fbpx

יום השיימינג: “לעולם לא אשכח את מה שחוויתי”

מה מביא ילד בן 16 להקים עמותה, להילחם בשיימינג ולהעניק סיוע רגשי ונפשי למתמודדים עם שיימינג ואלימות בקרב בני נוער? עמית סבן כאב את זה על בשרו ויצא לעזור לאחרים

הייתי הילד החדש שהגיע לחטיבת ביניים חדשה ברמת השרון. אף אחד לא הכיר אותי. הייתי כבר אז יזם צעיר, מפתח אפליקציות ויוזם דברים למען הקהילה והחברה. אפשר לומר, עוף מוזר ובהחלט לא בן 15 טיפוסי. בכיתתי היה ילד בשם אלון שלא אהב אותי ואת הדרך שלי. הוא פתח קבוצה בוואטסאפ בה הוא היה משפיל אותי באופן קבוע., כותב עלי דברים רעים, מפרסם בפייסבוק שאני מקיים מסיבות עם אלכוהול ושכולם מוזמנים להגיע אלי בכל מיני שעות מאוחרות. קיבלתי עשרות שיחות מטרידות מקו חסוי בכל שעות היום.

“חוויתי תקופה איומה של השפלות. אף אחד לא רואה אותי, לא מתייחס אלי ולא שומע”

חוויתי תקופה איומה של השפלות, בה לא היה לי עם מי לדבר בהפסקות. הרגשתי שאין מה לעשות, אף אחד לא רואה אותי, לא מתייחס אלי ולא שומע. מתוך התחושה הקשה של העצב, הכאב ובעיקר חוסר האונים על כך שלא מצאתי מקום שיכול לסייע לנערים מוחרמים כמוני, החלטתי להרים את הכפפה ולקחת את היוזמה עלי. ברגע שהחלטתי שאני יוצא למאבק המורכב לא וויתרתי. התחלתי להיפגש עם חוקרי שיימינג, להיפגש עם יועצים, אנשים צעירים ונוער שחוו שיימינג , הכל כדי להבין את השטח ואת היקף התופעה. גיליתי משהו לא הגיוני  – כל נער רביעי חווה הטרדה מינית/ אלימות/ שיימינג/ חרם / השפלות/ פגיעה בזכויותיו בקהילה ובבית הספר.

אחרי שלושה חודשים של למידה ומוטיבציה מבוקר עד ערב ייסדתי את עמותת “נוער למען נוער”. במסגרת העמותה כיום אנו מספקים מענה ראשוני, רגשי ונפשי לקורבנות אלימות, שיימינג וחרמות.

איך שיימינג ובריונות פוגעים ומשפיעים על בני הנוער?

חשוב שבני נוער שמחרימים נער אחר ידעו שזה יכול להשאיר צלקות לכל החיים. אני לעולם לא אשכח את השיימינג הקשה שחוויתי, איך עשו עלי גרפיטי על הקיר, איך הרביצו לי, השפילו אותי קיללו אותי ולעגו לי. בנוסף, צריך לזכור שמקרי שיימינג יכולים לגרום לאובדנות ולהתאבדויות בקרב בני נוער ואת זה צריך למנוע. לכן כל נער שיודע על מישהו שחווה שיימינג צריך לשתף את זה. לא לשמור את הכאב בבטן, לפעול מיידית ולדווח למבוגר אחראי, לדווח לעמותת “נוער למען נוער” או לגוף דומה לשלנו, שיוכל להתערב ולגרום להפסקת השיימינג במידי.

ואם אתם רואים ילד שקשה לו או ילד שלא מקובל חברתית ואין לו חברים, הזמינו אותו אליכם ללמוד למבחן או לצאת יחד כי ביחד זה תמיד יותר כיף.

מה עוד אפשר לעשות כדי למנוע ולהתמודד עם שיימינג וחרמות ברשת?

צריך לחשוב על כל פעולה שלנו ברשתות החברתיות: האם התגובה שאני כותב עכשיו למישהו בפייסבוק תצחיק אותו או האם היא תפגע בו או בבני משפחתו, האם זה ישפיל אותו.

טיפ נוסף להורים של מתבגרים: איך תזהו אם הילד שלכם חווה שיימינג? בסוף כל יום שוחחו עם הילד שלכם, הקדישו לו 20  דקות ושאלו איך עבר עליו יום הלימודים, עם איזה חברים הוא נפגש בהפסקה, מה המצב שלו, ואיך הוא מרגיש בבית הספר. נסו גם למצוא פעם בשבוע זמן איכות עם הילד ללכת לראות סרט, לשחק באולינג, ללכת למסעדה. לי אישית היה קשה, ההורים שלי לא היו שם. הייתי שמח אם היתה לי אוזן קשבת, הורים שיתעניינו מה קורה איתי וישאלו איך היה לי בבית הספר ואיך אני מבחינת החיים ומבחינה חברתית.

באילו סוגי שיימינג ופגיעות אפשר להיתקל?

יש כמה תופעות מכוערות: למשל כשפותחים חשבון פיקטיבי על שם נער, מתחזים לו ומפרסמים בו שמועות ותמונות או קללות. תופעה אחרת, שהיא אף פלילית היא כשבני נוער מצלמים תמונות לא הולמות של בנות כיתתם ומפיצים את זה. תופעה מכוערת נוספת היא צילום מורים ואנשי חינוך והשפלה שלהם ברשת.

איך העמותה שייסדתי פועלת לשינוי והגשת סיוע לנוער שסובל מחרם, שיימינג ופגיעה בזכויותיו?

במסגרת העמותה אנו עונים על כל פנייה בסבלנות רבה, משדרים לנער או לנערה שפונים שיש פה מקור תומך שמעניק אוזן קשבת. בנוסף אנו משתדלים לתת מענים אישיים כמו שיחות עם פסיכולוג, חיבור למרכזי יזמות או מנטורים להעצמה אישית על מנת לחזק את הנער הפגוע רגשית ולהעלות לו את המוטיבציה להאמין שוב בחברים ובבני אדם.

כמו כן, אנו מעניקים סיוע רגשי ונפשי בעזרת העובדת הסוציאלית של העמותה, פנינית עמית, וסיוע במיצוי זכויות נוער ותלמידים בקהילה בבתי הספר.

אנו מקיימים גם הרצאות במהלך שנת הלימודים שמטרתן ללמד את בני הנוער על תופעת השיימינג, הסכנות, דרכי התמודדות סכנות ומקורות סיוע.

האם ראינו הצלחות?

בהחלט. אחת ההצלחות הכי משמעותיות הזכורות לי היתה כשלפני שנתיים פנה אלינו נער ממרכז הארץ שפרסמו תמונות שלו, השפילו אותו וקראו לו “נאצי” ברשת. לאחר קבלת הפנייה דאגנו להעצים אותו, חיברנו אותו לקורס יזמות פיתוח סטארט-אפ בתיכון, עזרנו לו לממש את הפוטנציאל שלו, ולחזק את האמונה העצמית והרגשית. 

לאחר מכן הצלחנו לפנות לאפליקציה שבה הפיצו את התמונות והסטיקרים המעליבים והורדנו הכל מהרשת. אין סיפוק יותר גדול מלשמוע מאמו של הנער שהיום הוא פורח בבית ספר אחר, יש לו חברים, והוא עשה שינוי גדול. מבחינתנו זה בהחלט הישג.

במה אני מאמין?

כיום כשאני מנכ״ל העמותה אני מאמין שלכל נער מגיע שוויון הזדמנויות. לכל נער יש את הסיכוי לחלום ולהצליח, כולנו שווים, לכולנו מגיע הערכה וכבוד, כולנו מיוחדים.

 בני נוער צריכים לדעת שאם יש ביכולתינו לחלום את זה יש ביכולתינו ליצור את זה ולהגשים את זה. תאמינו שהכל אפשרי ודעה של מישהו עליכם לא צריכה להיות המציאות שלכם: זכרו להאמין בעצמכם ובעיקר ללכת למקומות ולעשות דברים שעושים לכם טוב על הלב וגורמים לכם לחייך.

בני נוער יכולים ומוזמנים להתקשר לקו החם שלנו הפועל 24/7 כולל שבתות וחגים ומעניק סיוע ראשוני טיפול והכוונה בנוסף אנו מעניקים סיוע ואוזן קשבת למיצוי זכויות בני נוער בסיכון בקהילה ובבתי הספר. קישור לעמותה כאן

יום השיימינג: "לעולם לא אשכח את מה שחוויתי"
בצילום: עמית סבן, מייסד עמותת “נוער ומען נוער”

משפט לסיום:

״ההיסטוריה לא מתקיימת אלא נוצרת על ידי מוחות וטובי האדם״

הכותב הוא מנכ”ל עמותת “נוער למען נוער”

עירום זו לא הדרך להילחם בבודי שיימינג

החרם החברתי שאתם כנראה לא יודעים עליו

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.