fbpx

הורות ברילוקיישן: איך מתכוננים לשנת הלימודים?

מסגרות חדשות מאתגרות תמיד, על אחת כמה וכמה כשמדובר בארץ חדשה, שפה ומנהגים אחרים. כדאי לשמוע מבעלת ניסיון איך עוברים את זה בשלום

את רשימת הקניות לשנת הלימודים הראשונה בספרד אני זוכרת עד היום, עברו 7 שנים אבל אני עדיין זוכרת איך ישבתי לתרגם את הרשימה ואת ההלם שלי כשגיליתי שבספרד אין מחברות עם שורות, יש מחברות עם משבצות.

הלכתי עם הבנות לחנות ציוד לימודי והרגשתי כמו ילדה אבודה. כמובן שרציתי לקנות להן את כל הציוד כדי שלא יחסר להן דבר, כולל מגבונים וטוש מיוחד שלא יורד בכביסה, שלום לך אדינג ירוק, שמשתמשים בו לכותרות. מזל ששנת הלימודים בבית הספר שלנו התחילה לפני האחרים כי החל מאמצע ספטמבר כבר לא היה אפשר להשיג אותו בשום חנות (תאמינו לי שהייתי בכל החנויות) מאז אני תמיד מסתובבת בתיק עם אדינג ירוק.

היום הראשון שלהן בבית הספר היה יום גשום, הן נעלו סנדלים והתחילו את דרכן ברגל ימין רטובה ?

סיור מקדים חשוב לכולם

עוד קודם, בנסיעה הראשונה שלנו לברצלונה הלכתי לראות את בית הספר. היה לי מאוד חשוב לראות איפה הבנות ילמדו, המנהל (עם עניבה) לקח אותנו לסיור, התרגשתי לשמוע את התלמידים מדברים בספרדית ועברית. הכרתי את בית הספר והתרשמתי מהשקט במסדרונות והאוכל בקפיטריה.

סיור מקדים במסגרת החינוכית הוא מאד חשוב גם להורים וגם לילדים. זה מאפשר לילדים להכיר את המבנה, הכיתות, החצר, לראות מה הילדים לובשים (בספרד בגילאים הצעירים לובשים חלוק פסים מעל הבגדים כדי שהבגדים ישארו נקיים). בחלק מהמסגרות יש חדר אוכל, לרוב מגישים מאכלים מקומיים וזו הזדמנות לשאול מה השעות בהן הילדים אוכלים, לפעמים זה לא דומה לשעות שהילדים רגילים אליהן מהמסגרות הקודמות או מהבית.

יש פתרונות למגבלות השפה

הקטנה נכנסה לגן בגיל שנתיים. היא לא ידעה מילה בספרדית והגננת לא ידעה מילה בעברית. ביום הראשון היא בכתה וביקשה מוצצי, הגננת חשבה שהיא מחפשת את מיס ססי שהייתה הגננת בגן ליד… כדי להתגבר על מכשול השפה אפשר להכין לילדים אלבום עם תמונות, מוצץ, שירותים, בובה, אוכל, מים, כך שהילד יכול לפתוח את האלבום ולהצביע על מה שהוא מבקש.

חלק מהמסגרות מציעות תמיכה לימודית לילדים כדי לתרגל/לרכוש את השפה. הבנות הגדולות היו בקבוצה של 4 תלמידים עם מורה פרטית לספרדית במשך 3 חודשים, זה היה במקום שיעורי עברית בבית הספר, כמו אולפן, הן רכשו מהר את השפה ויכלו לדבר עם החברות ולהשתתף בשיעורים.

מומלץ לבקש מהמורים את החומר הלימודי לפני השיעור (הטרמה) כדי לקרוא בבית, כך הבנות יכלו לקרוא בבית את הסיפורים בספרדית והגיעו לכיתה עם ידע מקדים, שעזר להן להשתלב בשיעור ולעקוב אחרי המורה. בהמשך המחנכת מיוזמתה האישית לקחה אותן ועשתה להן הטרמה. אחרי שנתיים שהן למדו איתה היא שיתפה אותי שיש לה תאומות בגיל של הבנות שלי והיא מאוד הזדהתה עם החוויות שלהן. לא מזמן פגשתי אותה במקרה והתרגשתי מאוד. בזכותה הייתה לבנות חווית למידה מהנה ומקצועית.

תמיד רצוי לשתף בקושי

חוגים זו דרך נהדרת לפתח את היכולות של הילדים, ולהשתלב בחברת הילדים, זה יכול להיות חוג בבית הספר או באיזור המגורים. חוג מאפשר לילדים לבטא את היכולות שלהם ולהמשיך פעילות שהם מכירים אם הם היו בחוגים לפני המעבר.

גם ההורים יכולים להשתלב בבית הספר, קבוצת ווטסאפ להורים מאפשרת להיות מעודכנים וגם להכיר הורים אחרים, זה לא תמיד מקובל בכל המסגרות. בשל שמירה על פרטיות חלק מבתי הספר לא מוסרים את הטלפונים של ההורים. גם התנדבות במסגרת החינוכית מסייעת להכרות עם המסגרת ועם הורים אחרים.

הסתגלות למסגרת החינוכית היא תהליך, התאמה לדרישות הלימודיות, לשפה, לאוכל, לילדים. אם הילד/ה מגלה קשיים, בכי, חרדה, קושי להיפרד, חשוב לשתף את הצוות החינוכי ולחשוב יחד מה יכול לסייע או לפנות לאיש מקצוע מחוץ לבית הספר ולקבל הדרכה מתאימה.

הכותבת היא בעלת תואר ראשון בחינוך מיוחד, תואר שני בתרפיה בדרמה וסיפור, תעודה של הנחיית קבוצות בנושאים משפחתיים והסמכה בניתוח התנהגות. הייתה מורה לחינוך מיוחד ומנתחת התנהגות. כיום היא מפתחת תוכניות התערבות מותאמות אישית למשפחות, לצרכים האישיים ומייעצת למשפחות שיוצאות ונמצאות ברילוקיישן בנושאי הורות וחינוך. לאתר של שירי

הורות ברילוקיישן: איך חוגגים עצמאות?

הורות ברילוקיישן: איך נפלה ההחלטה?

עוד בנושא

commentIcon

תגובה אחת

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.