fbpx

איך אומרים חצ’קונים בהודית?

איך אומרים חצ'קונים בהודית?

תופעת האקנה נתפסת בעיני המתבגרים כאחת הקללות הכי גדולות שיש. אבל לפני שאתם פונים לטיפול התרופתי האנטיביוטי, כדאי לחשוף אותם לעצות הרבות שיש לאיורוודה – רפואה הודית עתיקה – בכל הנוגע למניעה וטיפול בפצעי הבגרות. מלבד ג’אנק פוד, אין להם מה להפסיד


לפי הרפואה המערבית, אקנה היא דלקת של בלוטות החלב וזקיקי השערות. לפי האיורוודה (ראו מסגרת) הפצעונים המופיעים בגוף, ובעיקר בפנים, הם תוצאה של חוסר איזון הנובע מתזונה לא נכונה ואורח חיים שגוי, שגורמים להצטברות רעלים בגוף. כשהרעלים האלה מגיעים למחזור הדם, הם עוברים לכל חלקי הגוף – בין היתר לבלוטות החלב שנמצאות בבסיס זקיקי השערה – וכך גורמות לגירוי בעור ברמות שונות.
לפי האיורוודה קיים קשר הדוק בין מחלות עור לבין הדם והכבד. לכן, בדרך כלל במחלות עור הטיפול יתמקד בשיפור תפקוד הכבד, שכן תפקידו הוא לטהר את הדם ולנקות אותו מרעלים.
בראייה המודרנית של האיורוודה ישנה התייחסות גם למעורבות הורמונלית (לא בכדי המחלה מתפרצת בעיקר בגיל ההתבגרות), כשהנימוק לכך הוא שהפרשת יתר של טסטוסטרון היא אחד הגורמים לאקנה. ההמלצה בהקשר הזה, אל תצחקו, היא להפחית בגירוי המיני ולהתעמק בלימודים. ומה אומרת האיורוודה לגבי תזונה בהקשר של אקנה? האם ישנם אמצעים נוספים שיכולים לעזור?

[fancy_box]

מה זה בכלל איורוודה?

איורוודה היא רפואה הודית עתיקה (איו=חיים, ודה=ידע, כלומר ידע החיים או מדע החיים). היא מכילה בתוכה הוראות לאורח חיים ותזונה נכונים למניעת מחלות, לצד דרכי טיפול במחלות ובאי סדרים בעזרת תזונה מתאימה, שינוי אורח החיים, תרופות טבעיות ועוד.
בכלליות, מחלות על פי הרפואה האיורוודית נגרמות לא כתוצאה מחיידק או וירוס אלא מירידה של הכוח והחיוניות באדם, פיזית או מנטלית, הגורמת להיחלשות הגוף והמערכת החיסונית. הגורמים לכך הם בעיקר עיכול לא טוב, היווצרות רעלים, תזונה לא נכונה, אורח חיים שגוי, שימוש לא נכון בחושים וכן הלאה.

[/fancy_box]

איך חצ’קון נולד

המחלה מתפתחת בשלושה שלבים. בשלב הראשון מופיע כאב במקום שבו הפצע יתפתח; בשלב השני מופיעה אדמומיות בעור באזור הפצע שיתפתח, ותיתכן גם תחושה קלה של צריבה או בערה; בשלב השלישי, שבו בדרך כלל הכאב נעלם, מופיע פצעון בעל ראש לבן או שחור וישנה התפרצות והפרשה של מוגלה. הפצעונים מופיעים בעיקר על הפנים, אך הם יכולים להתפשט גם לכתפיים, לחזה, לגב ולזרועות.
באזור הפנים, הפצעונים מופיעים בעיקר על הלחיים, המצח האף והסנטר, ולעתים הם אינם מגרדים או כואבים.
בדרך כלל האקנה מופיע בבני נוער עם נטייה רבה יותר לעור שמנוני או להזעה מוגברת בפנים, אך לא בהכרח. מכיוון שהפצעים מופיעים בעיקר בפנים הם מהווים מטרד גדול מאוד, במיוחד בגיל ההתבגרות, וגורמים לצעירים לחוש מבוכה ובושה על המראה שלהם. לעתים הם אף עלולים לגרום לתופעות נפשיות קשות.

מה לאכול ומה לא

האיורוודה ממליצה להפחית בטעמים החמוץ, המלוח והחריף. הסיבה לכך היא שטעמים אלו מגבירים את חום הגוף ומחריפים את רקמת השומן והדם, ולכן מובילים לתופעת האקנה או מחמירים אותה. אז אילו טעמים רצויים? מר או מעט מתוק (והכוונה היא לא לשוקולד או לגלידה, אלא לדגנים שטעמם מתוק ולפירות מתוקים) – טעמים אלה מקררים באיכותם, מנקים ומטהרים את הגוף ומזינים את הרקמות. הטעם המר לפי האיורוודה הוא אנטי דלקתי, מוריד חום, מטהר את הכבד ואת הדם ועוד.

ממה להימנע? תה, קפה, אלכוהול, תבלינים חריפים, מזון מתובל ושמן מאוד, מזון חומצי או חמוץ (עגבניות, פירות חמוצים, חומץ, יוגורט), מזון מותסס (משקאות תוססים, ירקות כבושים), חלבונים ושומנים, מזון מלוח, סוכר לבן, קמח לבן ומוצריו, דבש, מולסה, מזונות משומרים, בשר – בעיקר אדום (להקטין למינימום), וכמובן מלח. מחלב ומוצריו רצוי להימנע על פי האיורוודה, בייחוד לאור העובדה שהם מכילים הרבה הורמונים המשפיעים על המאזן ההורמונלי בגוף.
באופן כללי, מומלץ להימנע ממזונות מעובדים, תעשייתיים, קפואים, מוכנים מראש, או “פאסט פוד”.  

מה לצרוך? עלים ירוקים (פטרוזיליה, כוסברה, שמיר וכו’) – אלו מכילים הרבה כלורופיל, שהוא נוגד חמצון, ויש בהם סיבים המסייעים לעיכול. לפי האיורוודה, עלים ירוקים יכולים לנקות את המעיים, לרענן ולטהר את הגוף, והם מכילים הרבה “פראנה” – אנרגיית חיים שעוברת גם למוח וגם לגוף. הם עוזרים במצבי אקנה כי הם מקררים באיכותם, מטהרים דם ומזינים את העור. בנוסף מומלצים ירקות ירוקים (ברוקולי, מלפפוו וכו’, אך לא אבוקדו מכיוון שהוא מאוד שמן) וגם דלעת, שורש פטרוזיליה, סלרי, גזר, כרוב, כרובית ועלי סלק; מעט פירות מתוקים (לא להגזים בכמות!) – כמו תפוח,  אגס, מלון, ענבים, צימוקים שחורים, רימון, דובדבנים (לא בננה שהיא כבדה יותר, לא אננס שהוא מחמם, ולא תמר שיוצר הרבה ליחה). מומלצים גם דגנים מלאים, לחם מלא או לחם שיפון ללא שמרים. מבחינת בשר, יש להעדיף עוף והודו על פני בשר אדום. מבחינת תבלינים, ניתן להשתמש בזרעי כמון, כוסברה ושומר, הל, זעפרן, כורכום, נענע, פטרוזיליה, כוסברה ירוקה, ומעט קינמון.
מעבר לכך חשוב לשתות הרבה מים חמים, מכיוון שהם מנקים את מערכת העיכול, מרווים את הגוף ואת העור ומעניקים “פראנה” (כאמור, אנרגיית חיים).

ומה הסבתא (ההודית) אומרת?

יש המון צמחי מרפא איורוודים יעילים ביותר, ביניהם שלושה צמחים הנקראים בסנסקריט (הודית עתיקה): אמלקי, ביבהיטקי, הריטקי – את התערובת אפשר למצוא בחנויות שמוכרות תוספי מזון איורוודיים. המלצה אחרת היא לשתות תה שעשוי מעלי זית. עלי הזית הם נוגדי חמצון חזקים מאוד, מורידים סוכר (שיש לו השפעה רבה על מחלות עור), מנקים את הגוף, מרפים את כלי הדם כך שהזרימה בהם תהיה טובה יותר, מחזקים את המערכת החיסונית ועוד.
לניקוי ושיפור איכות הדם מומלץ לשתות מיץ עשב חיטה או שעורה, עליו כבר נכתב רבות בשנים האחרונות. לכן כאן נזכיר רק חלק קטן מסגולותיו: הוא מכיל כמות גדולה של כלורופיל, נוגד חמצון, מחזק מערכת חיסון, מכיל 17 חומצות אמינו לצד 92 מינרלים שונים ועוד. עשב החיטה מעודד ייצור של תאי דם אדומים הנושאים חמצן לכל הגוף, מטהר את הדם וכך מסייע בריפוי פצעי הבגרות.
ניתן במקביל לקחת קליפת רימון, לייבש  ולטחון לאבקה, לערבב כפית מתוכה במים חמים ולשתות בבוקר על קיבה ריקה. כורכום נחשב אף הוא מחטא טבעי, אנטי דלקתי, ולכן הוא מעולה לפצעים, ומתאים לא רק לשימוש פנימי אלא גם לשימוש חיצוני.
הצעות נוספות מאת האיורוודה כתחליף לקוסמטיקה הרגילה, כלומר לשימוש חיצוני: למתבגרים בעלי עור שמנוני מאוד מומלץ לרחוץ את הפנים או המקומות הנגועים עם מעט מיץ לימון, או עם חומץ עדין כמו חומץ תפוחים מהול במים. במקום סבון, מומלץ להשתמש בפתיתי קוואקר או קמח חומוס: לשים חופן קוואקר או חומוס בקערה, להשרות לכמה דקות במעט מים חמימים ולרחוץ את הפנים. ניתן לרחוץ את הפנים גם עם מי מלח או מי ים, מי סרפד או בבונג, או מיץ עלי כרוב, למרוח ג’ל אלוורה ועוד.

הערה: העצות בכתבה אינן באות להחליף ייעוץ רפואי אישי עם מטפל איורוודי מוסמך. כמו כן, התזונה בלבד לא תמיד יכולה לרפא אקנה אך היא עשויה לשפר את המצב. לטיפול יסודי יותר רצוי לשלב עם השינוי התזונתי עם צמחי מרפא מתאימים.

הכותבת היא מטפלת איורוודית, מרצה במכללת רידמן במגמת האיורוודה

שלוש שיטות אלטרנטיביות להורדת מפלס החרדה בגיל ההתבגרות

גם אם אתם הורים קרייריסטים, מגיע לילד שלכם לאכול נכון

רוצים לדבר על זה? פורום הורים למתבגרים בתפוז / פורום הורים לילדים ביסודי בתפוז

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.