fbpx

איך נסייע לילד בעל הפרעת קשב לפתוח את השנה ברגל ימין?

החזרה ללימודים אחרי סגרים, בידודים וחגים מאתגרת במיוחד עבור ילדים עם הפרעות קשב. המערכת אמנם נערכת בהתאם אבל הרבה תלוי בנו ההורים ויש דרכים אפקטיביות לעודד ולהקל על המעבר

“אחרי החגים” הגיע ושנת לימודים חדשה בפתח. עוד שנה למניין שנות הלימודים בצל “מגיפת הקורונה” שדורשת מכולנו, הורים, ילדים וצוותי חינוך להיערך אחרת למונח “לימודים” ולהסתגל לשינויים והחלטות הנכפות עלינו.

לעבור מ”מוד” מנוחה” ל”מוד” עשייה

בצל אותה מגיפה, בואו נסתכל לרגע על הילדים; כן, הם מוקד העניין – עבורם השנה הזו המתחילה בפועל רק עכשיו דורשת מעבר לעבור מ”מוד” מנוחה ועצלות ל”מוד” עשייה ולמידה.

ואני מבקשת עבורם: רגע אחד של התבוננות, התבוננות שלנו ההורים פנימה: בואו ניזכר בשיבה לעבודה אחרי סגר מס’ 1, 2 או 3 וחגים? האם לכולנו היה קל “וזורם” או לחלקנו לקח זמן להתרגל שוב למציאות החדשה? כמה מאיתנו חזרנו בשמחה לעבודה ומיד נכנסנו לעניינים והתחלנו לבצע את המשימות הנדרשות מאיתנו, בשמחה?

מה שקורה למבוגרים, משתקף ומתבטא ביתר עוצמה אצל הילדים. ידוע המשפט שנוקטות בו מחנכות: “הילד לא פנוי ללמידה…” ומה משמעותו? כשהילד מוטרד, כשהילד אינו רגוע רגשית, כשהילד נכנס לסביבה חדשה, הוא עשוי להתקשות להתרכז במשימות הלימודיות שיהיו לפניו.

אני רוצה לצרף גם צפירת ארגעה: הצוות החינוכי אמור לקחת בחשבון את קשיי החזרה ללמידה אחרי השנה וחצי הלא פשוטות שעברנו, הוא אמור להכין פעילויות חברתיות שבהן יתאפשר גם אוורור רגשות וביטוי לחששות בכדי לסייע לילדים להירגע ולשוב ולהתרכז במשימות הלימודיות אולם, המשימה העיקרית, מוטלת על כתפינו ההורים.

בכל הסיפור הזה, לילד בעל הפרעת הקשב עשוי להיות קשה שבעתיים. למה? כי הפרעת קשב פוגעת במה שנקרא: תפקודים ניהוליים – אותם תפקודי מוח שאחראים בין היתר על סדר והתארגנות, על מיתון וויסות התגובות האימפולסיביות, על תכנון לטווח ארוך ובקרה עצמית, על התמודדות טובה ורגועה עם מעברים – ובעצם, כל התפקודים והמיומנויות הנדרשים ללמידה יעילה, להשתלבות רגועה במעבר שבין ימי החופש לימי הלימוד, בהכרות עם צוות חינוכי חדש וגם תלמידים וחברים חדשים בכיתה.

אז איך אנחנו, ההורים יכולים לסייע לילד בעל הפרעת הקשב שלנו בפתיחתה של שנת לימודים חדשה?

תקשורת – זה כל הסיפור

חשוב לעשות עם הילד.ה תיאום ציפיות לקראת השנה החדשה. כן, גם לילדים שלנו יש ציפיות וחשוב להגדיר אותן ואפילו לנסח ביחד מטרה קטנה שלקראת יישומה תעבדו יחד במהלך החודשיים הראשונים של שנה”ל. מה זו מטרה קטנה? למשל, להצליח לארגן לבד את החפצים בילקוט לפי מערכת השעות. איך עושים את זה?

1. מומלץ להדביק על החפצים מדבקה עם שם הילד. ממליצה מאד להוסיף מדבקה צבעונית לכל מקצוע. כך תוכלו לארגן את המחברת והחוברת של אותו מקצוע בתיקיית פלסטיק שקופה באותו צבע. זה מקל מאד על הילדים בארגון הילקוט בהתאם למערכת השעות להם.

2. החליטו ביחד עם הילד על מיקומם של הספרים והמחברות בחדר. חשוב שהסידור יהיה נוח ונגיש לילד. הסדר החיצוני עוזר להרגיע את ה”בלגן הפנימי”.

3. בימים ובשבועות הראשונים חשוב לסייע לילד “לארגן את המערכת” בטח כשמדובר בילדים עד כיתה ג-ד. עם הגדולים יותר, מומלץ להזכיר את נושא סידור המערכת, אם זו המטרה המשותפת שעליה החלטתם ולהציע עזרה בסידור.

 הטרמה, תיווך ותכנון

 הטרמה היא כלי עבודה חשוב עם הילדים בעלי הפרעת הקשב והיא כוללת תיווך של כל מה שעומד להיות (הטרמה= בטרם/לפני), מבחינת סדר יום, סידור שבוע וכד’. חשוב לזכור שילד בעל הפרעת קשב אינו אוהב להיות מופתע ויותר מכך, הוא מתקשה להבין את לוחות הזמנים המתרחשים סביבו.  לכן חשוב:

1. לשבת לשיחה משפחתית עם הילדים בכל מוצ”ש בכדי לתכנן יחד איך ייראה השבוע שלהם. באמצעות התכנון השבועי, אנו מסייעים לילד לשכלל את התפקודים הניהוליים שלו שכוללים תכנון והתארגנות. כשכל המידע יהיה מסודר ורשום במערכת שתתלה במקום בולט בבית, הדבר יסייע להפחתת חששות מפני הלא נודע.

2. במסגרת התכנון המשפחתי, מומלץ להכין עם הילד רשימת כריכים רצויה עם ממרחים שונים ובריאים. חשוב שתשוחחו על חשיבות התזונה הנכונה ללמידה יעילה, ככה בגובה העיניים, תוך שאתם מקשיבים לרצונות ולהעדפות של הילד ?

3. שעות שינה הן מזון לגוף ומפתח להצלחה. הילד בעל הפרעת הקשב מוציא הרבה אנרגיה במהלך היום, חשוב לתת לגוף זמן התאוששות, מנוחה וגדילה. במסגרת השיחה המשפחתית והתכנון היומי והשבועי, חשוב לתת מקום לשיחה על שעות השינה והחזרה לשגרה. כן, אני יודעת שקשה לחזור לסדר יום רגיל אחרי החופשים (ובידודים, אם היו) אבל הרבה עידוד, סבלנות והגדרה הדרגתית של שעות שינה חדשות יכולים לסייע בחזרה לשגרה.

והכי חשוב, בואו נזכור שאנחנו חיים בתקופה מאתגרת, שהרבה ממה שמתרחש אינו נתון לשיקול דעתנו או להחלטתנו,  ולכן חשוב שאנחנו כהורים, נצליח להכיל את הקשיים שיצופו, את החששות של הילדים ונזכור שהילדים מתבוננים בנו ושואבים מאיתנו כוחות ורוגע.

בהצלחה בשנה החדשה.

הכותבת היא מדריכת הורים לילדים בעלי הפרעת קשב ADHD, מאמנת ילדים ונוער, מטפלת CBT, בעלת קליניקה בת”א ובזום. לעמוד של אורלי באינסטגרם ובקבוצת הפייסבוק להורים

אולי יעניין אתכם גם:

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.