fbpx

הג'וב הראשון שלהם

 

הג'וב הראשון שלהם

 

הבן שלכם רוצה להיות ברמן? הנערה נקראה ל”יום הכנה” לקייטנה ואינה מקבלת על כך שכר? ריכזנו לכם תשובות לכל השאלות שהורים למתבגרים המתכננים לעבוד בחופש הגדול שואלים את עצמם.
מדריך להורה ולמתבגר


חוקי העבודה (חוקי המגן) הקיימים במדינת ישראל, ובראשם חוק עבודת הנוער, מכתיבים את מסגרת העסקת בני הנוער בשוק העבודה. לשילובם הזהיר והבטוח של אוכלוסייה צעירה זו בשוק העבודה ישנה חשיבות רבה בשמירה קפדנית על זכויותיהם בעבודה, גם מבחינת הדין וגם לצורך הבטחת הערך החינוכי שבעבודה. אוכלוסיית הילדים ובני הנוער הוגדרה על ידי משרד התמ”ת כאוכלוסיית עובדים חלשה הזקוקה להגנה. זאת בשל היותם צעירים וחסרי ניסיון בשוק העבודה, עם היכרות ומודעות נמוכה לזכויותיהם, כמו גם בשל להיטותם לעבוד – לעתים במחיר של פגיעה בתנאי העסקתם.

החל מאיזה גיל מותר להעסיק בני נוער?

במהלך חופשת הקיץ אסור להעסיק נוער מתחת לגיל 14.
נער שמלאו לו 14 וטרם מלאו לו 15 ניתן להעסיק רק בעבודות קלות, שאין בהן כדי להזיק לבריאותו ולהתפתחותו.
הערה: במהלך שנת הלימודים מותר להעסיק בני נוער מגיל 15בהתאם להוראות החוק.
[fancy_box]

הורים לצד החוק

השגיחו מקרוב אחר השתלבותם בעבודה

המתבגרים שלנו סוללים את דרכם האישית מילדות לבגרות בכל תחומי החיים, כולל עבודה. לוו את  התהליך תוך התייחסות אינדיבידואלית למתבגר (אופיו, יכולותיו וכישוריו) ולעבודה שבה הוא מעוניין להשתלב.
בחירת התפקיד: עזרו למתבגר לגבש את הגבולות שלו, כלומר מה מתאים ונכון לו לעשות ומה לא. ייתכן שהבחירה שלו תפתיע אתכם: אף פעם לא חשבתם שהוא יכול להיות מלצר והנה הוא רוצה בכך ואף התקבל / בתכם קיבלה על עצמה תפקיד כעוזרת קייטנה האחראית על עשרה ילדים קטנים. אפשרו להם להתנסות והאמינו בהם, גם אם הם נתקלים בקשיים. הניסיון הוא חלק חשוב מההתפתחות האישית שלהם. יחד עם זאת, ודאו כי הם אינם מקבלים על עצמם תפקיד שבכל זאת “גדול עליהם” בכמה מידות.
ראיון קבלה: נכון שזו לא מִשרת חייהם, אבל בשלב הזה זו עבודה לכל דבר. סביר להניח שאם הם ניגשים לראיון (למשל להדרכת קייטנה) הם מתרגשים ומתלבטים כיצד להשיב ואיך לנהוג. לכן, היו מעורבים ועִברו יחד איתם את התהליך, שוחחו עמם על הראיון הצפוי ועל אופי העבודה, על החששות וההתלבטויות שלהם וכו’.
דרישות סבירות: ניסיון החיים לימד אתכם כי לא כל הנוצץ זהב הוא. ודאו שאף אחד לא ‘מסדר’ את ילדכם, שדרישות העבודה סבירות ושתנאי העבודה הגיוניים.
הגנה על הזכויות: התעניינו (במידה!) איך ילדכם מרגיש במקום עבודתו החדש, מהו עושה שם ואיך הבוס שלו מתייחס אליו. אפשרו לו להתייעץ איתכם – לא ממקום שיפוטי ומוכיח אלא ממקום מאמין ומקדם. הוא צריך להרגיש שאתם סומכים עליו.
אם עולה בכם חשד לניצול או אי שמירה על החוק, דברו עם ילדכם ובררו איתו את הדברים.
הדרכה כלכלית: עזרו למתבגר ללמוד להתארגן עם המשכורת החודשית או השכר היומי – אותם לא הכיר קודם לכן. עודדו אותו להציב לעצמו מטרה מסוימת ולחסוך למענה.
העצות מאת ליאת בוקאי, עובדת סוציאלית בעיריית הרצלייה, בעלת תואר שני בייעוץ חינוכי ומתמחה בטיפול משפחתי
[/fancy_box]
 

מהו גיל ההעסקה המותר לבני נוער בהופעה ובפרסומת?

להעסקת בני נוער בהופעה ובפרסומת ישנם כללים מיוחדים. מתחת לגיל 15 נדרש היתר מיוחד ממשרד התמ”ת (משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה), ובנוסף יש לפעול על פי תנאי העסקה ושעות העסקה מיוחדים.

כמה שעות ביום ובשבוע מותר להעסיק בני נוער?

מותר להעסיק בני נוער לכל היותר שמונה שעות ביום, ולא יותר מ-40 שעות בשבוע בסך הכל.
בני נוער בגיל 16 ומעלה מותר להעסיק עד תשע שעות ביום, ובלבד ששבוע העבודה לא יעלה על 40 שעות שבועיות. אולם כלל זה לא יחול על צעירים עובדים, שלגביהם נקבעו הוראות עם תנאים עדיפים, בהסכמים קיבוציים, וכן על עובדים בעלי מגבלות פיזיות, נפשיות או שכליות, המועסקים במפעלים מוגנים (מפעלים שאוצר המדינה משתתף באחזקתם).

האם מותר להעסיק בני נוער בשעות נוספות?

העבודה בשעות נוספות אסורה.

האם מותר להעסיק בני נוער במנוחה השבועית?

אין להעסיק בני נוער במנוחה השבועית (ליהודי יום המנוחה השבועי הינו יום שבת. בן דת אחרת ניתן לבחור בין הימים שישי שבת וראשון). איסור זה הוא מוחלט, ואין אפשרות לקבל היתר להעסקת במנוחה השבועית.
 

האם הפסקה מחויבת בחוק ולמשך כמה זמן?

לאחר שש שעות עבודה זכאים בני הנוער להפסקה בת 45 דקות למנוחה ולסעודה, שמתוכן לפחות חצי שעה רצופה. ההפסקה היא בדרך כלל על חשבון בני הנוער. כדי למנוע מחלוקת, חשוב לסכם מראש את נושא ההפסקה עם הנער/ה.

האם מותר להעסיק בני נוער בעבודת לילה?

החוק קובע כי בין השעות 20.00 בערב ל- 08.00 בבוקר אין להעסיק בני נוער שגילם מתחת ל- 16.
בין השעות 22:00 בערב ל- 06:00 בבוקר, אין להעסיק בני נוער בגילאי 18-16, אלא לפי היתר בהתקיים נסיבות מיוחדות – וגם זאת לא יאוחר מהשעה 23.00.
הערה: לצורך קבלת היתרים לעבודות לילה יש לפנות למשרד  התעשייה המסחר והתעסוקה בטל’: 03-7347440
 
 

מהו פנקס עבודה? איך מנפיקים פנקס כזה?

החוק מטיל על המעסיק לדרוש מבני הנוער להוציא פנקס עבודה, כתנאי להעסקתם. את הפנקס מתבקשים בני הנוער להוציא בלשכות שירות התעסוקה, כשעליהם להגיע מצוידים בתעודת זהות, אישור מרופא המשפחה ובשתי תמונות פספורט. הוצאת הפנקס אינה כרוכה בתשלום.
הערה: פנקס העבודה חייב להימצא במקום שבו עובד הנער.

האם קיימת חובה לקבל אישור מרופא להעסקת נער?

אישור רפואי מרופא כללי מהווה תנאי להעסקת הנער/ה. בעבודות מסוימות נדרש אישור מיוחד של רופא תעסוקתי כתנאי להעסקת הנער/ה.
 

האם על המעסיק לנהל רישום שעות עבודה?

חובה על מעביד לערוך רישום מדויק של שעות העבודה של בני הנוער, ואם רישום זה נעשה באמצעי שאינו מכאני או אלקטרוני (שעון) יש לאשרו בסיומו של כל יום עבודה בחתימה של הנער והמעביד. מומלץ לעודד את בני הנוער לערוך גם אצלם רישום נפרד של הימים והשעות של עבודתם.
 

מהו שכר המינימום לבני נוער עובדים?

גם אם בני הנוער מוכנים לעבוד תמורת שכר נמוך יותר, ישנו סכום מינימלי המחייב את המעסיק – כשכר לנער/ה עבור עבודה במשרה מלאה (עד 40 שעות שבועיות, ולא יותר מ- 173 שעות בחודש). שכר המינימום לעובד במשרה חלקית יחושב יחסית לחלקיות המשרה. לפירוט שכר המינימום לעובד הצעיר, ראו כאן

האם המעסיק חייב בתשלום הוצאות נסיעה למקום העבודה וממנו?

בנוסף למשכורת צריכים להחזיר לבני הנוער את הוצאות הנסיעה ממקום מגוריהם אל מקום העבודה ובחזרה, ואולם סכום ההוצאות שיוחזרו לא יעלה על 23.70 שקל ליום עבודה.
מעסיק מחויב להחזיר רק את הסכום המינימלי הדרוש לבני הנוער כדי להגיע לעבודה, ולוודא כי לבני הנוער יש אמצעים לחזור בשלום לביתם.
 

האם חובה לשלם עבור “תקופת התלמדות” או “תקופת ניסיון”?

כל תקופת ההעסקה של הנער/ה מחייבת תשלום שכר בעד העבודה, לרבות תקופת “התלמדות” או תקופת “ניסיון”. יש לשלם שכר עבור כל שעת עבודה, החל מהשעה הראשונה.

האם חובה  לשלם עבור ימי הכנה וישיבות עבודה?

על כל שעה של “יום הכנה” או “השתלמות” או “ישיבת עבודה” צריך לשלם, לרבות השתלמויות לקראת קייטנות. ימי הכנה וישיבות עבודה הם חלק בלתי נפרד מהעבודה.

האם מותר לנכות משכר העבודה קנסות?

אין להטיל על בני הנוער העובדים קנסות או עונשים. כל ניכוי מהשכר, בגין “קנסות” “נזקים” וכיוצא באלה אסור, כל עוד לא הותר על פי החוק.
 

האם קיימת חובה למסור לבני נוער הודעה המפרטת את תנאי עבודתם?

חוק הודעה לעובד מטרתו להבהיר לעובד את מסגרת העבודה ואת הזכויות והחובות שלו. חובה למסור לכל נער ונערה הבאים לעבוד למשך 30 ימים לפחות, תוך שבעה ימים מיום תחילת עבודתם –   טופס שקבוע בתקנות שבו  מפורטים בין היתר: זהות המעביד והעובד, תאריך תחילת העבודה ומשך תקופת העבודה, עיקרי התפקיד של העובד, פרטי שמו ותפקידו של הממונה הישיר על העובד, גובה השכר לשעה של העובד. אורכו של יום העבודה ושל שבוע העבודה, וכן פרטים נוספים שלדעת המעסיק יוכלו לסייע לו ולעובד לדעת טוב יותר מה מצופה ממנו במהלך תקופת עבודתו.

למי פונים?

אנחנו מבקשים לעמוד לרשותכם למענה על שאלות או לצורך הבהרות בכל נושא הקשור לעבודת בני נוער. טלפונים להתקשרות:
מחוז מרכז:  טל’. 03-7347164, פקס. 03-6828690
מחוז צפון: טל’. 04-8613860, פקס. 04-8613892
מחוז ירושלים: טל’. 02-6662046, פקס. 02-6240471
מחוז דרום: טל’. 08-6264050, פקס. 08-6264055
בקו טלמסר  1-800-354-354 ובאתר האינטרנט
הילדים בבית ולא מפסיקים לריב? כללי עשה ואל תעשה ביחסים בין אחים שנמצאים בגיל ההתבגרות
ספרייה דיגיטלית עם מגוון ספרי לימוד, חינם עד סוף יולי
רוצים לדבר על זה? פורום הורים למתבגרים בתפוז / פורום הורים לילדים ביסודי בתפוז


 
 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.