fbpx

גם בצופים אפשר לשלב ילדים עם צרכים מיוחדים

הקושי לשלב ילדים עם צרכים מיוחדים בבתי ספר, ממשיך גם לתחום החברתי. תמר, אמא של ילדה מיוחדת, משתפת בקשיים המיוחדים וגם בהצלחות שחוותה ביתה רוני בשנים בהם היתה בצופים. חומר למחשבה

“למה אנחנו צריכים חניכה עם צרכים מיוחדים אצלנו בקבוצה?”, זו הייתה השאלה של אחת האימהות של החניכות בצופים כשרוני שלי הצטרפה לקבוצה שלהן.
רוני היום בת 19. יש לה לקות למידה מורכבת, הנמכה קוגניטיבית. יש לה גם סרבול מוטורי ובעיות בריאות שונות שבגינן היא נמצאת במעקבים רפואיים תכופים.

שילוב עם ילדים רגילים

רוני שולבה בצופים מכיתה ה’ ועד יב’. אני עצמי הייתי מדריכה בצופים בצעירותי ולא היה לי ספק שאשלח גם את ילדיי לתנועה. ידעתי שאני רוצה לשלב אותה בקבוצות “רגילות” ולא לשלוח אותה לקבוצות עם ילדים המוגדרים כחניכי צמי”ד (צרכים מיוחדים), כי בעיניי חשוב שהיא תיחשף לילדים ולאנשים בקהילה שבה היא חיה. ובינינו, גם לקהילה חשוב מאוד להיחשף לילדים כמוה.
אני לא חושבת שצריך לשלוח ילדים ואנשים עם מוגבלות למסגרות ייחודיות להם. רוני נחשבת לילדה בתפקוד גבוה יחסית וידעתי שהיא יכולה להפיק הרבה מאוד ערך והנאה משילוב עם ילדים “רגילים”.

נדרשת הרבה הבנה ואמפתיה


בתחילת כל שנה דאגתי לעדכן את המדריכים החדשים של רוני ולספר עליה. סיפרתי על הקסם שלה ועל כמה שהיא חברותית. סיפרתי מה היא אוהבת ובמה היא טובה. וכמובן – סיפרתי גם על הקשים ועל האתגרים. שיתפתי שההנמכה הקוגניטיבית לא מאפשרת לה להבין הכול כמו כולם: צריך להסביר לה את הדברים בשפה פשוטה. צריך לדבר קצת יותר לאט. הסברתי גם על הסרבול המוטורי שמקשה עליה לצעוד במסלולים מאתגרים מדיי. לפני כל טיול אנחנו, ההורים של רוני, דואגים לוודא מה רמת הקושי של המסלול, ולרוב אנחנו גם יוצאים ומלווים אותה בטיולים.

השילוב שלה מצריך בעיקר הבנה ואמפתיה. להבין שיש ילד ששונה משאר חברי הקבוצה ולעשות התאמות רלוונטיות. במקרה של רוני למשל זה דרש התאמות כמו: פעולות שלא כולן כוללות ריצות ומשחקים פיזיים, התאמות של מסלולי טיולים והנגשה קוגניטיבית של תכנים.
כשהיו דיונים מורכבים בפעולות שכבה (בעיקר כשכבר גדלה), המדריכה הסבירה לה לפני הפעולה על מה יהיה השיח בפעולה, ואני יודעת בוודאות שזה סייע לה משמעותית בהבנה וברצון להשתתף ולהביע את דעתה.

השילוב שלה לא היה מושלם כמו שקיוויתי. אבל היא הלכה תמיד בכיף גדול לפעולות והייתה מאושרת.
נפגעתי מאוד כששמעתי את התהייה של אותה אימא – למה אנחנו צריכים חניכה עם צרכים מיוחדים אצלנו בתנועה. נפגעתי גם כשראיתי את כל חברי השכבה שלה צועדים ביחד לאיזו מסיבה. גם רוני הייתה אמורה ללכת לאותה מסיבה, ורגע לפני כן היא הייתה איתם בפעילות של שיח בנושא… שילוב והכלה! ואני לא הבנתי איך אחרי שיחה בנושא אף אחד לא רואה אותה ולא קורא לה לצעוד ביחד עם כולם.
רוני למדה כל השנים בכיתות קטנות, של לקויות למידה, בבתי ספר רגילים. למרות ההמלצות החוזרות ונשנות של ועדות ההשמה לשלוח אותה לבתי ספר מיוחדים (לילדים עם פיגור קל), מעולם לא הסכמנו והתעקשנו על שילוב בבי”ס רגיל. גם בכיתה הקטנה היא הייתה קצת שונה, אבל תמיד הלכה בשמחה לביה”ס. הצוות החינוכי והמקצועי בבית הספר יודע היטב את העבודה. רוני למדה בהתאם ליכולות שלה והתקדמה בקצב שלה.
לעומת זאת, בתנועות נוער, מדובר במדריכים בני 16-17, בעלי רצון טוב ונכונות גדולה מאוד, ונדרשת מעורבות של ההורים כדי לתת לאותם מדריכים צעירים ידע וכלים איך לשלב את הילד עם המוגבלות בצורה הטובה ביותר. כשיש תקשורת טובה בין ההורים למדריכים – השמיים הם הגבול!

גם בצופים אפשר לשלב ילדים עם צרכים מיוחדים
רוני והחברים

המדריכים עשו מעל ומעבר כדי שהשילוב יצליח: בכיתה ט’ היה לרוני מדריך מדהים שאהב אותה אהבת נפש ודאג לה מאוד. הוא יצר איתי קשר לפני “יום הצופה”, יום שבו כל החניכים עוברים מעברי דרגה. הוא סיפר לי שבסוף אותו יום אמור להתקיים טקס לחניכי ט’. ושזו הפתעה ואסור לי  לספר לרוני! בטקס, חניכי כיתות ט’ “משתכב”גים”, שזה בעגה הצופית – הופכים לחברי השכבה הבוגרת. הוא אמר גם שהוא מודע לכך שרוני מתעייפת מהר יחסית, והוא חושש שהיא תבקש לחזור הביתה מיד אחרי מעברי הדרגה ולא תישאר לטקס המרגש. והוסיף: “חשוב לי שהיא תשתתף כמו כולם בטקס הזה ולא תפסיד אותו”.
התרגשתי לראות כמה זה חשוב לו. וכמה פשוט לשלב אם רק רוצים. צריך לחפש את כל אותם פתרונות יצירתיים. אז החלטנו ביחד שאקח אותה הביתה מהיער באמצע היום. לנוח, להתרענן, ואחר כך אחזיר אותה ליער באמתלה כלשהי וכך היה. היא השתכב”גה ביחד עם כולם והייתה בעננים!

היום, כשאני ראש שבט, אני רואה עם אילו אתגרים המדריכים מתמודדים. הם עושים זאת בכל-כך הרבה רגישות ועוצמה. וגם אם הם עדיין לא רואים את זה, אני יודעת כמה שזה תורם להם לחיים. הם כבר יחנכו את הילדים שלהם אחרת. לא כמו האימא שלא רצתה ילדה שונה בקבוצה של הבת שלה…


הכותבת היא אימא לשלושה, ראש שבט צופים, עוסקת גם בשילוב חניכים עם מוגבלות בצופים, מרצה על שילוב. אתר  https://ronbalev.co.il/

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.