fbpx

בגרויות בצל הקורונה: איך לעודד אותם ללמוד

גם אם נראה לנו שהמתבגרים שלנו גדולים מספיק כדי לנהל לעצמם את הזמן ואת הלימודים, תקופת הקורונה מקשה על העומדים בפני בגרויות עוד יותר מתמיד. ככה אנחנו נוכל לעזור להם

בתום הסגר השני הכרתי את איתי, תלמיד כיתה יא’. איתי איבד את דרכו בתחום הלימודי ולא מצא את הטעם להמשיך ולהשקיע בעתיד חייו. במקביל גם הוריו איבדו תקווה ואת היכולת להשתלט על רצונותיו, אך עם הזמן ההורים החלו לשנות גישה, והתוצאות לא איחרו לבוא: איתי החל ללמוד בזמנים קבועים ולפני כשבועיים הצליח לגשת למתכונת בהיסטוריה ולהרגיש סוף סוף חוויית הצלחה.

בתקופה האחרונה נשמעים עוד ועוד קולות של הורים שהיו רוצים שילדיהם יחזרו לשגרה לימודית ושיחוו הצלחה בבגרויות. בפועל, בני הנוער מתקשים ללמוד וההורים מביעים חשש גדול לגבי הפער בתוצאות מבחני הבגרויות.

מה יוביל את הילד שלכם לרצות ללמוד?

לפני יותר משבעים שנה, יאנוש קורצ’אק, סופר ופילוסוף חינוכי, התנגד לשיטות חינוך המבוססות על שינון חומר לימודי והאמין ביתרונות הלמידה החווייתית והיצירתית שאפשרה לילדים להבין, להתמודד ולפתור מצבים וקונפליקטים בחיים האמיתיים. אמנם עברו הרבה שנים מאז, אך גישה זו עדיין רלוונטית ונכונה ללמידה גם היום, בעיקר בצל הקורונה.

ה”זום” הגיע כפתרון טכנולוגי שמשמש רבים מאיתנו בחיי היומיום. עם זאת, בכל הנוגע לבני נוער,  הוא מתקשה לספק את הסחורה. למעשה, המצב מקשה על הילד לקבל חוויה לימודית מהנה ויעילה ומוביל למוטיבציה נמוכה. מישהו פה פספס את המטרה ולכן המציאות מכריחה את בני הנוער לחפש אופציות ואלטרנטיבות נוספות ליצירת הצלחה בתחום הלימודי. אלא שלא תמיד מתאפשר להם למצוא את הפתרונות הנכונים – ופה אתם, ההורים, נכנסים לתמונה. 

אז איך תגרמו למתבגר שלכם ללמוד לקראת הבגרויות?

  1. הורים רבים מאמינים שהמתבגר שלהם כבר “ילד גדול” ומכך הציפיה שילמד באופן עצמאי, ינהל את עצמו, יהיה אחראי ומחויב ללמידה גבוהה. הילד אמנם כבר גדול, אך עדיין לא מספיק כדי להיות מבוגר עם ניסיון ולכן חשוב מאוד להתאים את הציפיות לתקופה הנוכחית.

  2. מוטיבציה פנימית היא תוצאה של גורמים רבים כמו חוסן נפשי, מיומנויות תקשורת, סדר וארגון, ניהול זמן, קריאה נכונה של מצבים ובעיקר משמעות. לפעמים דווקא הכוונה מגורם חיצוני כמו הורה/ מורה/ מאמן אישי, היא זו שיוצרת את המוטיבציה הפנימית.

  3. להציב מטרת חב”ל – חיובית, ברת השגה ותחומה בלוח זמנים, כמו לדוגמה לגשת למבחן הקרוב. כך הילד מקבל סיבה לפעולה, או במילים אחרות: יש לו “למה שלמענו יחיה” כפי שהפילוסוף פרידריך ניטשה טען. כך יש לפרוט יחד איתו את היעדים שלו לקראת המבחן למשימות קטנות. 

  4. יש לקבוע יחד עם הילד לוח זמנים להכנת המשימות הלימודיות מדי יום (עדיפות לשעות וימים קבועים). יש לוודא עם הילד עד כמה הוא מרגיש מסוגל ומחויב לזמנים אותם קבע, ותפקיד ההורה לכוון לניהול זמן מציאותי, בר השגה ומדיד.

  5. לצורך למידה פעילה וחווייתית ילד צריך רוח גבית, מישהו שיניע אותו ויעזור לו להרגיש שהוא לא לבד במערכה. לעיתים יידרש מההורה להיות עקבי, לשבת באופן פיזי וללמוד יחד עם הילד, להזכיר, להקריא לו, לשאול ולכוון אותו.

  6. ידוע לכל כי פעילות גופנית מעלה את האנרגיה והריכוז אצל כל אדם, ובעיקר את מצב הרוח. 10 דקות של פעילות גופנית, יכולות לשרת ולהכין את הילד באופן מושלם ללמידה.

  7. קיים סוד שהורים רבים אינם מודעים לו. הסוד הזה גורם למוח שלנו לעבוד בצורה יותר יעילה ומהירה, וקוראים לו “דופמין”. הדופמין הוא חומר כימי שקיים אצל כולנו וילד שיידע איך לעבוד איתו, ירגיש יעילות, הנאה ותחושת סיפוק מעצמו ומהלמידה. כדי לעלות את הדופמין ניתן, למשל, לכלול בניהול זמן הלימודים גם הפסקות המיועדות לשימוש בנייד, משחקי מחשב, לאכול ולשתות, לדבר עם חברים, לצפות בטלוויזיה או ספורט, וחשוב לתחום אותן בזמן.

רבים מבני הנוער רוצים לצלוח את תקופת הבגרויות, אלא שחלקם הגדול אינו יודע איך לעשות זאת בצל הקורונה. הבסיס ללמידה ולקיחת אחריות טבוע במקום הרגשי של הילד. כשילד מרגיש שרואים אותו, מסתקרנים לגביו, מחזקים אותו ומקבלים אותו כמו שהוא, הוא יהיה מוכן ללמוד יותר בקלות ולהתנסות בדברים חדשים. תפקיד ההורים הפך משמעותי בתחום הלימודי ומהווה בסיס חווייתי ללמידה אצל בני הנוער, כל שצריך הוא לשנות גישה, להתאים ציפיות למציאות הילד ולדאוג לרמות גבוהות של “דופמין” במוח. 

הכותב הוא מאמן אישי ומנחה ילדים ובני נוער. לאתר של נופר

12 דרכים להתמודד עם מתבגרים בבידוד ובסגר

50% מההורים חושבים שלמידה בזום אינה אפקטיבית

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.