fbpx

אופנה מכלילה לאנשים עם מוגבלות

צעירים עם מוגבלות סובלים על פי רוב מדמוי גוף נמוך ביחס לחבריהם. בגדים יכולים לעזור להם לבטא את עצמם והיעדר בגדים מתאימים גורר אותם להימנעות חברתית. יצרני האופנה בעולם כבר מכירים בצורך, והגיע הזמן לפתח את המגמה גם כאן

פגשתי אותה לפני 10 שנים בערך, נערה בת 17, מבנה הגוף שלה רזה, שיערה אסוף בקוקו מהודק. זה היה סתיו וריח הגשם היה באוויר. היא לבשה חולצה עם שרוול ארוך, חצאית ארוכה, נעליים גבוהות וגרביים משוכות למעלה. קוראים לה רונית (שם בדוי), נערה נבונה, לומדת בחינוך רגיל, נולדה עם שיתוק מוחין ומתהלכת עם הליכון. ההליכון מייצב את ההליכה של רונית ובנוסף לזה יש לה מגבלה בידה הימנית, היא לא מצליחה לישר אותה לגמרי.

במשך שלוש שנים, רונית הלכה לתנועת בני עקיבא. חצי שנה לפני שנפגשנו, היא הפסיקה ללכת למפגשים החברתיים. “אני די מיואשת”, אני זוכרת את הדברים שלה, “אני לא מצליחה לסגור את החצאית שלי לבד וזה מטריף אותי, נמאס לי ללבוש חצאיות מכוערות עם גומי, שלא מכסות לי את הרגליים כמו שצריך”.  המשפט שאמרה חקוק אצלי בזיכרון עד היום. היא הייתה עצובה, לא רצתה לצאת מהבית ובטח לא לפגוש חברים בתנועת הנוער.

השתייכות לקבוצת השווים

גיל ההתבגרות הוא השלב בו קבוצת השווים משמעותית לתחושת השייכות של כל אחד ואחת מאיתנו. בגיל ההתבגרות כולם רוצים להראות פחות או יותר כמו כולם, זהו צורך בסיסי שלנו כאנשים להרגיש שייכים למשהו. דרך אחת “להשתייך” היא להתלבש כמו קבוצת השווים שלי, ללבוש בגדים שכולם לובשים, שנראים דומה לפחות, כי אם אני מתלבשת כמו כולם, אני שייכת – לקבוצה, למגדר, למצב בחיים. תחושת השייכות מקנה לנער או לנערה ביטחון שחשוב להתפתחות האישית.

ללבוש את החצאית באופן עצמאי כמו כולם

פגשתי את רונית בדירה בה היא גרה, דירה לנוער עם מוגבלות עם ליווי, דירה שמכשירה לחיים עצמאיים. הקושי של רונית היה ללבוש באופן עצמאי חצאית עם רוכסן, החצאית של תנועת הנוער. רונית היא בחורה עצמאית עם דעות משלה ואג’נדה כיצד לחיות את חייה באופן שהיא תהיה מסופקת מהם והיא לא אהבה שמסייעים לה בלבוש.  היא ביקשה את עזרתי. היא רצתה למצוא דרך בה תוכל ללבוש את החצאים ה”רגילה”  של תנועת הנוער. עבדתי איתה כשעה כדי להבין איזו התאמה אפשר לעשות בחצאית, בדקתי את טווח התנועה ביד, הבנו ביחד איפה הקושי שלה והגענו לפתרון. עקב הקושי של רונית ליישר את היד, היה חסר לה מרחק כדי להגיע לרוכסן החצאית. הצלחנו לגשר על המרחק הזה באמצעות חוט יפה אליו מחוברת טבעת בדומה לזה של מחזיק מפתחות. בזכות הפתרון רונית יכלה מאותו הרגע ללבוש את החצאית של תנועת הנוער באופן עצמאי ולהראות כמו כולם, שייכת.

הבגד משמש כלי לביטוי עצמי

מחקרים מצביעים על דמוי גוף נמוך יותר של אנשים עם מוגבלות בהשוואה לאנשים ללא מוגבלות ועל כך שאנשים עם מוגבלות משתמשים בבגדים בכדי להתגבר על דמוי הגוף שלהם. אנשים עם מוגבלות מתמודדים עם מצבים של אובדן (אובדן שיער, אובדן רגל, אובדן כושר מוטורי כלשהו) או עם מצבים של תוספות לגוף (כמו משאבת אינסולין שצמודה לגוף או צינור הזנה שמחובר לבטן, מכשיר שמיעה, ניידות בכיסא גלגלים ועוד. אלו מצבים מולדים או כאלה המתווספים במהלך החיים, עם וללא הכנה מוקדמת. לעיתים הנוער ירצה לחשוף את המוגבלות כך שמכשיר השמיעה יהיה גלוי, הסד ברגל יהיה צבעוני אך לעיתים הנער או הנערה ירצו לשמור את המגבלה לעצמם ואז דווקא ירצו לכסות, להחביא ולהצניע. באמצעות הבגדים והאביזרים שהנער או הנערה לובשים הם יכולים לכסות או לגלות את הגוף, להצניע או לחשוף את המגבלה. הבגד מאפשר לנער או לנערה כלי לביטוי עצמי, להשלמה עם דמוי הגוף, כלי המאפשר להם השתתפות במרחבים השונים בהם הם פועלים. כאשר אין בגדים המתאימים לגוף עם המגבלה יכול להיווצר דימוי גוף שלילי, דמוי עצמי שלילי ומכאן ביטחון עצמי נמוך יותר וכתוצאה מכך, הימנעות מהשתתפות בפעילויות חברתיות לדוגמא, כמו במקרה של רונית.

חברות האופנה נדרשות לעשות התאמות לאנשים עם מוגבלות

9% מילדי ישראל בין הגילאים 0-17 הם ילדים עם מוגבלות (לפי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, 2020). אופנה הוא שם כולל לביגוד, הנעלה, אביזרים, אמצעי טיפוח, איפור, היגיינה ועוד. אופנה מכלילה, היא אופנה שלוקחת בחשבון את כלל האוכלוסייה ועושה התאמות בכדי שאנשים עם מרכיבי תפקוד שונים יוכלו להנות ממנה. לדוגמא, יכולת לשנות אורך של בגד, צורת אחיזה אוניברסלית של דיאודורנט, יכולת רכיסה של בגד ע”י מגנטים ולא ע”י כפתורים ועוד.  בישראל, עדיין אין מודעות רבה בקרב העוסקים במלאכת האופנה המסחרית לחשיבות שיש לתת לביצוע התאמות בקולקציות, אותם הם מייצרים ובמרחבים בהם הם מוכרים, כך שגם צעירים ובוגרים עם מוגבלות יוכלו לקחת חלק ולהתלבש כמו כולם, להתלבש בבגדים אופנתיים הנתפסים כחלק מהחברה ולא בבגדים שנראים ונתפסים כ”רפואיים”.

בדומה למקרה של רונית, בישראל, צעירים ובוגרים רבים עם מוגבלות מחפשים את הבגד או אביזר האופנה, שיאפשר להם עצמאות ויכולת לביטוי עצמי בקרב בני גילם.  צעירים ובוגרים עם מוגבלות, הם כוח קניה חזק מאוד ומוגבלות, הוא מצב חיים שפוגש את כולנו בשלב כזה או אחר לאורך החיים. מכאן, הנושא של הכללה גם בעולם האופנה הוא קריטי להשתלבותם המיטבית של צעירים עם מוגבלות בחברה ויש לשים עליו את הדעת. בעולם, ישנה מגמה מתפתחת של ייצור אופנה מכלילה כחלק מאופנה מסחרית ונראה כי הגיע הזמן, שעולם האופנה הישראלי ירים גם הוא, את הכפפה.

הכותבת היא מרפאה בעיסוק וסטייליסטית לאנשים יוצאים מהכלל. לאינסטגרם של עינת, לפייסבוק של עינת

המאמר נכתב בשיתוף הפורום המקצועי לקידום דימוי גוף חיובי בישראל

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.