fbpx

ציידים מבוגרים ונערות צעירות

החשיפות על מעלליו הנבזיים (לכאורה) של סוכן הדוגמנות צריכות להדליק נורה אדומה אצל כל צעירה המטפחת חלום להיות מפורסמת. ספרה של דנה אבירם הקדים את השערורייה ומחריד לראות את החפיפה בינו לבין המציאות

הספר #מפורסמת יצא לאור בתחילת שנה זו. הוא מספר את סיפורה של אנה – נערה שמעלה תמונה שלה לאינסטגרם ומקבלת פנייה מסוכן דוגמנות בשם מייקל שמציע לפרסם אותה. היא מקבלת את ההצעה ונחשפת לעולם האפל של הרשת – כזה שבכדי להצליח בו עליה לחשוף את גופה. בעולם זה מתקיימת תחרות סמויה וגלויה עם דוגמניות אחרות, ובמהלך התהליך הופכת הנערה למוצר – מעין מכונת לייקים שמתורגמת לעוקבים/ צופים/ קמפיינים וכסף. על תהליך זה מנצח הסוכן – המציג את עצמו כסופר-אדם – אחד השולט בתעשייה, מחליט את מי לקדם על פי העדפותיו האישיות, ולא בוחל באיומים וסחיטה כשיש צורך.

את הספר כתבתי בעקבות אין ספור שיחות שלי בבתי ספר עם ילדות ונערות. שאלתי אותן מה תרצו להיות כשתהיו גדולות והתשובה לרוב היתה אחת – מפורסמות! חקרתי בשטח גם את אותן  ילדות, נערות ונשים צעירות שהן כוכבות אינסטגרם, ביניהן גם ילדות בנות 12 שלחלקן אמא המנהלת את הקריירה ביד רמה (כאילו שילדה בת 12 צריכה שתהיה לה קריירה). בעולם שבו קים קרדשיאן היא כוכבת על, ריאליטי מככב על מסכנו מכל עבר, קל לילדות ונערות לחלום על פרסום שמייצג עבורן – אהבה, קבלה, הערצה והתפעלות.

כל אלה צרכים מובנים ונורמליים בגיל ההתבגרות  (שמתחיל היום בגיל עשר) אך אלו בדיוק הדברים העלולים לגרום לצעירות להיות טרף קל בידי גורמים חזקים ואינטרסנטים בתעשיית החלומות.

דרך המרואיינות נחשפתי גם לצדדים הפחות זוהרים של החשיפה ברשת – לתחרותיות, לבדידות, להטרדות המיניות שהן חוות מצד הסוכנים ולא מעט גם מצד העוקבים באינסטגרם.

עד כמה שווה להפוך למוצר ולאבד את עצמך בדרך?

כשאני קוראת את העדויות הנשמעות נגד סוכן הדוגמניות שי אביטל (לכאורה יש לציין) אני נחרדת עד כמה המציאות שנחשפה משיקה לספר ולעלילה שלו.

הספר נכתב בכדי לקרוע את עטיפת הצלופן הנוצצת מעל אשליית הפרסום המהיר. להראות לנערות הקוראות את הספר את המחיר הכבד שמשלמת ילדה – נערה – אישה צעירה. להראות כיצד בחורות צעירות עם חלומות גדולים יכולות להיות קורבנות קלות לציידים מבוגרים בעלי כוח והשפעה ולשים סימן שאלה גדול על עד כמה שווה להפוך למוצר ולאבד את עצמך בדרך. לי כמובן, כאמא וכאישה התשובה ברורה.

זהו את סימני האזהרה

לנו כהורים יש אחריות – לעזור לבנות להרחיב את נקודת ההתבוננות שלהן ולזהות סימני אזהרה בדרך:

  • ראשית אני ממליצה לעבור עם הבנות על הדמויות אחריהן הן עוקבות באינסטגרם. לדבר על האשליה: באינסטגרם יש פילטרים שמשנים את התמונה ונעשים ריטושים. כדאי גם להזכיר שכדי להגיע לתמונה אחת מוצלחת, נדרשות לעיתים אין ספור תמונות.
  • ילדה, נערה שהחליטה להתפרסם ברשת ולגשת לסוכנות – מומלץ ללוות אותה בכל שלב. להכיר היטב את הנפשות הפועלות. לעזור לה לסמוך על תחושותיה – אם היא מרגישה חוסר נוחות עם בגד, תמונה, פוזה – שלא תצטלם בהם!
  • לפרוס בפניה את דרך פעולתם של הסוכנים הטורפים:
  • ראשית הם “יגלו” אותה ויאדירו אותה תוך הבטחת הבטחות רבות ומתן שפע מחמאות. זאת תוך  שימוש בסמלי סטטוס (פעמים רבות זה שמות של דוגמניות אחרות החתומות באותה סוכנות) , הבטחה להצלחה מקצועית, פרסום.
  • ייצרו תלות רגשית / כלכלית בסוכן. תוך מתן קמפיינים קטנים, הזמנה להשקות וטעימה מעולם “הזוהר”.
  • פגיעה מינית או בדיקת גבולות הצעירה יכולה להתרחש תוך עידוד לתצלומים חושפניים.
  • במידה והצעירה מתנגדת, שימוש באיום ברור כי הדבר יוביל להרס הקריירה שלה, לעיתים תוך הפעלת לחץ דרך חברים/ שליחים וכמובן ניפנוף בסטטוס של הסוכן.

לסיום חשוב לחזק את הדבר היקר ביותר – הקשר בינינו ההורים ובין ילדינו. למרות כל האזהרות והסימנים, יהיו כאלה שיתעקשו ויצאו לדרך הפרסום – פעמים רבות למורת רוחם של ההורים. אנא חזקו אותן והיו איתן – ובקשו והזכירו להם שוב ושוב שאם הן נקלעות לצרה או מצוקה שישתפו אותנו. אנחנו תמיד שם בשבילכם!

הכתבה כתובה בלשון נקבה אך מתייחסת לשני המינים. גם בנים מטפחים חלומות דוגמנות ופרסום וגם בנים עלולים לסבול מהתעללויות והטרדות מיניות.

ציידים מבוגרים ונערות צעירות
עטיפת הספר #מפורסמת

הכותבת היא סופרת ילדים ונוער, בעלת חברת “זהירים ברשת”, עובדת סוציאלית שנים רבות. עבדה בבית סוהר מעשיהו, באגף לעברייני מין. הספר #מפורסמת יצא בהוצאת ידיעות ספרים. מומלץ לקריאה לגילאי 11-15

הפסקת עשר: איך לדבר עם הילדים על הטרדות מיניות ומעשים מגונים?

הדרך ללמד את הילדים להתמודד עם הטרדות מיניות ברשת

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.