fbpx

השאלה הבוערת – מה ללבוש לפרום?

הפרום וקוד הלבוש הפורמלי שלו, הוא ארוע שיא עמוס בהתרגשויות. זה זמן שבו הלחץ להיות “כמו כולם” מעיק במיוחד, ויחד איתו גם הצורך בעצמאות וייחוד. איך נחזק את הילדים ונצלח את האתגר?

גם היום שלי יגיע! גם אני אצא עם מתבגרת נרגשת לבחור בגדים לנשף סיום התיכון. נכון, הילדה בת תשע, אבל מזמן הבנתי שההתבגרות של ילדיי טסה בשנות אור. גם היום, לפני כל אירוע מרגש, עולה השאלה – מה ללבוש? כבר היום, הייתי שמחה שהבת שלי תבחר בשמלה פרחונית, והיא בוחרת בג’ינס משופשף וטי שרט (וגם הבן!).

ההחלטה “מה ללבוש” היא סוג של הכנה מנטלית לאירוע, הכנה לא פשוטה כשהאירוע עושה לנו פרפרים בבטן. וכזה בדיוק הוא “הפרום”, נשף מסיבת סיום י”ב. אירוע שיא שמרכז אליו כל כך הרבה התרגשויות, מבט אופטימי אל עבר האופק, ויחד עם זה גם לחץ. הלחץ להיראות. להיראות “נכון”.

הבנות בשמלות ערב, הבנים בחליפה

עבורנו ההורים, טקס סיום י”ב הוא אירוע סוחט דמעות, שמסמל את זה שהילדים והילדות שלנו צועדים לפרק חדש בחייהם, ורוקמים לעצמם זהות בוגרת. עבורם, מדובר בטקס חברתי עם קודים משל עצמו. באזורים שונים בארץ “הפרום” נחגג אחרת, אבל המשותף לכל החגיגות הוא קוד לבוש פורמלי. הבנות בשמלות ערב, הבנים בסוג של חליפה.

ההכנות בדרך כלל מתחילות מראש. אמא אחת סיפרה לי על חיפוש אחר שמלה לביתה, שנמשך שבועות. “לא משנה כמה מדדנו” אמרה, “הבת שלי לא הייתה מרוצה, היא לא אהבה איך שהיא נראית, וכל הזמן שלחה תמונות לחברות שלה לאישור”. אמא אחרת סיפרה, שהבת שלה רכשה שמלה, אך למרבה ההפתעה גילתה שלנערה אחרת יש אותה השמלה לאירוע. הן יצאו לרכוש שמלה נוספת.

דמוי גוף וקודים חברתיים פוגשים עלויות כספיות

ההחלטה על שמלה מערבת לא רק מפגש עם דימוי גוף ורושם חברתי, אלא גם עלויות כספיות כבדות. העלויות הגבוהות הובילו למיזמים חברתיים כמו למשל negev_dresses ,שעסק במכירה והשכרה שמלות ה”פרום”, מענה הגיוני לטרפת הרגשית שיכולה ללוות הכנות לאירוע שיא, ובגד שהוא חד פעמי.

השאלה הבוערת - מה ללבוש לפרום?
צילום מתוך עמוד האינסטגרם של מיזם נגב דרסס

אבל המענה הוא לא תמיד רק טכני, ויש מורכבויות נוספות. “הבת שלי שמנמנה, ונראית אחרת מהחברות שלה, אבל רוצה להתלבש בדיוק כמוהן”. סיפרה לי אחת האימהות. “היא מדדה שתי שמלות, אחת שהייתה יפה בעיניי, מכובדת, אבל בוגרת יותר. והשנייה שהיא אהבה, צמודה, הולמת יותר את הגיל שלה, אבל לא הולמת את פרופורציות הגוף שלה”. אותה אמא הייתה מודעת לכך שאם תעיר לבת שלה, או תיכנס איתה לוויכוח, היא עלולה לעשות יותר נזק מתועלת. “החלטתי לקנות את שתי השמלות. אמרתי לה שתחליט בבית לבד”.  

ההחלטה העצמאית, מה יפה ומה נכון, מאתגרת במיוחד בגיל ההתבגרות, ובטח לפני ה”פרום”. זה זמן שבו הלחץ להיות “כמו כולם” מעיק במיוחד, יחד עם הצורך בעצמאות וייחוד.

איך אפשר לעזור לנוער שלנו להתכונן לאירוע המיוחל?

כדאי להתחיל משיחת ציפיות. גם עם הבנים. מה היו רוצות ורוצים ללבוש לאירוע? מה חשוב יותר או פחות? כדאי לשקף לילדים שלנו מה מניע את השיקולים שלהם ולעודד אותם לקבל בחירה שמותאמת לסגנון האישי. אפשר לחשוב על אירוע חגיגי מהעבר, וללמוד על דרך ההשוואה מה היו רוצים הפעם. כדאי להזכיר שלפעמים מרוב התרגשות, בוחרים בגד יוצא מגדר הרגיל, ובסופו של דבר, ברגע האמת, עולה תחושת חוסר ביטחון. המטרה היא למצוא בגד מותאם לאירוע ששומר על תחושת הביטחון.  

שנית, כדאי לחשוב מי מלווה את המתבגרים שלנו לקניית הבגדים. קניות יכולות להיות זירה של קונפליקט בין הורים לילדים, ושיח על גוף, נראות, מיניות. לא כדאי שהורה מופעל רגשית וגדוש ביקורת סמויה יהיה ההורה המלווה. לעתים עדיף שזו תהיה אחות, דודה או חברה. אין זה סותר את הגבולות שלנו כהורים ואת ההחלטה שלנו, כמה כסף להשקיע בלבוש הזה.

ולבסוף, בזמן הבחירה עצמה, כדאי לזכור שהמתבגרים שלנו נמצאים תחת מכבש לחצים חברתי, ולהחזיר אותם כל פעם לשאלות יסוד, שמסיטות את המוקד פנימה: מה את/ה רוצה להרגיש בזמן “הפרום”? מה את/ה רוצה לשדר? איך תרגיש/י בבגד הזה?

כדי להצליח לחזק את הילדים שלנו להישאר מי ומה שהם, ולהרגיש טוב, כדאי להגביר מודעות, שליטה ומעורבות שלהם בבחירת הבגד. השמלה או החליפה המנצחת ל”פרום”, הם בגד הביטחון איתו יצעדו לשער הכניסה הפרק הבא שלהם.  

הכותבת היא עובדת סוציאלית קלינית וחוקרת את הפסיכולוגיה של הלבוש. מחברת הספר “סטיילינג תרפי – להתלבש כמו האישה שאת רוצה להיות”. לאתר של טלי סטולובי

הפרום חייב להימשך

נשף הסיום מתקרב? זה לא סוף העולם

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.