fbpx

כשאבא שלי יצא מהארון

הכותרות חגגו את היציאה מהארון של ניקי גולדשטיין וההתאהבות בחברו הטוב, אבל הסיפור שמענין אותנו הוא מה עובר על הילדים ומה השיעורים לחיים שהם אולי גם מרוויחים ממנו

כותרות העיתונים ואתרי החדשות מתארים מקרוב את ההודעה המרעישה של ניקי גולדשטיין על הזוגיות שלו עם חברו הטוב אייל. הם חוגגים בהתלהבות ועסוקים בדרמטיות של ההודעה ובהצהרה על הנטייה המינית של האבות לאחר שנות נישואין רבות ומשפחה אשר הקימו.

אך הסיפור אליו ארצה להפנות את מחשבותינו הוא זה שמתחיל במילים אשר כתובות למעלה. זהו הסיפור של הילדים אשר מתמודדים כעת עם משבר גדול ממדים – משפחה של אבא, אמא וילדים שמתפרקת. הם נדרשים להכיל את השינוי, להבין איך זה הולך להיראות, להיפרד מהחלום של המשפחה כפי שהם מכירים, שגדלו לתוכו ושאליו הם רגילים. בנוסף, הילדים צריכים להתמודד עם האינפורמציה החדשה שנכנסה לחייהם – להבין ולעכל את הנטייה המינית של אביהם.

לילדים אין שליטה על הסיטואציה

העיסוק הרב בתקשורת נוגע בנטייה המינית של ניקי גולדשטיין ושל אייל, בעוד אני חושבת שזה לא העיקר בסיפור הזה. העיקר הוא ההתמודדות של הילדים עם ההשלכה של הגילוי הזה של אביהם. לילדים אין שליטה על הסיטואציה, אין דבר אשר יוכלו לעשות על מנת למנוע את התפרקות המשפחה, והם נכנסים להתמודדות עם מכלול של דברים ועם מורכבות גדולה וחדשה עבורם.

אפשר לשער כי הילדים, כמובן בהתאמה לגיל, תוהים ושואלים בינם לבין עצמם מה זה היה מה שראו עד עכשיו בזוגיות של אמא ואבא, אמת או שקר? אולי יתבוננו לאחור וינסו לשייך סימנים, אמירות והתנהגויות אשר עשויות להעיד על הנטייה המינית של אביהם. אפשר לשער שגם לאם יש שאלות רבות על מה שהיה עד אותו רגע ואולי ספקות שיתעוררו וקושי לתת אמון.

מה הילדים מרגישים כלפי העולם החדש שנגלה להם

בצד ההצהרה האמיצה של האבות אשר יצאו מהארון יש כאן בני משפחה רבים אשר מתמודדים עם טלטלה גדולה של כל מה שהכירו בעולמם. הילדים נדרשים כעת להתחבר לעולם חדש – של משפחות להט”ביות אשר לא נולדו אליו, לא מכירים ואולי יש להם התייחסות שלילית או אמביוולנטית כלפי הנושא. אלו מחשבות ושאלות אשר הם אולי שואלים את עצמם.

לבסוף, איש בדרכו ובאמונת יחיה, אין טוב ולא טוב, הכל יותר מורכב ויש להסתכל על התמונה המלאה ובעיקר על ההשלכות של החלטה זו על הילדים אשר חווים שינוי דרמטי בחייהם. הם אלה שצריכים לקום מחר בבוקר, לשוב למסגרת החינוכית בה שוהים ולהתנהל ביומיום שלהם עם אותה חדשה אשר מרעישה את הכותרות. חדשה זו היא החיים שלהם.

מודל של מימוש עצמי ואומץ

רגע לפני סיום, ארצה להתייחס לשתי למידות נוספות אשר עשויות להתלוות לסיפור המשפחתי הזה. הילדים לומדים מהוריהם 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, מתבוננים בהם, בהתנהלותם, בתגובותיהם ומסיקים מסקנות על כל דבר ועניין. בהתרחשות הזו יש מודלינג הורי של הליכה אחרי האהבה, של מימוש עצמי, ובמידה רבה גם של אומץ. זוהי למידה אשר עשויה ללכת עימם לחייהם הבוגרים – שמותר ואפשר ללכת אחרי הרצונות הפנימיים שלהם. בנוסף, הילדים חווים לעיתים את הוריהם כמי שנמצאים כל העת בשירותם ובשירות המשפחה שלהם. כאן יש לילדים הזדמנות לראות את ההורה כאדם בעל צרכים ייחודיים לו, צרכים פיזיולוגיים ונפשיים. הבנה זו תורמת להתפתחותה של חמלה ושל ההבנה שהורים וילדים הם שווים מבחינת הנחיצות לתת מקום ומענה לצרכיהם.

יהודית הכותבת היא מדריכת הורים, מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך, מומחית בהדרכת הורים למתבגרים ובהדרכת הורים לילדים עם קשיי קשב וריכוז. לאתר של יהודית אוליברלאינסטגרם של יהודית אוליבר

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.