fbpx

מגרשים את החושך: נקודות האור בשנה החולפת

אין ספק ששנת 2020 היתה מאתגרת וקשה במיוחד, ואילצה אותנו להסתגל לשינויים קיצוניים בחיינו, אבל גם בתוך החושך הזה הצלחנו למצוא רגעים ששימחו אותנו ועודדו את רוחנו. לכבוד חנוכה, מומחי “עשר פלוס” משתפים בנקודות האור שחיזקו אותם במהלך השנה האחרונה

‏”ממלאת את יומי בדברים שמעודדים אותי”

אנחנו נמצאים מזה תשעה חודשים בתקופה לא פשוטה. תקופה שבה השגרה שלנו, סדר היום שלנו, והרגליים שלנו השתנו מהקצה עד הקצה. תקופה שבה רובנו יושבים בבית עם הילדים, ‏ואנחנו מנסים להעסיק אותם בתוך כדי כך, לעזור להם בלימודים, ולעבוד תוך כדי. בכל אלו, זה לא סוד כי ישנם לכולנו ימים לא פשוטים בהם מצב הרוח צונח וחוסר הידיעה מתי החיים שלנו יחזרו למסלולם מכרסם בנו, ונותן את אותותיו ‏גם בילדים שלנו. ‏ולכן, אין ספק שדווקא בתקופה הזאת כל אחד מאיתנו צריך למצוא את רגעי האור האישיים והמשפחתיים שלו. אלו שמעודדים, מנחמים ומקלים עליו.
אני ממלאת את יומי בדברים שמעודדים אותי, כגון: שיחות עם חברות, ספורט וקריאת ספרים. בתקופה הנוכחית גיליתי גם את יתרונות ארוחות המשפחתיות – אלו שאפשר להכין כולנו יחד, לשבת ביחד ולספר איך עבר היום. עבורי הארוחות האלו יוצרות הפוגה נעימה במשך היום. מאחלת לכולנו להנות מרגעי האור, לחגוג את חנוכה הזה כמיטב יכולתנו, לשמור על הבריאות ובתיקווה שנחזור לחיים שפויים במהרה.

נירית צוק, מומחית למחקר תרבות הילד והנוער, עיתונאית ומנכ”לית האתר ״עשר פלוס״. 

“שעתיים בשבוע שמחממות את הלב גם ברגעים הכי אפלים”

לצערי אין הרבה נקודות אור בשנת 2020. ובכל זאת, יש דברים ידועים ובטוחים שאתה חוזר אליהם מדי פעם בעתות מצוקה וקושי, למשל המוזיקה. אני לא מדבר רק על האזנה למוזיקה אהובה שמחזקת בשעת משבר, אלא על עשיית מוזיקה – יצירה, הלחנה, כתיבה, עיבוד, הקלטה באולפן ונגינה. למזלי, יש לי להקת פאנק בשם השפן הנכון – הלהקה הזו היא נקודת אור מחממת לב גם ברגעים הכי אפלים של החיים. אני יודע שתמיד אוכל לסמוך על שני חבריי ללהקה, גולי המתופף ונועם נגן הבס, שייתנו את כל מה שיש להם כדי שהמוזיקה שלנו תהיה כיפית, רועשת ומענגת בדיוק כמו שאני אוהב. כדי שהשירים שאני כותב ייצאו בדיוק כפי שאני רוצה, וכדי שהחזרות שלנו יהיו מופת של אסקפיזם – שעתיים של פאן מדי שבוע.
נקודת אור נוספת היא הפילוסופיה. כדי לנסות ולהבין כיצד גורמים לאוכלוסייה שלמה לחשוב שהיא חולה גם כאשר היא בריאה לחלוטין, ולוותר לגמרי על כל מה שאפיין את החיים הנורמליים שלה עד מרץ 2020, כדאי לקרוא את מה שיש לפסיכולוג והוגה הדעות קארל גוסטב יונג לומר על היסטרית המונים ועל תת מודע קולקטיבי. ההבנה אולי לא תשנה את המציאות, אך ייתכן שהיא תשנה את הדרך בה אתם מתייחסים למציאות – ואולי תוכלו למצוא בעזרתה עוד כמה נקודות אור בשנה הנוראית הזו. חנוכה שמח, ומי ייתן שנחזור לשפיות במהרה.

אריאל קרס, מחבר הספר “הורות איטית”, אבא לשלושה ילדים, עיתונאי ומוזיקאי.

“חווית התנסות מפתיעה שמגיעה אל פיתחנו”

דומה כי לא יהיה מה שיחלוק עלי שאנו חווים את אחת מהשנים המאתגרות שהיו לנו בעשור האחרון. שנת הקורונה שעצרה לנו את השגרה מחד, וטלטלה מאידך, הציבה אותנו בפני דילמות ואתגרים שלא יכולנו להם עד שנשארנו תמהים ומתוסכלים. ואני, כמו כולם, מנסה לשמור על שגרה. משתדלת ללקט טיפות של נחת ולשמור על מה שיש ומה שעוד יבוא. לקראת חג החנוכה בחרתי להאיר את האור הגנוז של חיי ומצאתי אותו ללא כל קושי בנכדי הבכור תומס. תומס שלנו בן שנה ועשרה חודשים ומאז שהגיע לחיינו, הוא מציף אותנו באהבה גדולה, אושר בלתי נגמר ומרפא כל תסכול, דאגה וחווית התנסות מפתיעה שמגיעה שוב אל פיתחנו. לשמוע את צחוקו המתגלגל, להתגלגל איתו על השטיח, לבנות מגדלים בדופלו, לשוחח ולהתפעם משפתו העשירה בגיל כל כך צעיר הם האור. האור והשמחה הכי גדולים שיכולנו לבקש ולא רק בחנוכה.

ריקי ברוך, אמא של יערה ויניב, סבתא של תומס, מחנכת שפרשה, מאמנת אישית ובלוגרית תרבות ופנאי.

מגרשים את החושך: נקודות האור בשנה החולפת

 

“היכולת ליהנות מהיופי שסביבנו”

ראשית ומעל לכל, נקודת האור היא שבני משפחתי הקרובים והרחוקים ואני, כמובן, בריאים ושלמים כאחד ועל כך תודה לאל. ערך הבריאות, שתמיד היה ראשון במעלה אצלי (בדגש על בריאות פיזית ונפשית), יצר השנה תהודה ואנשים רבים מבינים את חשיבותו. בנוסף, הצטרף לחיקינו בן משפחה חדש: הכלב הנרי, שהגיע בתחילת הקורונה מעמותת SOS. רועה כנעני מעורב שאימצנו לחיקנו והפך במהרה לבן בית פעיל ופעלתן, שמוסיף המון שמחה וטיולים רבים בשטח.
האהבה שלי לטבע ולצילומים הלכה והתחדדה ושנה זו אפשרה המון יציאות לחיק הטבע והעניקה לי את היכולת ליהנות מכל היופי שנמצא סביבנו ולחזור לפשטות.
התקשורת במשפחה הגרעינית שלנו תמיד היתה פתוחה וקרובה וזה חידד עד כמה זה לא מובן מאליו ועד כמה מה שיש לנו מיוחד ועד כמה משמעותי מה שבנינו יחד כמשפחה, גם בתקופה אינטנסיבית זו.
והדבר האחרון שמכניס אור לחיי זו היכולת ללמוד לחיות בכאן ועכשיו וברגע הזה, מבלי לחשוב יותר מידי רחוק וליהנות יום ביומו ממה שיש. “שמים דגש על היש”- זה המשפט שאני משתמשת בהרצאות שלי והפעם הוא מקבל ביטוי מועצם.

דניאלה חסקלוביץ, בעלת משרד היעוץ myjump וקליניקה פרטית. מנחת קבוצות, מטפלת מוסמכת בטכניקת הNlp ודימיון מודרך.

“ביחד אנחנו יכולים הכל”

כולם טוענים, ודי בצדק, ששנת 2020 היא אחת הגרועות שהיו, ומחכים בכליון עיניים שתיגמר. למרות שאני בהחלט לא יכולה להגדיר אותה כשנה טובה במיוחד, אני תמיד מוצאת נקודות של אור ומחפשת וגם מוצאת את החיובי בכל דבר, גם בשנה הזו. אם זה משהו שהילדים שלי לימדו אותי זה לקחת דברים בפרופורציה הנכונה ולהבין שכל דבר קורה מסיבה מסוימת. וכך אנחנו מנהלים את חיינו, וגם את השנה הזו שאוטוטו נגמרת. אז מה היו נקודות האור בה? האמת שהיו בה הרבה! בגלל שאין בית ספר, יוצא לי לבלות עם הקטנה שלי המון ואנחנו מדברות הרבה ויוצרות קשר חזק ומיוחד. בתוך כל הבלגן של לנסות ללמד ילדה בבית ולתחזק עסק עצמאי, ולמרות הירידה הבלתי נשלטת בהכנסות, הצלחתי דווקא לא רק לשמור על העסק חי ובועט אלא גם לפתוח אתר צרכנות וב-2021 אני פותחת שותפות עם העובדת המסורה והמדהימה שלי.
בנוסף, קניתי בית! בהחלטה של רגע ישבתי יום שלם וערכתי חישובים והבנתי שאני יכולה להגשים חלום של הרבה שנים – למכור את הדירה ולשדרג לבית הפרטי שתמיד רציתי.
והכי חשוב: הילדים שלי בריאים. עם כל הביקורים בבית החולים שהיו לנו בחצי שנה האחרונה – והיו הרבה יותר מדי- אנחנו בבית, בריאים ושלמים ובעיקר מחייכים. וזו נקודת האור הכי גדולה שלי: שכולנו קמים מחייכים בבוקר. וגם בימים קשים, אנחנו נכנסים כולנו למיטה ביחד, אני הילדים והכלבה, צוחקים ואוהבים, ישנים מחובקים ויודעים שביחד אנחנו יכולים הכל. וזה מבחינתי, שווה יותר מכל דבר אחר.

חן קרופניק, אמא לשניים, כתבת ומנהלת יחסי ציבור.
 

“זכינו להתגלות של החוסן הפנימי”

אני מצאתי לא מעט נקודות אור שחיזקו אותי בחודשים האחרונים:
* גיליתי את התושייה שיש בנו, נוכחתי עד כמה אנו מסוגלים לייצר ובמהירות פתרונות מקוריים למצבים חדשים שנראים כלקוחים מסרט בדיוני.
* למדתי שיש אמצעים טכנולוגיים חביבים שמקלים ומאפשרים לנו פחות או יותר להמשיך בשגרת החיים בריחוק חברתי.
* כולנו נאלצנו לחדד מהו העיקר ומהו הטפל בחיים, ולתת משקל לעיקר. 
* זכינו להתגלות של עוצמת החוסן הפנימי, ההכרה שיש יכולת גמישות והכלה של מצבים קשים.  
* היינו עדים להתגייסות ולעזרה הדדית בקהילה, במיוחד לאלו הזקוקים לתמיכה.  
* התברכנו בידע המדעי, הטכנולוגי והרפואי שמסוגל להמציא חיסון, וראינו את היכולת לעבוד בשיתופי פעולה חוצי יבשות. 
גנית אשל קדמי, ד”ר לחינוך, ויועצת ארגונית. חוקרת ומרצה מתמחה בפיתוח חשיבה והעצמת כישרונות.

בעיצומו של גל שני: איך הורים מרחבי העולם חיים עם שגרת קורונה

הדרך ללמד את הילדים להתמודד עם הטרדות מיניות ברשת


 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.