fbpx

מישהו לרוץ איתו: איך ספורט עוזר להתמודד עם חרדות

פעילות ספורטיבית טיפולית תורמת לחיזוק הערך העצמי ותחושת המסוגלות של הילד, ועל ידי כך מאפשרת להתמודד עם פחדים ומתחים. אז מה הפלא שהיא הפכה לאחד הכלים היעילים ביותר להתמודד עם החרדות בתקופת הקורונה

השנה האחרונה הייתה מורכבת במיוחד ורצופה באי ודאות. הקרקע נשמטה מתחת רגלי כולם ואת השגרה הקבועה החליפו החרדות מהמגפה ומהמצב הכלכלי. הקורונה לא מבחינה בין ילדים ומבוגרים ופוגעת בשגרת היומיום התקינה של כלל האוכלוסייה, ובמיוחד של בני הנוער מגיל עשר ומעלה, שנאלצים להתמודד עם מצבים לא מוכרים של אי ודאות, הרחק מסביבת בית הספר הקבועה, החברים ופעילויות הפנאי.

להתעורר כל בוקר לבית ספר וירטואלי

אין תחליף לקשר האנושי. זו הסיבה המרכזית ששיעורי הזום לרוב נכשלים כישלון חרוץ. הילדים צמאים למחווה אנושית, לקשר עין שלא דרך מסך ולפעילויות חברתיות משותפות. יציאה מהשגרה הידועה אל תוך סדר יום נטול קשר אנושי משמעותי מולידה חרדות ולחצים נפשיים, אשר באים לידי ביטוי במגוון רחב של תחושות והתנהגויות, כמו גילויי עצבנות וחוסר שקט, חוסר סבלנות ורוגז, לצד התנהגויות פסיביות כמו קיפאון ואפאטיות. גם אנחנו המבוגרים מתמודדים לא אחת עם רגשות תסכול ולחץ הנובעים מהמצב, אך חשוב שנדע לשים את התחושות האלה בצד, היות ויש לנו תפקיד חשוב במיוחד: להורים ולצוות המחנך יש יכולת השפעה רבה על מצבו הנפשי של הילד ואנו יכולים לסייע לו בעיבוד אותן תחושות קשות ולספק לו דרכים מתאימות לפרוק אותן.

אחת הדרכים לעשות זאת היא ספורט טיפולי, שהוכח כיעיל בחיזוק התחושות החיוביות בקרב הילד, בין השאר בגלל שחרור של אנדרופינים -חומר כימי המופרש מבלוטת יותרת המוח, בין היתר בזמן פעילות ספורטיבית, וידוע כמסייע בשיפור מצב הרוח. הספורט הטיפולי הוא למעשה פעילות ספורטיבית המפעילה את הילדים, מלמדת אותם לעבוד יחד בשיתוף פעולה, לשפר את האינטראקציה החברתית ועל ידי כך תורמת לכישורי החיים שלהם כמבוגרים. על ידי משחק ספורטיבי מתמודדים הילדים עם מגוון סיטואציות:עם ניצחונות אשר מעצימים ומחזקים, וגם עם חוסר הצלחה, אשר נחשב ככלי למידה חשוב המלמד רבות על התמודדות נכונה עם מצבי תסכול וכעס. הילדים מתמודדים עם חרדות, פחדים וחוסר ביטחון ומחזקים את הערך העצמי ותחושת המסוגלות בזכות אתגרים שונים ועמידה ביעדים, קטנים או גדולים. בנוסף, הפעילות כחלק מקבוצה משפרת את התקשורת הבינאישית של הילד וכך מחזקת את בטחונו.

הורים לילדים בגילאי העשרה, זכרו שבידכם הכוח לייצר שינוי אמיתי. אם אתם מבחינים שילדכם מסתגר, מגלה אפאטיות לדברים שבעבר שימחו אותו, עצבני או מדוכדך, עזרו לו להתגבר על המתח והלחץ בעזרת פעילות בחוץ. שכנעו את ילדכם לעזוב את המסך לשעה קלה ולצאת החוצה, לפארק, לגינה, לחוף הים או לכל מרחב פתוח אחר בו ניתן לבצע פעילות גופנית. כאשר הילד יצליח לכבוש יעד שלא האמין שיצליח לעמוד בו בפעם הראשונה, יתחיל המסלול להמשך.

בתור התחלה, הנה שני תרגילים שתוכלו לתרגל לבד או עם ילדיכם בבית:

תרגיל להרפיה ושחרור

התרגיל מתאים לילדים ולמבוגרים וניתן לבצע אותו בבית, בישיבה, עמידה או שכיבה, לפי העדפה אישית. התרגיל הזה מסייע להפעיל את מערכת הרגיעה של הגוף, מרפה את השרירים ומסייע ביצירת תחושה שלווה: הניחו את שתי הידיים על הבטן, עצמו את העיניים, נקו את מחשבותיכם ונסו להתנתק ממחשבות היומיום. אופן הנשימה חשוב כאן במיוחד: נשמו נשימות עמוקות פנימה בקצב אחיד ואיטי. חיזרו על הפעולה 10 פעמים.

יש להקפיד לשמור על שגרת תרגול יומית ולחזור על התרגיל אחת ליום. לאחר מספר ימים, משהושגה שליטה בתרגיל, ניתן לחזור עליו רק במידת הצורך, במקרים בהם מופיעות תחושות של חרדה, לחץ ורגשות שליליים.

תרגיל לפני השינה

את התרגיל הזה יש לתרגל לאחר שהושגה שליטה בתרגיל הקודם ומומלץ לתרגל אותו לפני השינה: הושיבו את ילדכם בכיסא או כורסא כשעיניו עצומות. השמיעו ברקע מוזיקה מרגיעה, בווליום שאינו גבוה מדי. מומלץ לבחור במוזיקה שהילד מכיר ואוהב.

בקשו מילדכם לדמיין את עצמו במקום בו הוא מרגיש בטוח. טיילו איתו במקום, שימו דגש על תחושות, ניחוחות, מגע, כל אותם אלמנטים שמתחברים יחד ויוצרים חוויה כוללת ומוחשית. כעת הגענו לחלק הפיזי של התרגיל: הנחו את ילדכם להרפות את השרירים, לקחת נשימות עמוקות פנימה בקצב אחיד ואיטי, במרווחים של 5 שניות בין נשימה לנשימה, ולחזור על הפעולה 10 פעמים.

בתום התרגול שוחחו על ילדכם על תחושותיו, כיצד הרגיש במקום הבטוח שדמיין, והזמינו אותו לדמיין שוב את אותה התחושה, להיזכר ולהעלות אותה שוב במצבי מתח נפשי, כעס, לחץ או חרדה.

הכותב הוא מטפל באמצעות ספורט, מפתח תוכנית קופצים קדימה אשר מאושרת על ידי משרד החינוך.

האם הילד שלכם סובל מדיכאון?

איך הורים מרחבי העולם חיים עם שגרת קורונה

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.