fbpx

עליה בשימוש בסמים

כשהצוות החינוכי בתיכון מפיץ מכתב מדאיג אודות השימוש הרווח בסמים בבית הספר, מדובר בצלצול השכמה שלמעשה מצלצל כאן כבר שנים רבות ומשקף את אזלת היד של כולנו ואת הצורך הדחוף בחידוד חושים

המכתב שנשלח בשבוע שעבר להורים בתיכון ברמת השרון, אודות עליה בשימוש בסמים בקרב תלמידים בבית הספר, הכה גלים בתקשורת, ובעיקר יש להניח עורר אי נחת בקרב ההורים והתלמידים כאחד. לא כדאי להקל ראש בתחושות, שכנראה מגובות בעובדות, של הצוות המקצועי בבית הספר, בדבר התופעה של שימוש בסמים בעיקר מסוג קנאביס ובתרופות מרשם. אמנם, לא מדובר בתופעה חדשה כלל וכלל, ובני נוער רבים השתמשו, משתמשים וכנראה גם ישתמשו בחומרים פסיכו-אקטיביים מסוגים שונים. אבל, בכל פעם שמתפרסמת פרשה חדשה של שימוש בסמים בקרב בני נוער אנחנו נדהמים מחדש מהעוצמה, ההיקף, ומהקלות שבה בני הנוער חשופים לסמים, ובהמשך חלקם גם משתמשים. זה באמת מאוד מאוד לא נעים, לאף אחד ובשום מצב.

“אמרתי לכם” שבני נוער משתמשים יותר בסמים

ואף על פי כן, האם אין כאן למעשה תמרור אזהרה שכבר מונף מזה שנים רבות, תמרור כזה שבד”כ ההורים, ואולי אף כולנו כחברה, נוהגים להתעלם ממנו? האם יתכן כי המכתב האמיץ של מנהלת התיכון ברמת השרון הוא למעשה צלצול השכמה לכל אלו שאמורים היו להיות ערניים ומעורים, אך בחרו שלא להביט למציאות בעיניים? ובכן, אי אפשר לחמוק מהתחושה שבמכתב להורים מתחבא הפתגם הכל כך ישראלי: “אמרתי לכם”. אמרתי לכם שבני נוער משתמשים בסמים, אמרתי לכם שזה קורה גם אצלנו, אמרתי לכם להשגיח על הילדים שלכם בשבע עיניים, אמרתי לכם לבדוק מה קורה בחדרים שלהם ובטלפונים הניידים, אמרתי לכם שתהליכי לגליזציה כבר הם לבד יובילו לעלייה במספר המשתמשים בקרב בני נוער, אמרתי לכם שכל זה קורה עם או בלי קשר לקורונה.

נראה כי המכתב המהדהד שנשלח להורי התלמידים נשלח לא רק להורים בתיכון ברמת השרון, אלא להורים לבני נוער בכל הארץ. הדגל האדום שהניפה מנהלת התיכון  צריך להוות סימן אזהרה לצוותי חינוך בכל בתי הספר בארץ, בחטיבות, בתיכונים וגם בבתי ספר יסודיים. נכון, לא כל בני הנוער משתמשים בסמים, בטח לא בגילאים צעירים מאוד. ברור, לא כל התלמידים שמשתמשים בסמים עושים זאת בתוך בתי הספר. ובוודאי, לא כולם משתמשים בתרופות מרשם מסוכנות כמו אוקסי ופנטניל, שיכולות לגרום לנזקים חמורים בהרבה משימוש בקנאביס. אבל, אין ספק שהמספרים של בני נוער שחשופים לחומרים פסיכו-אקטיביים ולקנאביס בפרט, עולים בהתמדה בשני העשורים האחרונים. זו מגמה עולמית, זה הפך לטרנד, זה כמעט כבר אופנה של ממש, כמו פריט לבוש או טלפון חכם.

השימוש היה ככל הנראה יותר מ”רק פעם אחת”


שנת 2021 מסתיימת בימים אלו, והסיכומים בכלי התקשורת מתרכזים לא מעט באירועים והתופעות החברתיות לאור מגפת הקורונה. גם שימוש בסמים בקרב בני נוער הנה תופעה שזוכה לסיקור, על רקע סיכום שנת 2021. בסקר העדכני ביותר שפורסם ע”י פרופ’ הראל-פיש ודר’ מאור, מתברר כי כמות בני הנוער שדיווחו על שימוש בסמים בשנה האחרונה היא אכן מטרידה מאוד. כך למשל, פורסם בסקר כי בשנת 2021 כ-5% מהתלמידים בכיתות ח’-י’-יא’-יב’ השתמשו בקנאביס לפחות פעם אחת בשנה האחרונה (זאת לעומת  10% ב 2019), ו-4% השתמשו בסם כל שהו (לא קנאביס) בשנה האחרונה (זאת לעומת  7% ב 2019). לכאורה מגמת ירידה ברורה, ואולי אף מבורכת, אך ברור כי למגבלות המחקר והעובדה כי מדובר בשנת קורונה יש השפעה על התוצאות, כפי שמעידים עורכי המחקר. ובכל זאת, בהתחשב בממצאים החשובים הללו, די אם נהפוך את האחוזים למספרים, נגלה תמונה מדאיגה ביותר. 5% מבני 18-14 בישראל הם כ- 60,000 בני נוער, הלומדים ב כ-2,000 בתי ספר ברחבי הארץ (חטיבות ותיכונים). אם כך, בחישוב גס בכל בית ספר חטיבה ו/או תיכון בישראל ישנם כמה וכמה תלמידים (בין כמה בודדים לכמה עשרות) שהשתמשו בסמים לפחות פעם אחת בשנה האחרונה. ובהנחה די סבירה שאף אחד מהם לא השתמש בסמים “רק” פעם אחת בשנה האחרונה, הנתונים המשתקפים מהסקר מעידים על שימוש נרחב בסמים בקרב בני נוער.

הקורונה גרמה לירידה מסוימת אך אי אפשר לנוח על זרי הדפנה


לאור הממצאים בסקר העדכני, יתכן כי מכתבה של מנהלת התיכון ברמת השרון משקף בצורה מסוימת את המציאות בכל בית ספר בישראל. אני נוטה להאמין שגם בתיכון המדובר לא כל התלמידים השתמשו או משתמשים בסמים, ואפילו לא רובם, אך די בכמה עשרות תלמידים בבית ספר שמשתמשים בסמים, בכדי לעורר את תשומת הלב של הצוות המקצועי ובוודאי של ההורים. לכן, זעקתה של מנהלת התיכון, ושיקוף המציאות הכואבת בפני ההורים ולמעשה המדינה כולה, הם בבחינת שירות מצוין לנו ההורים, אנשי החינוך והחברה כולה. למרות שתקופת הקורונה הביאה כנראה לירידה מסוימת בשימוש בסמים בקרב תלמידים, לפחות על פי הסקר האחרון, אל לנו לנוח עלך זרי הדפנה, המספרים עלולים לעלות חזרה בהקדם. כאשר נחזור למספרים של שנת 2019 (וקודמותיה), יחד עם החזרה לשגרה, אז נראה בממצאים כ-150,000 בני נוער שמשתמשים בסמים בתוך מערכת החינוך, והמספר הזה בוודאי יזעק לשמיים.


אם כך, מכתב אחד להורים בתיכון אחד ברמת השרון כדאי וצריך שיכה גלים במדינה שלמה, והלוואי והיה נשלח לכל ההורים ברחבי הארץ. אך עד שזה יקרה, נקווה שההורים שקראו את הכותרות בעיתונים, או את הידיעה באתר החדשות המקוון, יפקחו את העיניים, יחדדו את החושים, ייזמו שיחות עם המתבגרים ולא יחששו לנקוט צעדים, כל זאת, לצד הצעדים שנוקטים במערכת החינוך בתחום המניעה וההסברה. מאמץ משותף של מערכת החינוך וההורים עשוי להניב פירות, ואולי אף נחזה יחד בשיפור במצב, בכל הקשור לתופעה של שימוש בסמים בקרב בני נוער.

הכותב הוא עובד סוציאל (Ph.D.), מרצה ומנחה קבוצות להורים ומתבגרים. לעמוד הפייסבוק של אורי

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.