fbpx

בלוז לחופש הגדול

בלוז לחופש הגדול

בזמן שאנחנו בטוחים שכבר מזמן צלחנו את המשוכה של הפיכת הלילה ליום מגיל הינקות, מגיח לעברנו גיל ההתבגרות והופך שוב את הקערה על פיה: הילדים שלנו שבים להחליף את היום בלילה ואת הלילה ביום, והפעם לטובת חיי לילה פעילים באמת. חופש גדול כבר אמרנו?

אילו אורח החיים שלנו ההורים לא היה מופרע בשל כך, הייתי נושכת שפתיים וממשיכה בשגרת יומי התוססת. אלא שמאז חבר המחשב לחיי בני (זה קרה ממש מזמן) ומאז שהאחריות שלו על חייו והתנהלותו הופקעו ממני במחטף, מבלי שיכולתי להגיש על כך ערעור, נחשפתי לתרבות חיים המנוגדת לכל מה שלימדתי שנים רבות בשיעורי הגיאוגרפיה: “ביממה יש 24 שעות, כאשר חלוקת שעות האור והחושך תלויה מן הסתם בהקפת כדור הארץ את השמש ובחילופי עונות השנה…”. לא חשבתי שמוטל עלי ללמד/לחנך/לשכנע את המתבגרים היושבים מולי, ששעות הלילה הן בהכרח שעות השינה של בני האדם, למעט אמהות טרוטות עיניים הנזעקות לקול בכיו של הרך המייבב מתוך שנתו, וכי שעות היום הן לרוב שעות הערות והפעילות – עם כל המשתמע מכך.

מוזיקה קולנית, צלצולי טלפון, שיחות טרנס-אטלנטיות בשרות המחשב, צהלות שמחה וצחוק מתגלגל…ואם לא די בכך, בחצות הליל נכנס המטבח לכוננות על: סירים ומחבטות נשמעו יוצאים מהארונות, מגירות הוסעו על מסילתן, ריחות משכרים אפפו את הבית כולו ועוררו בי רעב סמוי!
המציאות הסוררת הזו זחלה אל מפתני בלא כל התרעה מוקדמת, והפגישה אותי עם נער שמנהל שגרת חיים מלאה, בזמן שאני מנסה לממש את שנת היופי ולאגור כוחות ליום עמל נוסף.
אין ספק, שנתי הופרעה. בחצות הלילה ביתנו התנהל כבחצות היום.

בבוקר הייתי קמה ומקוששת אחר קפה חזק, כפית וכוס שיפקחו את עיני המבקשות חמלה, ושבזכותן אזכה לפגוש בערמות הכלים שמצאו דרכן לסביבת הכיור (רק לא בתוכו), על גבי השולחן, השיש והכיריים. כך חלף לו לילה ולאחריו לילה נוסף, עד שחופשת הקיץ הגיעה לסיומה. לדאבוני, על אף אותם הסברים הגיוניים ככל שיהיו, נכשלתי בניסיונות השכנוע והבקשות שלי מבני להיפרד משגרת החיים הבלתי טבעית שסיגל לעצמו ולשוב למציאות שמקנה לנו החלוקה הטבעית לשעות אור ושעות חושך.

ואם זה לא היווה עבורי אימון לחיים, אז אולי זו פשוט הייתה הישרדות. מה דעתכם?

אשמח לשמוע מכם תגובות, הערות או חוויות אישיות, בתגובות לבלוג או באימייל האישי [email protected]

לבלוג ההיכרות של ריקי: אמא מתאמנת

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

6 תגובות

  1. כאמא ל4 ש3 מהם מתבגרים אני חווה כמו שצריך את לילות החופש,
    כשאני חוזרת מהעבודה הם רק פותחים עין ראשונה ואז כל היום מתהפך כאן,
    הם בשעה שאני חוזרת עם כוחות ליום החדש שלהם ואני?כבר מותשת מיום העבודה.
    הייתרון היחידי הוא שאין חגיגה במטבח ככה שלפחות המטבח נשאר נקי
    את נקיונות הבית אנחנו עושים בערב -לא משתגעת על זה אבל כנראה שאין לי ממש ברירה
    מסתבר שהחלפת היום עם הלילה נמצאת ברוב הבתים בזמן החופש..

  2. אני יכולה לשתף בחוויה שלי כשכנה של אותם מתבגרים,אשר מתנהלים בלילה ומפריעים למנוחת השכנים,הם מתגודדים בגן הציבורי או לחילופין בגינת הבית,צווחים,שותים מעשנים,אכן בקיץ קשה לישון,אולי נאמץ את הלו”ז שלהם,ויהיה לנו הרבה יותר קל…

    1. גלית
      לא הייתי ממהרת לאמץ את אורח החיים שלהם …
      אבל בהחלט נכון לי לחנך אותם להתחשב בזולת
      ובטח שלא להפריע את מנוחת השכנים בעודם
      נמשתמשים בגן ציבורי, לא כל שכן בגינת הבית.
      תודה לך.
      ריקי

  3. סימה. את הצלחת את מה שאני לא… כי
    מסתבר שההרגל הזה הוא חלק מחוות ההתבגרות שלהם ואולי נכון היה לי
    לגייס את חוש ההומור במקום לכעוס….
    תודה לך. ריקי

  4. ריקי, ברוכה הבאה למועדון הורים עשרה. ו… יחד עם האתגרים החדשים אני חושבת שיש לנו הזכות והחובה להמשיך ולתווך לבני הנעורים את הצרכים, הרצונות והבקשות הלגיטימיים שלנו. זו הזדמנות להמשיך ולאמן אותם לאחריות( = לראות את האחר). עינת גבע, אם למתבגרות ומנחת קבוצות הורים במכון אדלר.

  5. כאם לבנות שבגרו וכבר עזבו את הקן, אני יכולה להעיד שאני מתגעגעת לתקופה שהבית היה שוקק, מהחדרים (המבולגנים) נשמעה מוסיקה עד לשעות הקטנות, ואפילו ללילות הלבנים שלא נרדמתי עד שנשמעה נביחת הכלב(גם הוא כבר איננו) ותקיעת המפתח בדלת- סימן שעוד אחת חזרה מבלוי- יש היום ניחוח של זכרונות נעימים.גיל ההתבגרות רצוף בקונפליקטים בין-דוריים. עוד מעט ממילא יפוג תוקפה של הסמכות ההורית . כדאי להרפות ולא “לנדנד” כדי לשמור על יחסים טובים כהשקעה לעתיד.

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.