fbpx

התבגרות זה לא רק מיניות

אנה זק בחרה לגנוז את הקליפ החדש שלה, אולי כי היא הבינה שהתבגרות לא בהכרח מתבטאת , בפרובוקטיביות. עכשיו אנחנו צריכים להעביר את המסר הזה הלאה, לבנות שלנו

לפני כמה ימים שלחו לי לינק לפוסט שכתבה כוכבת הנוער אנה זק. בפוסט היא ספרה על ההחלטה שלה לגנוז את הקליפ החדש – שכבר צולם והיה מוכן לשיגור – משום שפתאום היא הבינה שהוא מציג אותה באור שלילי. כשהוא צולם, היא חשבה שהוא מוכיח שהיא כבר לא ילדה, אלא אישה בוגרת יותר, אלא שלפי הביקורות שהיא קיבלה היא הבינה שהוא פרובוקטיבי ומיני מדי וזה לא המסר שהיא רוצה להעביר. קשה להחליט אם מדובר בתרגיל יחצ”ני (בעיקר לאור הסערה סביב הקליפ של עדי ביטי) או שאנה זק באמת הבינה את מה שרוב כוכבות הנוער המתבגרות לא מבינות – זה שאת מתבגרת והופכת להיות אישה, פיזית ונפשית, לא אומר שאת צריכה להתחיל לשדר סקס.

אפקט מיילי סיירוס


לשלב הזה, של נערות שהתפרסמו בגיל מאוד צעיר ולקראת גיל שמונה עשרה (ולעיתים אפילו לפני) רוצות להוכיח שהן נשים בצורה קיצונית ושכל העולם ישמע ויראה – אני קוראת ‘אפקט מיילי סיירוס’. מיילי, בת ה-28, היא אמנית מוכרת ומצליחה בכל קנה מידה שיש. ההצלחות שלה כוללות את העובדה שהיא הופיעה פעמיים ברשימת מאה האומנים המשפיעים ביותר של מגזין טיים, ברשימת האומנים הטובים בכל הזמנים של הבילבורד האמריקאי, בפרס האומנית הטובה ביותר של MTV אירופה והיתה מועמדת לפרסי גראמי וגלובוס הזהב. היא שיחקה בסדרות, בסרטים, דובבה סרטים ונכון לשנת 2019 היא מכרה כ-22 מיליון אלבומים וכ-55 מיליון סינגלים. נתונים מרשימים ביותר, במיוחד לאור גילה הצעיר.

לפני כעשור, מיילי החליטה שהיא צריכה להוכיח שהיא לא רק השחקנית המתוקה מסדרת הנוער “האנה מונטנה” אלא זמרת רצינית. ובעיניה כדי להראות שהיא אישה בוגרת ובשלה, היא צריכה להיות יותר מינית ופרובוקטיבית, לכן היא כללה בהופעותיה לבוש מינימלי ומחוות מיניות, כמו נגיעה באיברים אינטימיים. היא הצטלמה בעירום, גזרה את שיערה הארוך לתספורת קצוצה וצבועה בבלונד צעקני, עשתה פירסינג והצטלמה שוב ושוב מעשנת באנגים. האם כל ההתנהגויות האלו מסמלות שהיא אישה בוגרת ובשלה? כמובן שלא.

האם מיניות היא הדרך היחידה להגיד “התבגרתי?”

לרוב נראה מעבר קיצוני כזה מהילדות לבגרות אצל הסלבריטאיות מעבר לים, שבכדי להיכנס לעולם המבוגרים מרגישות שהן חייבות להכניס ‘סקס’ לכל דבר – החל מהבחירה איזה תפקידים הן משחקות, על מה הן שרות, איזה קליפ הן עושות ועם מי הן יוצאות. אבל לאחרונה זה החל גם אצל הידועניות המקומיות שלנו, בביצה המקומית שלנו, וזה אומר שזה משפיע וישפיע על הילדות והנערות שלנו. וכאן אנחנו בתור הורים נכנסים לתמונה.

כשאנחנו חושבים על סרטים, ברור לנו מתי סרט הופך מסרט לכל המשפחה לסרט למבוגרים בלבד. השלב הראשון זו רמת האלימות שבו והדבר השני והמהותי יותר היא רמת המיניות
מה זה אומר עלינו כמבוגרים? איזה מסר אנחנו מעבירים לילדים ומתבגרים שרוצים להרגיש “גדולים” יותר? האם עולם המבוגרים לא מביא איתו מספיק עניין, גאווה, סקרנות בלי קשר למין?

בבגרות יש הרבה יותר מאשר רק להתפתח פיזית ולהתנסות מינית. יש יותר עצמאות ויש גם יותר אחריות. זה לא אומר שאין מקום לחקור ולהתנסות – להיפך! מומלץ לחקור ולהתנסות ללמוד ולגלות על מיניות, זוגיות ואינטימיות, אבל זה לא חייב לבוא ביחד עם פרובוקטיביות והתנהגות מוחצנת.

כיום נדמה שאין אותנטיות בהתנהגות המינית של אותן כוכבות נוער אלא רק מענה לציפיות של החברה, וזו האחריות שלנו כהורים להעביר למתבגרים שלנו את המסר הנכון. להסביר להם שהתבגרות לא צריכה להיות קשורה להרס העצמי הקיים. היא לא חייבת להיות מלווה בשתייה אלכוהול, צריכת סמים ופרובוקציות שנועדו למשוך תשומת לב. התבגרות צריכה להיות דרך צמיחה, התפתחות, הצלחה, תעוזה. לחזק את האני האותנטי. דור חזק גדל ומתפתח לנו מתחת לאף, אבל הוא עדיין גדל וזה ועדיין מתפתח וזה התפקיד שלנו לכוון אותם ולדאוג שיגדלו ויתפתחו בכיוון הנכון.

הכותבת היא מטפלת ויועצת אישית ומשפחתית. מחברת הספר “על הפעם הראשונה” – המדריך לזוגיות ומיניות בריאה מהפעם הראשונה

דווקא עכשיו: איך לגרום למתבגרים להתחיל להתעמל

אופירה אסייג, שימי לב למסרים שאת מעבירה לילדים

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.