fbpx

המתבגרים בדיכאון קורונה? קבלו 4 רעיונות מעשיים

היציבות מאיתנו והלאה, חוסר הוודאות משפיע על כולם וחלק מהמתבגרים כבר בדרך לדיכאון או התמכרויות. קבלו 4 רעיונות שיעזרו גם לכם ההורים וגם למתבגרים לשמור על עוגנים בריאים ושפויים

נמאס כבר מהקורונה. יותר ויותר אנחנו שומעים על בנות ובני נוער שמשתמשים בכדורים, תרופות, סמים ואלכוהול כדי להתמודד עם השלכות המגיפה, שבתקופה שאמורה להיות הכי יפה בחייהם, נכנסה לה בלי לדפוק בדלת והשתלטה על כמעט כל חלקה טובה.

בכתבה שפורסמה רק לפני כמה ימים, נחשפנו לכך שבני נוער מגיעים אף למצבי התמכרות למשככי כאבים חזקים שניתנים במרשם רופאה ונראה שהתופעה חוצה סוגי אוכלוסיות ואזורים ברחבי הארץ. הם מנסים לברוח מהמציאות המדכאת ולהפחית כך את הכאב הרגשי והנפשי. 

חוסר אונים נובע מהתנסות מתסכלת

מכירים את הניסוי המפורסם על חוסר אונים? בניסוי של הפסיכולוג מרטין סליגמן, חילקו כלבים לשתי קבוצות ושתיהן קיבלו שוק חשמלי: הכלבים שיכלו לצפות מתי יקבלו שוק חשמלי המשיכו לתפקד. אלה שלא יכלו לצפות ולכן לא יכלו להתגונן מפניו, הפסיקו לאכול ולשתות, להגיב למשחקים ואף לא ניסו להימנע מהשוק. הם ויתרו, התייאשו והפכו לחסרי אונים. חוסר אונים נרכש מהתנסות מתסכלת שחזרה על עצמה.

ואצלנו? איזו תקופה של רכבות הרים! וכמה חישובים – לשלוח לבית הספר או לא? וכל רגע יכולה להיכנס הודעת ווטסאפ שתהפוך את הכול – כן מאומתת/לא מאומתת. כן בידוד/לא בידוד. מה? כמה? מתי? יש הנחיות חדשות? מתווה חדש? מי בכלל מבינ/ה ואיפה ההיגיון?

4 פעולות שיכולות לעזור

גם אנחנו ההורים שאמורים להוות עוגן של יציבות ובהירות כבר לא יודעים מה נכון ומה לא אבל לפני שאנחנו משתגעים ממחשבות של איפה טעינו ומה יכולנו לעשות אחרת, בואו נסתכל על הדברים מזווית קצת אחרת ונאמץ ארבע פעולות פשוטות שיכולות לעזור לאורך זמן:

1. לראות, להראות ולתמלל

להכיר בחוויה הקשה שעוברת עליהם. גם אם נדמה שכולנו באותה הסירה וחווים את אותן הרגשות והתחושות, חשוב להמשיג ולתמלל את המצב המיוחד של המתבגר.ת לו עצמו. לייצר שיח רגשי שמכיר בחוויה הקשה של חוסר שליטה, לתת לגיטימציה לעצב, לקושי, לכעס ולתסכול, לכך שאחת התקופות היפות בחייהם קצת, איך לומר, התקלקלה.

כדאי לשאול פעם ביום: איך אתה מרגיש? מה הכי קשה לך בכל התקופה הזו? איך החברות שלך מרגישות? לשאול ולחבק. לא תמיד צריך להגיב במילים, או לחלופין להציע ולמצוא במקומם פתרון. פשוט להיות שם בשבילם. להקשיב, להסתכל ישר בעיניים. להראות שאנחנו רואים ומרגישים אותם ונמצאים שם עבורם.

2. להטיל עוגנים במים סוערים = יצירת שגרה בטוחה

המתבגרים צריכים לחוש שליטה בחייהם. סוג של יציבות והשפעה. מסתבר שלשגרה, שפעם לחלקנו כמעט נמאס ממנה, יש גם תפקיד פסיכולוגי. שגרות נותנות אפשרות לצפות את העתיד ולצפות לו ובכך מהוות עוגן ומגבירות את חווית השליטה.

אילו עוגנים אפשר ליצור בבית? לדוגמה: ארוחות משפחתיות (פעם ביום/שלוש פעמים ביום/ ארוחת שישי בערב) מסודרות בשעות פחות או יותר קבועות (גם אם הם בוחרים לא לשבת אתכם מדי פעם), סדר יום שיקבע יחד עם המתבגרים ושיהיה להם ענין לעמוד בו, זמן שיחה משפחתי, שגרת שישי, להתקשר לסבא וסבתא גם כשאין חשק, לבקר אותם ולבצע עבורם משימות.

3. לעזור לאחרים ובעצם לעזור להם לעזור לעצמם

לעזור לאחרים זה בראש ובראשונה לעזור לעצמי. זה להעצים את הדימוי העצמי שלי, להרגיש טוב עם עצמי, להיות בעל.ת ערך, לחוש סיפוק ושליטה בחלקת האלוהים הקטנה שלי.

למשל: להתעניין בשלומה של שכנה שנכנסה לבידוד, לעזור להורים בחישוב הוצאות הבית ומציאת “אזורי חסכון” אפשריים, לעזור לאחות הקטנה בשיעורי הבית. להצחיק את המשפחה, לעזור להורים בעבודה אם אפשר (בעיקר עכשיו כשרבים עובדות מהבית), לארגן פעילות כיתתית מקוונת, להתנדב להיות חברה טלפונית.

4. ליצור תחומי אחריות, גם אם חלקם עושים חשק וחלקם פחות

אחריות נותנת משמעות, כוח ותחושת שליטה. כשנער או נערה אחראיים על משהו רואים אותם! משייכים אותם לנושא, מצפים מהם והם מצפים מעצמם. ואם הם חזקים בתחום האחריות שלהם ואוהבים אותו הרווחים אפילו גדלים.

לדוגמה: להנחות משחק חברתי בבית פעם בשבוע, לזרוק את הזבל, להכין ארוחת ערב או מאכל לאומי אופייני לעדה אחרת בארץ או מדינה אחרת בעולם, להוציא את הכלבה לטיול, ללמד את האחיות הקטנות משחק, לצוות את זוגות הגרביים לאחר הכביסה.

לא רק להם, גם לנו קשה

ועוד מילה לסיום אבא יקר ואמא יקרה, חשבתם שכל זה נוגע רק למתבגרים שלך? הרי גם לכם קשה, נמאס, כואב ומתסכל. גם אתם חווים סוג של חוסר אונים. יישום הרעיונות האלה יכול להגביר גם אצלכם את תחושת השליטה ויעביר בבית מסר של “גם כשקשה אנחנו לא מוותרות.ים לעצמנו ועל עצמנו. ובכל מקרה, כולנו מחזיקים את הקלחת הזו ביחד ויכולים לצאת ממנה מחוזקים כיחידים וכמשפחה אוהבת.”

הכותבת היא מאמנת מוסמכת מטעם לשכת המאמנים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה וייעוץ ותואר שני בניהול עם התמחות בהתנהגות ארגונית. לאתר של אנה

 

 

 

 

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.