fbpx

האם הילד שלכם סובל מדיכאון?

אנחנו כבר יודעים לזהות מבוגר ששרוי בדיכאון די בקלות, אבל מסתבר שאצל ילדים ובני נוער דיכאון מתבטא באופן שונה לגמרי. הנה כמה דברים שצריך לדעת על התסמינים המפתיעים של דיכאון בקרב ילדים ובני נוער ועל הדרכים שיעזרו להם לצאת מזה

כל אחד מאיתנו חווה בחייו תקופות של עצב או מצב רוח ירוד. לרוב, תקופות אלה חולפות ואנו ממשיכים בחיינו כרגיל. אך כאשר תחושות אלה מלוות אותנו במשך תקופה ארוכה (שבועות, חודשים ואפילו שנים) הסיבה לכך עלולה להיות דיכאון.

דיכאון היא בעיה בריאותית ממנה סובלים 450 מיליון בני אדם, ועתידה להפוך לבעיה הבריאותית מספר 1 בעולם. מחקרים מראים כי בין אחוז אחד לשני אחוזים מאוכלוסיית הילדים סובלים מדיכאון ומעל 20% מאוכלוסיות המבוגרים חוו לפחות אפיזודה דיכאונית אחת בחייהם. דיכאון יכול להשפיע על כל אחד. גם על אנשים שעל פניו נראה כי חייהם מושלמים או שלפחות מהתבוננות מהצד לא נראית סיבה לחוות בדיכאון. לפעמים הסיבה לדיכאון היא אירועים מצערים המובילים למצב רוח ירוד ועצבות (כמו אבל, גירושים, מחלה, פיטורים מהעבודה, דאגות כלכליות, חרם בבית הספר, בדידות ועוד). אך זו לא תהיה הסיבה היחידה, שכן לרוב יהיו משולבים עוד גורמים, כגון נטייה גנטית, נטייה אישיותית, דימוי עצמי נמוך, פסימיות, ביקורתיות יתר, הימצאות בסביבה לא מיטיבה ושימוש באלכוהול וסמים.

בעוד דיכאון אצל מבוגרים מתאפיין בסימנים כמו תחושת עצבות או מצב רוח ירוד, איבוד עניין מדברים, שינויים בתאבון ובמשקל, הפרעות שינה, קשיי ריכוז וירידה באנרגיה, אצל ילדים זה לא תמיד יתבטא באותם מאפיינים, ועל כן יהיה קושי לזהות אותו.

איך נוכל לזהות האם ילדנו סובל מדיכאון ולא ממצב רוח ירוד?

  1. התסמינים לדיכאון יהיו ברוב המקרים הפרעות התנהגות למיניהם כגון עצבנות, מצב רוח לא יציב (התקפי בכי), או נטייה להתקפי זעם (נטייה לריב עם הסביבה). כלומר בהרבה מקרים הילד יתויג כ”ילד בעייתי” כשבפועל הוא חווה דיכאון.
  2. על מנת להבחין כי מדובר בדיכאון ולא במצב רוח זמני, על הילד להיות במצב רוח עצוב או עצבני באופן חריג רוב הזמן במשך שבועיים לפחות.
  3. לתסמינים אלו צריכים להתווסף 4 תסמינים נוספים כמו: ערך עצמי נמוך, בעיות בריכוז, הפרעות בשינה (שינה מרובה או חוסר בשינה), תשישות, שינויים בתיאבון או במשקל (אכילה מרובה או מועטה), שעמום או חוסר רצון להשתתף בפעילויות מהנות, פגיעה עצמית או מחשבות על מוות.

מה אפשר לעשות כדי לסייע להם?

דיכאון שמופיע אצל ילדים ואינו מטופל עלול לפגוע בהתפתחותם בתחומים שונים וביחסים בתוך המשפחה. כמו כן הם נמצאים בסיכון מוגבר לשימוש בסמים, לעבריינות, למחלות ולניסיונות התאבדות בהמשך חייהם – ולכן הכרחי שנשים לב ונדאג לטיפול המתאים.

ראשית נאמר, שדיכאון נקבע על ידי אבחון רופא ואם אתם חוששים שילדכם סובל מדיכאון כדאי ללכת להתייעץ. אם אובחן כי מדובר בדיכאון, יש מספר דברים שניתן לעשות, כמובן בהתאם לחומרת המצב. חשוב לזכור שדיכאון הוא בר טיפול, לעיתים אנשים מצליחים לצאת ממנו באמצעות עזרה עצמית בבית ולעיתים נזקקים לעזרה מקצועית. עזרה מקצועית נכונה יכולה להביא להחלמה ולסילוק מרבית התסמינים. במקרים המורכבים יש צורך בהתערבות של טיפול תרופתי. פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית CBT נמצאה כשיטה היעילה ביותר לטיפול בדיכאון. בטיפול מתמקדים בדפוסי החשיבה השליליים שגרמו להתפתחות הדיכאון ושעד היום משמרים אותו, ומשתמשים בטכניקות לשינוי דפוסים אלו, המביאים לשינוי בחשיבה, בהרגשה ובהתנהגות.

לצד טיפול מקצועי פרטני, ישנם כמה טיפים שיעזרו לכם לסייע לילדיכם:

  1. בדקו מה יושב להם בלב ובראש- הבסיס לכל הרגשות שלנו הם מחשבות. כאשר ילדכם בדיכאון זה אומר שבראשם יש המון מחשבות בעיקר שליליות על מגוון דברים, והם מפרשים אותן כאינן ניתנות לשינוי – ומכאן חוסר האונים והדיכאון. נסו להבין איתם מה בדיוק מפריע להם ומה האמונות שלהם לגבי זה.

  2. עבדו איתם על ראיית חצי הכוס המלאה- הרבה פעמים לילדים יש נטייה לראות את חצי הכוס הריקה, את מה שאין, את מה שלא הולך, את מה שיש לאחרים ולהם אין. זו הזדמנות ללמד אותם שיש להם ובהם הרבה יותר ממה שהם חושבים, ולחזק את הערך העצמי שלהם.

  3. הפריכו אמונות שליליות לגבי העתיד- ילדים שחווים דיכאון מחזיקים באמונות שאם דברים לא הסתדרו עד היום אז הם גם לא יסתדרו בעתיד. הזכירו להם שהחיים דינאמיים ושחוויות שליליות לא נשארות לנצח, הכל עתיד להשתנות.

  4. עודדו אותם לבצע פעילות גופנית- פעילות גופנית מומלצת ביותר בטיפול בדיכאון. הסיבה היא שבעת פעילות גופנית משתחררים אנדורפינים בגוף – מוליכים עצביים דמויי מורפיום, המשפרים את המצב רוח וגורמים לתחושה טובה.

  5. עזרו להם לצבור הצלחות- תנו להם לעשות דברים שאתם יודעים שהם טובים בהם וחזקו אותם על כך. החוויה שהם טובים ומצליחים תתרום לתחושת הערך העצמית שלהם ולמוטיבציה לבצע פעולות נוספות.

  6. עודדו אומנות ומשחק- לעיתים לילדים קל יותר לבטא את עצמם דרך אומנות ומשחק, כך הם יכולים להוציא את עולמם הפנימי ולחוש הקלה. מדובר בתרפיות בהם משתמשים בחדר הטיפולים והן מומלצות גם בבית.

  7. הכניסו בעל חיים הביתה- בעלי חיים הם דרך נפלאה לאפשר לילד חבר קרוב ואוהב. לא רק שהילד ירגיש חיבה לבעל החיים, אלא הוא גם ירגיש אחראי בכך שהוא מטפל ודואג לו, וזה ישפר את הרגשתו ואת תחושותיו כלפי עצמו.

  8. עודדו את הילד בהדרגה לחזור לפעילויות מהן נהנה בעבר- במצבי דיכאון ילדים לרוב מפסיקים לגלות עניין בדברים שלפני כן גרמו להם להנאה. על מנת לסייע להם, בחרו דבר אחד ונסו בהדרגה להחזיר אותם לעשות זאת. כאשר זה נכנס לשגרה, תוכלו לעבור לדבר הבא.

  9. תאהבו אותם גם כשלא מגיע להם- כפי שהזכרתי קודם, דיכאון אצל ילדים עשוי להתבטא בהתנהגויות של כעס וזעם והתגובה האוטומטית של רבים היא להעניש, לכעוס בחזרה ולא לתגמל את הילד על התנהגותו. עם זאת, כאשר מדובר בילדים עם דיכאון חשוב להבין שברגעים הללו הם חווים הכי הרבה מצוקה ויותר מתמיד צריכים את החיבור שלכם. היו שם בשבילם.

הכותבת היא דוקטורנטית לפסיכולוגיה קלינית, פסיכותרפיסטית, מטפלת התנהגותית וקוגניטיבית וחברה בקהילת המטפלים SOMEBUDDY, אתר לחיפוש ולהתאמה אישית של פסיכולוגים ומטפלים מתחום בריאות הנפש, ההתפתחות האישית, העסקית והמקצועית. 

לא נותנים להם ליפול: איך לתמוך במתבגרים בתקופה זו?

איך כל אחד מהילדים שלנו יכול לחשוב כמו ספורטאי ווינר

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.