fbpx

מתי קנאה הופכת ממחמאה להתנהגות אלימה?

קנאה היא רגש טבעי ואינסטינקטיבי, ולפעמים היא מתפרצת שלא בשליטתנו. עם זאת, מחובתנו לשלוט עליה ולתעל אותה כדי להביא את הקשר הזוגי למקום טוב ובריא, ולא אובססיבי ואלים

קנאה היא רגש שקיים אצל כולנו, שבדרך כלל מתעורר כאשר אנו רואים אדם אחר שמצליח יותר מאתנו, שמקבל משהו שלדעתנו לא מגיע לו וכשאנחנו מרגישים נחותים יחסית לאדם אחר. זהו גם רגש שמתעורר במערכות יחסים, כשבן או בת הזוג שלנו מביעים סימני חיבה כלפי אחרים, או מגיבים לסימני חיבה שמופנים אליהם.

קנאה לא חייבת להיות שלילית. כמו כל רגש, היא תלויה בעוצמות שבה אנו חווים אותה וגם בהחלטה שלנו מה לעשות עם אותה הרגשה שמתעוררת. קנאה יכולה להיות חיובית ולשפר את מערכת היחסים והיא יכולה גם להיות שלילית ולא רק להרוס את מערכת היחסים, אלא להביא אותה ואותנו למקומות מאוד לא טובים, ואפילו אלימים.

הדבר הראשון והחשוב ביותר הוא להודות. להודות שאנחנו מקנאים זו לא בושה – זה השלב הראשון בהתמודדות בכל משבר ומצב בחיים: להבין איפה אנחנו נמצאים, מה אנחנו מרגישים ולהודות בכך. אם אתם נמצאים במערכת יחסים בריאה וטובה, זה הזמן לשוחח על הנושא. לספר ולשתף איך אתם מרגישים ומה גרם לכם להרגיש ככה וביחד למצוא את הפתרון.

גם בקשר טוב בריא ומאפשר יש מקום לקנאה

הקנאה היא רגש אינסטינקטיבי. ברוב הפעמים לא ניתן לשלוט בה והיא פורצת פתאום – אם, למשל, אתה רואה את החברה שלך מחייכת לבחור אחר, או אם את מתקשרת לחבר שלך ושומעת שהוא לומד עם מישהי מהכיתה ואולי אפילו לא עדכן אותך. במקרים האלה הקנאה תגיע פתאום ואפילו יכולה להפתיע אותנו בעוצמת הרגש. זה בסדר וזה טבעי לקנא בזוגיות. זה לא בסדר אם הקנאה הזו גורמת לכם להגביל את בן או בת הזוג במעשים ובדיבורים ואף להגיע למצב של אלימות ואיומים.

כאשר אפשר לדבר עם בן או בת הזוג ולשתף אותם שאתם מקנאים ומה גרם לכם לקנא, אתם כבר יודעים שאתם נמצאים במערכת יחסים טובה, בריאה ומאפשרת. לדוגמה, זה בסדר גמור לומר לבן הזוג: “אתמול כשהתקשרתי אלייך ושמעתי את הקול של הבחורה מהכיתה קצת קינאתי שהיא לומדת איתך ולא אני. אשמח אם אנחנו נלמד ביחד או שבפעמים הבאות תגיד לי כשאתה לומד איתה”. ככה גם משתפים ברגשות, בגורם להרגשה, וגם מסבירים מה יגרום לקנא פחות. ברגע שמערכת היחסים טובה, בריאה ומאפשרת, יש גם אמון ולכן אפשר לקנא שהחבר לומד עם מישהי אחרת, אבל אין את הדאגה שיקרה ביניהם משהו או שהוא אוהב פחות. קנאה חיובית משפרת את היחסים, מחזקת את הביטחון העצמי של כל אחד מבני הזוג ומהדקת את האמון.

מתי קנאה הופכת לשלילית ואפילו להרסנית?

הקנאה, כמו כל רגש, הופכת להיות שלילית ויכולה גם להפוך להיות הרסנית כאשר היא עוצמתית מאוד ולא מצליחים להתמודד איתה. אם, למשל, באותו מקרה של הבחורה שהתקשרה לחבר שלה ושמעה שהוא לומד עם מישהי אחרת, היא היתה מגיבה בצעקות, צרחות ומאיימת בפרידה, זו תהיה תגובה שלילית וקיצונית לקנאה. אם היא תיגש למחרת לאותה בחורה מהכיתה ותאיים עליה להתרחק מהחבר שלה, היא רק תיתן מקום ואפילו תגדיל את חוסר הביטחון שלה ואת חוסר האמון שלה בבן הזוג שלה, ויכולה לגרום לו לכעוס ולהחליט להיפרד ממנה בגלל התנהגות של בחורה קנאית.

אם בחור יגיב באלימות מילולית או פיזית כלפי בחורים אחרים שמדברים עם בת הזוג שלו, או שהוא יצעק על חברה שלו שהיא מפלרטטת עם אחרים ויתחיל להגביל אותה במקומות שאליהם היא יוצאת, עם מי היא יוצאת, מה היא לובשת ועם מי היא מדברת – זה מדרון חלקלק לקשר אובססיבי ואלים עם בחור קנאי.

קנאה שלילית מקטינה את האמון בין בני הזוג, מורידה את הביטחון העצמי ומחזקת רכושנות. כאמור, זה בסדר להרגיש קנאה במידת מה לבן או בת הזוג, זה נחמד שמישהו מקנא לכם או בכם ורוצה בקרבתכם, זה בסדר שבן או בת הזוג משתפים אתכם שהם מקנאים כאשר אתם עם אחרים או מגיבים בחיבה לאנשים מסביב, זה לא בסדר עם אותה קנאה גורמת למתח ביחסים, הופכת לנושא מרכזי בקשר ומגובה בכל סוג של אלימות מילולית או פיזית חלילה.

אם אתם מזהים שאתם בזוגיות שיש בה קנאה מוגזמת, שהזוגיות הולכת ומצמצמת את חייכם ושאתם חוששים מהתגובות של בן/בת הזוג, כנראה שאתם במקום לא טוב והגיע הזמן לקבל עזרה ולעשות שינוי, גם אם זה אומר להתמודד עם פרידה. זה הזמן לעצור ולהבין שאתם צריכים עזרה, זה לא משנה באיזה צד אתם במתרס – אלו שמקנאים בצורה מוגזמת, או אלו שמקנאים להם. השינוי לא יקרה לבד – תפנו לאנשי מקצוע פרטיים, ליועצת בית הספר, תדברו עם ההורים שלכם, או עם אח גדול/ אחות גדולה. ודעו שיש מי שיהיה אתכם ויעזור לכם.

הכותבת היא עובדת סוציאלית, יועצת זוגית ומשפחתית ויועצת בתחום המיניות עם בני נוער כותבת הספר ‘על הפעם הראשונה’.

 

החבר הרע: מה הייתם עושים אם הייתם מגלים שבתכם חווה קשר אלים?

הדרך ללמד את הילדים להתמודד עם הטרדות מיניות ברשת

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.