fbpx

מה אפשר ללמוד מחתונמי?

הריאליטי החם של העונה יכול גם לשרת אותנו: אם מסתכלים טוב ושמים לב לפרטים, אפשר לשוחח וללמד את הילדים שלנו איך נבנית זוגיות, על מה היא מושתתת ואיך מתגברים על המוקשים שבדרך

זה לא חדש לנו שהילדים שלנו צופים בריאליטי. יש אפילו תוכניות ריאליטי שאנחנו אוהבים לצפות בהן, ותאמינו או לא, יש גם כאלה שיכולות ללמד אותנו דבר אחד או שניים. כמו למשל, הריאליטי החם של העונה – חתונה ממבט ראשון, שכל פרק בה מציף את הרשתות החברתיות בדיונים סוערים על ענייני מגדר, סוגי מערכות יחסים ואיפה עוברים הגבולות האדומים. זה בדיוק המקום להתחיל להעביר את המסרים שלנו בנושא לילדים שלנו. הדבר הראשון והעיקרי שעלינו להבהיר ולהזכיר לילדים שלנו (כי גם לנו כמבוגרים יש את הנטייה לשכוח) הוא שמדובר בתוכנית ריאליטי.היא אמנם לא מבוימת ומשקפת את הזוגות בחיים האמיתיים שלהם אבל חייבים לזכור שאותם זוגות מצולמים 24/7. כל מערכת היחסים שלהם מהרגע שהם מכירים ולאורך כל התוכנית מתפתחת אל מול המצלמות מה שמעביר לנו הצופים את כל הנעשה בעוצמות גבוהות, ולאו דווקא באותנטיות האמיתית של תחילתה של מערכת יחסים.

במערכת יחסים זוגית לכל אחד יש תפקיד

בכל מערכת יחסים, בעיקר במערכת יחסים זוגית, כל אחד מבני הזוג תופס תפקיד מה שמחייב את בן הזוג השני לקחת על עצמו, כמעט באופן אוטומטי את התפקיד השני, הסותר או המשלים, תלוי בדינמיקה ביניהם. אם ניקח לדוגמא את מערכת היחסים של איתמר וקארין. כל המהות של איתמר, התנהגות, דיבור, הרצונות שלו בזוגיות ובחיים מסתכמת למילה אחת והיא – בית. וככל שאיתמר מחזק את הרצון לבית, את הדמות הביתית החמימה שאוהבת אוכל ביתי בטרנינג על הספה, כך קארין מחזקת ומטפחת את התפקיד הנגדי וחוזרת ומדגישה שלה לא היה בית, היא לא יודעת מה זה בית, היא לא מתחברת למושג בית כפי שאיתמר מגדיר אותו ונוח לה כפי שהיא. המרחק הזה בין השניים, והתפקיד שכל אחד תפס משדרים לקהל הצופים סוג של ריחוק שאיתמר מנסה לכפר עליו. בעוד הוא באמת מנסה בעיקר לקרב את קארין אליו, הוא משתמש בעיקר במילים ובהסברים וטון הדיבור שלו, חתך הדיבור והאינטונציה משדרים אסרטיביות. חשוב לשים דגש על כך שלא מדובר באסרטיביות כוחנית או אלימה, איתמר לא כופה או מעוניין לכפות על קארין את רצונותיו אבל הוא בוחר שוב ושוב להביע אותם ואת צרכיו במילים במקום במעשים. במחוות גוף. אצל קארין לעומת זאת ניתן לחזות בהתרככות בהתנהגות שלה, בכך שהיא לאט לאט נרגעת, מרגישה ביטחון וכן מנסה להיכנס לעולם הביתי שאיתמר מנסה לבנות, כך שהיא אינה מרגישה שהוא כופה עליה את ההתנהלות הזו אלא באמת משתדלת לבוא לקראת.

לכל אחד יש את הקצב שלו

לכל אחד במערכת היחסים לוקח זמן להיפתח לצד השני ולהרגיש איתו בנוח. חלק מהמערכת הזוגית והכוונה היא לא רק במוכנות למגע פיזי ומתי כבר נכנסים למיטה. כאשר מעיין מגיעה עם עמרי למקום העבודה שלו כבר בתחילת הקשר היא נכנסת למקום שלו, מקום בו הקריירה של עמרי היא הזהות שלו, מקום בו הוא משחק תפקיד אחר לעומת התפקיד שלו בקשר הזוגי שלהם. כאשר התפקיד של עמרי והתפקיד של מעיין במערכת היחסים שלהם עוד לא מוגדר, הביקור שלה במקום העבודה שלו בשלב זה של היחסים הוא מוקדם מדי. לראות את בן הזוג או בת הזוג שלכם בזמן עבודה דורש הכרות, קבלה, בניית תפקיד ברור במערכת הזוגית לפני שרואים אותו בתפקיד אחר. זה עלול לבלבל מאוד, בדיוק כמו שקרה למעיין בביקור במרפאת השיניים אצל עמרי.

דוגמא נוספת לכך הם דני ושני. יש להם לא מעט מכנים משותפים. אחד מהם הוא שהם מכבדים מרחב אישי באופן כללי וגם אחד כלפי השנייה. המצב בא לידי ביטוי בכך שלא קל להם להביע רגש במגע ורואים את אי הנוחות שלהם כאשר יש צורך במגע ביניהם. עם זאת, נוצר מצב בו תמיד אחד מהם צריך לייצר את המגע הראשוני, לעשות את הצעד המקרב ולהוביל. באחד הפרקים דני פותח בפני שני את הדלת ומציע לה להיכנס. היא מצידה מאפשרת לו להיכנס קודם וכאשר הוא מסרב היא מסננת לעברו ‘קרציה’. כביכול הערה צינית קטנה וחסרת משמעות אבל רגע לאחריה דני מניח את ידו על כתפה של שני, וזאת בכדי להביע קרבה דרך מגע, ולסמן שהוא הבין שלא היה לה נוח מקודם וזו הדרך שלו לקרב ביניהם.  הליטוף הזה של דני נועד לרכך את שני ולמנוע ממה שקרה ביניהם רגע לפני לדפוס קבוע, שכן ככה נוצרים, מבלי לשים לב, בדפוסים קטנים שמנהלים את הקשר.

העיקר ללמוד מכל מערכת זוגית

אפשר להמשיך עם עוד הרבה מאוד דוגמאות על כל אחד מהזוגות אבל המסר העיקרי הוא ללמוד מהם. הזוגות האלה אמנם נמצאים מול המצלמות והזוגיות שלהם על כל גווניה,  חשופה לכל צופי התוכנית אבל הם עדיין אנשים שעוברים תהליכים, לומדים מהם וצומחים מהם וזה המסר שיש להעביר לילדים שלנו בצפייה בתוכנית ובזוגיות בכלל.

כל מערכת יחסים היא שונה והיא בנויה משני בני אדם שונים. לכל אחד מהם יש את התפקיד שלו במערכת היחסים, כאשר יש צורך לקרב ולהתקרב זה לזו לא רק באופן מילולי אלא להראות ולא רק לדבר. חשוב לבנות את הקשר ולהגדיר את התפקידים, להתפשר ולפשר ביניהם בכדי שלכל אחד מהצדדים יהיה נוח והוא ימצא את מקומו. אחרת זו תהיה זוגיות שבכל פעם מושכת לכיוון של מי שמוביל באותו הרגע. ואותם דפוסים קטנים שנבנים על הדרך, תוך כדי, צריכים לקבל את מלוא תשומת הלב שכן הם נטמעים מהר מאוד והופכים לחלק מהזוגיות כבר מההתחלה.

נשאר לנו רק לאחל להם שיצליחו להמשיך לתפקד אל מול המצלמות אבל בעיקר אחרי שהמצלמות כבות, ולהשתמש בכל הכלים שניתנו להם בכדי לפתח מערכת יחסים בריאה ובוגרת. ושהילדים שלנו ילמדו, גם מתוכנית ריאליטי, איך לנהל מערכת יחסים שכזו.

הכותבת היא שחקנית ומומחית לשפת גוף  www.veredbodyl.com

רומן לא על אמת

ביחסי מין יש יחסים לפני המין

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.