיקה, או שאין שיתוף פעולה. זו לא סיבה ותוצאה, הם יכולים להיגרר לדיכאון מכל מיני סיבות, לא רק בגלל שיתוף פעולה או היעדר תמיכה.

מהו דיכאון בגיל ההתבגרות?

ההפרעה הנפשית והרגשית המכונה דיכאון בבני נוער אינה שונה מבחינה רפואית מדיכאון מבוגרים. עם זאת, התסמינים אצל בני נוער עשויים להתבטא בדרכים שונות מאשר אצל מבוגרים.

ייתכן שהסיבה לכך היא שבני נוער מתמודדים עם אתגרים חברתיים והתפתחותיים שונים, כמו לחץ חברתי, שינויים הורמונליים, התפתחות של גופם ובעקבות זאת דימוי גוף משתנה. (ראו כתבה זו על: דימוי גוף בגיל ההתבגרות)

דיכאון הוא מצב רפואי אמיתי שיכול להשפיע על חייו של אדם בכל אספקט שלהם אם הוא לא מטופל כראוי ויכול להיות קשור לרמות גבוהות של מתח וחרדה ובתרחישים החמורים ביותר מגיע עד כדי התאבדות.

“זה יכול להיות קשה להורים לזהות את הסימפטומים, במיוחד כי מתבגרים עוברים כל כך הרבה שינויים כחלק מהתפתחותם הטבעית”

ד”ר אנה רדוביץ אוניברסיטת פיטסבורג

מה גורם לדיכאון בבני נוער?

אין סיבה אחת ידועה לתופעת דיכאון של בני נוער. אך יש סיבות מרובות שעלולות להוביל לדיכאון.

לבני נוער עם דיכאון יכולים להיות גם הבדלים הורמונליים ורמות שונות של נוירוטרנסמיטרים מהנורמה.

משברי ילדות, זהות וחשיבה פסימית

לרוב הילדים אין עדיין מנגנוני התמודדות מפותחים ולכן אירוע טראומטי בשלב מוקדם של החיים יכול להשאיר חותם. אובדן הורה, התעללות פיזית, רגשית או מינית יכולה להיות בעלת השפעות מתמשכות על מוחו של ילד שיכולות להוביל לדיכאון.

כמו כן משבר משפחתי, כגון מוות במשפחה, גירושין, קושי עם הנטייה המינית שלהם וקושי להסתגל מבחינה חברתית יכולים להוות גורמי סיכון נוספים.

בני נוער הנחשפים באופן קבוע לחשיבה פסימית, במיוחד מצד הוריהם, עלולים גם לפתח דיכאון. ייתכן שחסרות להם דוגמאות חיוביות כיצד להתגבר על אתגרים שונים.

כיצד אפשר לזהות דיכאון אצל בני נוער?

סימנים של דיכאון יכולים לעתים קרובות לחמוק מעיני ההורים, ומצד שני לעיתים התופעות האופייניות של גיל ההתבגרות יכולות להיראות בטעות כדיכאון.

דיכאון הוא יותר משעמום, או חוסר עניין בבית הספר. על פי האקדמיה האמריקאית לפסיכיאטריה של ילדים ומתבגרים (AACAP), תסמינים של דיכאון בני נוער כוללים: 

  • עצבות, עצבנות או בכי,
  • שינויים בתיאבון או במשקל,
  • ירידה בעניין בפעילויות שנהנו מהן בעבר,
  • תלונות קבועות על שעמום,
  • ירידה באנרגיה,
  • קושי בריכוז,
  • רגשות אשמה, חוסר ערך או חוסר אונים,
  • שימוש באלכוהול או סמים,
  • הימנעות ממפגשים עם חברים או מפעילויות מחוץ לשעות בית הספר,
  • ירידה בציונים בבית הספר.

התנהגות של פגיעה עצמית

התנהגויות של פגיעה עצמית, כגון חיתוך או שריפה, הן תמרור אזהרה חמור. התנהגויות אלו עלולות להיות נדירות אצל מבוגרים אך שכיחות יותר בקרב בני נוער.

המטרה של הסובבים היא לוודא שהתנהגות זו לא תוביל למחשבות או למעשים העלולים להוביל למחשבות אובדניות. יש להתייחס אליהן ולקושי עמו מתמודד בן הנוער ברצינות רבה. אפיזודות אלו בדרך כלל חולפות ובסופן בן הנוער מפתח כישורי התמודדות טובים יותר ושליטה טובה יותר בדחפים.

כיצד מאבחנים דיכאון של בני נוער?

אבחון נעשה על ידי רופא וכדי לקבל טיפול מתאים, מומלץ שפסיכולוג או פסיכיאטר יבצעו הערכה פסיכולוגית, הם ישאלו את המתבגר שורה של שאלות על מצבי הרוח שלו, התנהגויותיו ומחשבותיו.

הערכה זו צריכה להביא בחשבון גם את ההיסטוריה המשפחתית של הנער, תפקודו בבית הספר ומידת השתלבותו ותחושותיו במסגרות חברתיות.

אבחנה של דיכאון ניתנת לבן נוער שחווה שני התקפי דיכאון מג’ורי או יותר במשך שבועיים לפחות.

האפיזודות שלהם חייבות לכלול לפחות חמישה מהתסמינים הבאים: 

  • שינוי פסיכומוטורי שאחרים מבחינים בהם,
  • מצב רוח מדוכא רוב היום,
  • יכולת חשיבה או ריכוז מופחתת,
  • עניין מופחת ברוב או בכל הפעילויות,
  • עייפות,
  • תחושות של חוסר ערך או אשמה מוגזמת,
  • מחשבות חוזרות על מוות,
  • אנורקסיה, אי אכילה, בולימיה,
  • ירידה או עלייה במשקל משמעותית ולא מכוונת.

בדיקות גופניות עשויות לשמש גם כן כלי אבחון, כדי לסייע לשלול סיבות אחרות לדיכאון. מצבים רפואיים מסוימים יכולים גם להוות גורם לדיכאון.

אילו תרופות משמשות לטיפול בדיכאון של בני נוער?

כמו שלדיכאון אין סיבה אחת, גם אין טיפול תרופתי אחד שיעזור לכל מי שיש לו דיכאון. מציאת הטיפול התרופתי הנכון היא לרוב תהליך של ניסוי וטעיה עד שמצליחים לקבוע איזה מהתרופות עובדת הכי טוב.

הטיפול במתבגרים עם דיכאון הוא בדרך כלל שילוב של טיפול תרופתי ופסיכותרפיה.

כל בני הנוער שנוטלים תרופות נוגדות דיכאון צריכים להיות במעקב אחר תופעות לוואי אפשריות. יש לשוחח עם רופא כדי לדעת אם תופעות הלוואי מפריעות לאיכות החיים של המתבגר.

אם התסמינים אינם משתפרים לאחר שישה עד שמונה שבועות, מומלץ לרופא להעריך מחדש את הטיפול ואת האבחנה הראשונית. 

אילו טיפולים נוספים עשויים לעזור עם דיכאון מתבגרים?

בני נוער עם דיכאון צריכים להיפגש עם איש מקצוע מוסמך לבריאות הנפש לפני או במקביל להתחלת טיפול תרופתי כגון פסיכותרפיה, טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) או טיפול בין אישי.

שינויים באורח החיים עשויים גם לעזור להקל על הסימפטומים של דיכאון.

יותר שעות שינה

שינה ומצב רוח הולכים יד ביד. מעט מדי שינה ומצב הרוח עלול להיות מושפע בין שיש לך דיכאון או לא. כדי לתמוך במצב הרוח החיובי, צריך לישון טוב ומספיק.

תזונה מאוזנת ומגוונת

קפה, תה, משקאות ממותקים ואפילו שוקולד ספוגים בקפאין ועלולים להפריע לשינה. עודף סוכרים וחוסרים תזונתיים מביאים למצב רוח לא מאוזן.

ישנן עדויות לכך שמחסור בוויטמין D יכול למלא תפקיד בדיכאון. אם המתבגר אינו מקבל מספיק ויטמין D דרך התזונה ואורח החיים (כמו חשיפה לשמש), תמיד אפשר לשאול את הרופא אם יש צורך בתוסף מזון זה.

תגבור של פעילות גופנית

הגברת הפעילות הגופנית אינה חייבת להיות אימון לקראת מרתון, אלא פשוט ביצוע של חצי שעה קבועה של פעילות בכל יום, זה יעיל בשיפור מצב הרוח ואיכות החיים.

הבעיה היא שדיכאון גורם לעיתים קרובות לאנשים להסתגר, מה שרק מחמיר עוד יותר את תחושות הבידוד והבדידות. גם כשלא מתחשק לצאת, כדאי לגייס כמה מהאנשים הקרובים ביותר שבוודאי אכפת להם ומעוניינים לעזור.

שאלות ותשובות

מה הקשר בין נוירוטרנסמיטרים ודיכאון?

נוירוטרנסמיטרים הם כימיקלים מרכזיים במוח המשפיעים על האופן שבו תאי המוח מתקשרים זה עם זה,            הם ממלאים תפקיד חשוב בוויסות מצבי רוח והתנהגות.

רמות נמוכות של הנוירוטרנסמיטרים סרוטונין, דופמין ונוראפינפרין עלולות לתרום לדיכאון. 

על אילו היבטים בחיי מתבגרים הדיכאון עלול להשפיע?

על חייהם האישיים (האופן שבו אדם מרגיש, חושב או מתנהג כשהוא לבד עם עצמו), חייהם בבית הספר,              בעבודה, חיי חברה, חיי משפחה. דיכאון בבני נוער עלול להוביל לבידוד חברתי ולבעיות נוספות. ונמצא שנערות מדווחות על אפיזודה דיכאונית פי 3 יותר מנערים. 

איך אפשר להעצים את אפקט האימון הגופני לשיפור הדיכאון?

כדי להעצים את האפקט עוד יותר מומלץ לבצע את האימון בחוץ. אוויר צח ושמש נמצאו מועילים במיוחד עבור אנשים המתמודדים עם צורה מסוימת של דיכאון המכונה הפרעה רגשית עונתית. 

האם צריך להיכנס למסגרת רוחנית? האם ישנו תרגול מומלץ?

 דת ולימודים רוחניים יכולים להוות כיוון אפשרי אחד, אך תרגולים יום-יומיים פשוטים כגון מדיטציה, או הכנת  רשימה של דברים שהמתבגרים אסירי תודה עליהם, יכולים לעזור להביט על החיים בזוויות חדשות.

אולי יעניין אתכם גם:

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.