fbpx

בואו נדבר על כאבי מחזור

נערות רבות משלמות מחיר על קשר השתיקה שקיים סביב המחזור. רובן הגדול חוות כאבים קשים אך רק חלק קטן מהן יודעות לשים לב לסימנים חריגים שיכולים להעיד על אנדומטריוזיס, מחלה שסובלת מחוסר מודעות ואיבחון כושל

לפי מחקר בריטי שפורסם בפברואר האחרון, 94% מהבנות בגילאי 15-19 חוות כאבי מחזור. אחוז קטן מאוד מהן מודע לאנדומטריוזיס.

בעוד מרבית הבנות במחקר הכירו מצבים רפואיים כרוניים אחרים, כגון סוכרת ואפילפסיה, רובן כלל לא ידעו מה זה אנדומטריוזיס, שאחד מתסמיניו הנפוצים הוא כאבי מחזור חריפים.

86% ממשתתפות המחקר העידו על כאב בדרגה בינונית או קשה בזמן הווסת, ו-23% אף דיווחו כי הן מחסירות ימי לימודים בגלל המחזור, אך רק 8% מהבנות שמעו על אנדומטריוזיס ויכולות היו לתאר מהו.

כאב טיפוסי או חריג

המחקר מצא כי בעוד רוב הבנות (63%) הגדירו את הכאב שלהן כ”טיפוסי”, למעלה מרבע מהנערות לא ידעו להגדיר אם כאב המחזור שלהן הוא רגיל או יוצא דופן.

בקרב בנות שדיווחו על וסת לא טיפוסית, נמצאו גם תסמינים נוספים, שיש בהם צורך בהתייעצות עם רופא ובבדיקה קלינית.

ד”ר רן קידר, מנהל המרפאה לכאב אגני כרוני ואנדומטריוזיס, ב”איה מדיקל” מסביר כי אנדומטריוזיס היא מחלה יחסית נפוצה הפוגעת בכ-10% מהנשים בגיל הפוריות. המחלה מאובחנת בדרך כלל באיחור של שנים רבות, בשל חוסר המודעות אליה בקרב הנערות, הוריהן ואף הרופאים המטפלים. איחור באבחנה ובטיפול עלולים להוביל להתפתחות של כאבי אגן כרוניים ולאי פוריות.

מחברות המחקר מסכמות כי יש צורך בהוראת  חינוך לבריאות בנושא המחזור החודשי , בבתי הספר התיכוניים, כדי לשפר את הידע לבריאות, ניהול הכאב, וזיהוי נכון ובזמן של כל בעיה גינקולוגית, שיאפשרו אבחנה וטיפול מוקדמים. למעשה, במחקר עצמו, רובן של הנערות (86%) הביעו רצון ללמוד עוד על הנושא.

“ניתן להניח שגם בישראל מצב המודעות למחלה בקרב בנות נוער אינו אידיאלי”, אומר ד”ר קידר, “וחשוב לפעול לשיפור הידע בקרב הנערות לגבי מהי וסת רגילה ומהם הסימנים החריגים שיש לשים אליהם לב”.

המחקר פורסם בפברואר האחרון בכתב העת “Journal of Pediatric and Adolescent Gynecology”.

המחזור כראי הנפש

תסמונת המעי הרגיז

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.