fbpx

זהות מינית בגיל ההתבגרות

 

בגיל ההתבגרות הילדים נחשפים למצבים חדשים רבים בכל רבדי החיים שלהם. לא אחת הם זקוקים לסיוע בנושאים כמו חינוך מיני לילדים ושלל נושאים נוספים הקשורים בכך.

מיניות בגיל ההתבגרות

כאשר הילד או הילדה שלכם מתחילים לגלות סימנים וניצנים של זהות מינית בגיל ההתבגרות, באופן טבעי מלוות את התהליך שאלות ותהיות רבות גם לילדים וגם לכם. חשוב שתשמרו על ערוץ תקשורת פתוח עם הילדים ותכינו את עצמכם עם תשובות ועם דרכי התמודדות לכל מצב שיעלה.

אי אפשר לעצור את התהליכים הביולוגיים

התהליכים הביולוגים והפיזיולוגיים שעוברים בני הנוער בגיל ההתבגרות הם טבעיים ומותאמי גיל. חלק מהילדים יתחילו לחוש בשינויים מוקדם יותר. אלו הם ה” Early birds” וחלקם יגיעו לשם קצת מאוחר יותר, הם ה “Late bloomers”. ד”ר טל שניר במאמרו “שינויים גופניים בגיל ההתבגרות” מפרט מהם השינויים שעובר כל אחד מהמינים בגיל ההתבגרות.

אצל הבנות בגילאי 11 יתחילו ניצני שדיים, שיעור במקומות שונים בגוף, הגוף יתעגל והווסת תופיע. הבנים יחוו שינויים בצורת הגוף גם הם, הגפיים ועמוד השדרה יתארכו, גם להם יתחיל שיעור, הפין והאשכים יגדלו והם יחוו זקפה ופליטה. קולם של הבנים ישתנה ויעשה עמוק ונמוך יותר. אצל שני המינים תחול התפתחות גם במוח ואלה ישפיעו על התנהגותו, דרך קבלת ההחלטות והשיקולים, מיומנויות חברתיות ושליטה עצמית. לצד כל אלה יופיעו גם שינויים בוויסות הזיעה וההפרשות ההורמונליות שלעתים יופיעו בצורת פצעונים ואקנה.

ההתנהגות של בני הנוער המתבגרים

נדמה כי בגיל ההתבגרות מסוגלים בני הנוער לקבל החלטות נכונות מבחינה רציונלית ולמרות זאת הם כמעט תמיד יבחרו בדרך המסוכנת יותר, המאתגרת. על פי רוב הם יבחרו להחליט בניגוד לעצת הוריהם ויבדקו את הגבולות.

מחקרים שבוצעו בשנים האחרונות מוכיחים כי אף על פי שמוחם של מתבגרים דומה לזה של מבוגרים, ההחלטות המתקבלות בצורה שונה מושפעות ממבנה המוח, החווטים במוח וההורמונים המשפיעים עליו. אחת התוצאות של ההשפעות האלה היא התגובה העוצמתית להתנסויות חדשות שגיל ההתבגרות מלא בהן.

רמות האסטרוגן והטסטוסטרון אצל בני הנוער גבוהה פי עשרה מאשר אצל מבוגרים וההתעוררות המינית בהתאם. על כל אלה יש להוסיף את השינויים ההתנהגותיים של בני הנוער המשפיעים על דרך קבלת ההחלטות שלהם. רצונם להשתייך לקבוצת השווים או להרחיק את עצמם ממנה, הצורך העוצמתי בחיזוק מהחברה, לעומת הסתפקות בחיזוקים משפחתיים, חיפוש אחרי האני עצמי, מי אני ומה אני אוהב – כל אלה נכנסים לכל המערכת של זהות מינית בגיל ההתבגרות ומשפיעים עליה.

התהליכים הטבעיים של המתבגרים

חשוב מאוד כי תתחילו לתת תשומת לב לחינוך למיניות בריאה בסמיכות למועד ההתפתחות המינית של ילדכם ואולי אפילו קצת לפני.

במצבים חריגים כמו סימני מיניות בגיל צעיר מדי, או לחלופין מתבגרים שמגיעים לגילאי 15, 16 ואינם מראים עדיין סימני התפתחות מינית יש כמובן לפנות לרופא משפחה, או אנדוקרינולוג לבדיקה.   

המבוכה של שיחה בענייני מיניות

יש להודות שהורים רבים נבוכים לשוחח עם בני הנוער שלהם על מיניות, אבל חשוב להבין כי חינוך מיני לילדים שיעשה בצורה נכונה ומיטבית יבטיח לנער או לנערה שלכם ידע וידע כידוע הוא כוח. עם הידע יוכלו הילדים שלכם להתמודד עם הסקרנות הטבעית שמלווה התפתחות של זהות מינית וחשוב מכך, עם לחץ חברתי בגיל ההתבגרות. הדרך לשיחות על מין ועל זהות מינית בגיל ההתבגרות, צריכה להיעשות בעדינות, בדרך המתאימה לכם ולמתבגרים שלכם ולאופי המשפחה.

יש משפחות שבהן האב יעשה שיחות לבן והאם לבת ויש משפחות שדווקא הפוך. הדבר החשוב ביותר הוא להישאר נינוחים, רגועים, למצוא את הזמן המתאים גם למתבגר, שסביר להניח ינסה להתנגד לשיחות מסוג זה. אפשר להסביר שהכול טבעי וזאת כיוון שלצד הצורך שלהם להגן על עצמם, יש גם צורך בכבוד ובהגנה על הצד השני, שהוא השותף למיניות וזוגיות בגיל ההתבגרות.

חשוב לא פחות להשאיר ערוץ תקשורת פתוח בנושא, להבטיח למתבגר שלכם שאתם נמצאים שם עבורו לכל שאלה או התלבטות. יש לשים לב שהדילמות המלוות נערים ונערות הן זהות מצד אחד אך שונות בתכלית מהצד השני, לכן יש להראות למתבגרת הפרטית שלכם את שני הצדדים.

כאמור, ידע זה כוח ויש להשתמש בו בתבונה. בעוד היצר המיני קיים גם אצל בנים וגם אצל בנות בצורה די זהה והסקרנות הטבעית מפעפעת אצל שניהם, אצל בנים יש לחץ חברתי להצליח ולקיים יחסי מין מוקדם ככל האפשר, “לכבוש” בנות ורצוי כמה שיותר. אצל בנות קיים לחץ הפוך והן “אמורות” לשמור על עצמן, לא להיסחף להרפתקאות שסופן לא ברור ולהיות מסוגלות לומר לא, אם אינן מעוניינות. התמודדות עם הזהות המינית

אחת השאלות המורכבות והמסובכות שאיתה מתמודדים בני הנוער היא הזהות המגדרית וחיפוש הזהות המינית. בשנות ה – 2000, התפתחות הטכנולוגיה, האינטרנט והחשיפה למדיות שונות הביאו איתם פתיחות לזהויות מיניות שלא דובר עליהם בעבר. הקהילה הלהט”בית נאבקת על זכויותיה ויותר ויותר אנשים מרגישים אפשרות להתחבר לעצמם, לצאת מהארון ולהציג את עצמם כהומו, לסבית, בי-סקסואל, טרנסג’נדר וג’נדר פלואיד (אדם המרגיש כי המגדר שלו משתנה בין זכר לנקבה ולכן אינו מגדיר את עצמו כגבר או אישה).

בני הנוער מרגישים הרבה יותר נוח לבחור בשינויים בין המינים, להציג את עצמם כלהט”בים ובמקרים רבים לפעול באופן אקטיבי ולהחליף את מינם. ידועים מקרים בעולם של נערים צעירים, בתחילת גיל ההתבגרות, שעברו ניתוחים לשינוי מין. הדבר מצריך התערבות רפואית ואישורים פסיכיאטרים אך הכמות של הילדים הללו הולך ועולה ככל שפתיחות הקהילה הולכת וגדלה.

סביר להניח שהמתבגרים הפרטיים שלכם מכירים ילדים כאלה מבית הספר או בסביבה הקרובה אליהם. אולי הם מתייחסים אליהם כמוזרים או שונים ותפקידכם, כחלק מחינוך מיני בריא הוא להסביר להם את הצורך בקבלה ובהכלה של כל אדם באשר הוא אדם.

איך לתמוך בילד שלי כאשר לי קשה נושא זה

תהליך שינוי מין, זהות מינית או זהות מגדרית הוא כמובן אינו טבעי לאף הורה שנולד לו ילד ממין אחד המבקש לשנות את מינו. חשוב מאוד כי לא תיבהלו ובוודאי לא תשדרו לילדים בהלה. אם אתם זקוקים לתמיכה ועזרה תוכלו למצוא קבוצות הורים רבות לתמיכה בנושא. חשוב שתדברו עם הילד לאחר שתקבלו ייעוץ מקצועי כיצד הכי נכון ללוות את התהליך. במסגרת הפגישות תוכלו להבין אם מדובר במשובת נעורים, בדיקת גבולות או שבאמת ילדכם אינו מרגיש נוח עם עצמו וזקוק לעזרה.

זכרו שיותר מהכול חשוב ילד בריא בגופו ובנפשו, ללא קשר למינו. אל תמהרו להוציא את ילדכם מהארון אם אינו מרגיש צורך בכך עדיין ואל תמהרו לתייג אותו כהומו או לסבית, רק כי תחומי העניין שלו שונים משל האחרים. בנושא זוגיות וגם מיניות בגיל ההתבגרות עם חד מיניים, יש צורך בהדרכה ובהכוונה נכונה כדי להבטיח לילדכם עתיד מיני בריא גופני ונפשי.

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.