fbpx

בני נוער:” פרסום פוליטיקאים בטיקטוק הוא צעד נואש ומביך”

תקופת הבחירות מביאה עמה המון שאלות ותהיות בנושא פוליטיקה בכלל, ובחירות בפרט. סקר חדש מגלה מה בני הנוער חושבים על כך, מה מטריד אותם ולמה פרסום בטיקטוק מביך לדעתם?

בבחירות האלו, כמו בכל בחירות, רוב הפוליטיקאים והמפלגות השונות מתרכזים בקהל הבוגר שבוחר, אך יש חתך אוכלוסייה שלם שאינו מקבל התייחסות מכיוון שהוא אינו זכאי להצביע בקלפי – בני הנוער. סקר של אתר הנוער “פרוגי” בשיתוף עם מכון המחקר “מדגם” בראשות מנו גבע, בדק את עמדתם של הצעירים במגוון נושאים פוליטיים שעומדים על סדר היום. על הסקר, שנערך בחודש פברואר השנה, השיבו 503 נשאלים בני 15 עד 18, המייצגים את כלל קבוצות האוכלוסייה בישראל, לרובם (אלו מתחת לגיל 18) אין זכות הצבעה.

אלו בעיות מטרידות אותם?

הרוב המוחלט של בני הנוער הכריז כי אם הייתה לו את זכות ההצבעה לבחירות הקרובות, הוא היה מממש אותה – 66.4% ענו שבוודאות היו הולכים להצביע, ובנוסף 23.7% הצהירו כי הם חושבים שהיו הולכים לקלפי לממש את זכותם. לעומתם 9.9% מהנשאלים העידו כי הם לא היו הולכים להצביע (6.8% – חושבים שלא היו הולכים ו-3.2% בטוחים בכך).

כאמור, בני הנוער והצעירים שהשיבו על הסקר, טרם הגיעו לגיל ההצבעה לפי החוק, אך עדיין יש כאלו הפועלים למען המפלגות והמועמדים אותם הם היו רוצים לראות בשלטון. 18.3% מהמשיבים העידו כי הם מנסים לשכנע את בני משפחתם להצביע למפלגה המועדפת עליהם. מנגד, 53.5% מהנשאלים העידו כי הם לא מנסים לשכנע (45.9% מתוך הכבוד לחופש הבחירה של בני משפחתם ואילו 7.6% העידו כי הם לא מנסים לשכנע, שכן מדובר ב”קרב אבוד מראש”). שאר המשיבים (28.2%) טענו כי הם אינם זקוקים לשכנע, שכן הצבעת בני משפחתם תואמת להעדפותיהם האישיות.

בני הנוער נשאלו גם על הבעיות שמטרידות אותן במישור המדיני. 18.1% מהנשאלים העידו כי הנושא החשוב להם ביותר בבחירות הקרובות הוא המצב הכלכלי במדינה; 15.1% מהנשאלים השיבו כי הדבר החשוב להם יותר מכל הוא הקמת ממשלה יציבה. 11.3% העידו כי הנושא החשוב עבורם הוא הטיפול בשסעים ובפילוג בחברה הישראלית ואילו רק 10.1% השיבו כי הנושא הבוער להם הוא מצבה הבטחוני של המדינה. 7.6% מבקשים לטפל בנושא השחיתות הפוליטית.

במקום הראשון: קורונה וחיסונים

מעבר לנושאים הללו, שנת 2020 ומגפת הקורונה הביאו דאגות נוספות וחדשות בקרב האוכלוסייה בכלל וגם בקרב בני נוער. 9.3% מהנשאלים העידו כי הנושא החשוב להם ביותר הוא נושא הקורונה והחיסונים; 7.4% מבני הנוער שהשיבו על הסקר מבקשים לשמור על פעילות תקינה של מערכת החינוך,  ו-7.2% ביקשו לשים דגש על מענה לבני נוער במצוקה. באופן כללי מרבית מבני הנוער (69.2%) העידו כי הם אינם מרוצים מתפקוד הממשלה במשבר הקורונה ביחס למערכת החינוך והדאגה לבני הנוער.

לשאלה מה מדאיג את בני הנוער יותר – המצב במדינה או המצב במשפחה, 56.7% ענו כי המצב במדינה הוא זה שמדאיג אותם יותר, בעוד 35.8% השיבו כי מצב המשפחה חשוב יותר עבורם. לעומת זאת, 7.6% השיבו כי שני המצבים לא מטרידים אותם כלל.

בשנה האחרונה בפרט, המפלגות והפוליטיקאים מנסים לצבור קהל בוחרים גם ברשתות החברתיות, אבל לא רק. לא מעט כספים הולכים לטובת קמפיין בחירות מאסיבי בשלל הפלטפורמות האפשריות לכך.

הפלטפורמות העיקריות בהן בני הנוער העידו כי הם נחשפים לקמפיינים הפוליטיים הן שלטי החוצות שעומדות בראש, טלוויזיה, עיתונות, “אינסטגרם” ואפליקציות חדשותיות. מיד אחריהן מתייצבות “פייסבוק”, “טיקטוק”, תחנות הרדיו וה”טוויטר” – בהן, על פי בני הנוער, הם נחשפים פחות לאותם הקמפיינים באופן יחסי לשאר.

“פרסום בטיקטוק הוא צעד מביך ולא יעיל

בשנה האחרונה הפוליטיקאים, וראשי המפלגות הגדולות בעיקר, נכנסו גם אל פלטפורמת ה”טיקטוק” במטרה להגיע לקהל חדש ולהתאים את עצמם לפלטפורמות הפופולריות החדשות. אך על פי מירב בני הנוער, הצעד אינו יעיל בקמפיין הבחירות שלהם.  58.4%מבני הנוער העידו כי לדעתם מדובר ב”צעד נואש ומביך” של הפוליטיקאים, לעומת 24.3% שהעידו כי מדובר בצעד מגניב שמדבר אל הצעירים. 17.3% לא ידעו להביע את דעתם בנושא.

חלק מבני הנוער כבר הספיק להתייאש מהפוליטיקה במדינה

שוב בחירות? מצוין

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.