fbpx

איזה שיעור לומדות הבנות שלנו מהכוכבות הצעירות?

הסערות האחרונות סביב השפתיים של אלין כהן והקליפ של עדי ביטי בעיקר גורמות לחשוב על המסרים הבעייתיים שמקבלות הבנות שלנו מהצעירות שהן מעריצות

בשבוע שעבר הוצפה הרשת בתמונות ‘לפני ואחרי’ של כוכבת הביוטי ובעלת אימפריית הקוסמטיקה אלין כהן. עוד לא הספקתי לסדר את המחשבות שלי לגבי זה וכבר פרצה סערה אחרת, הפעם סביב הקליפ החדש והפרובוקטיבי של כוכבת הנוער עדי ביטי. במחשבה ראשונה אלו שני מקרים שלא קשורים זה לזה, אבל אם נעמיק בזה רגע נראה שהם קשורים ועוד איך. אז בואו נעמיק.

הרבה כעס עלה בי, כמו אצל רבות אחרות, על הפרשה של אלין, לאחר שהתגלה שבניגוד להצהרות שלה, היא ניפחה את השפתיים לא רק באמצעות טכניקת איפור מיוחדת, אלא גם חומרי מילוי. זו לא פעם ראשונה בהיסטוריה של תעשייה האופנה והתרבות שכוכב מתגלה כלא אמיתי, או שחלק ממעשיו היו פייק לגמרי, וזה מאכזב בכל פעם מחדש. אבל הפעם זה שונה. הפעם מדובר בילדה בת 18 שהרבה מהסיפור המדהים שלה, על התגברות על חוסר ביטחון ובניית עסק משגשג בגיל צעיר – מושתת ובנוי על שקר. אבל אני לא יכולה להאשים אותה. אני לא מכירה את אלין אישית, אבל יכולה להניח שהיא לא יצרה והקימה אותו לבד. היא, בהיותה ילדה, עלתה על משהו מוצלח, אבל מאז אותו רגע ועד היום, כשיש לה כבר אימפריה של ממש – יש מסביבה צוות מיומן של אנשי מקצוע שדואגים להכל. יחצ”נים, מקדמים, סוכנים, וכמובן לא לשכוח את ההורים שלה, שלצדה לאורך כל הדרך, גם עכשיו.

איזה שיעור לומדות הבנות שלנו מהכוכבות הצעירות?

אלין, כמו רוב הבנות בגילה בתקופה בה אנו חיים, רצתה להיות מפורסמת. האם זה בכל מחיר? האם זה במחיר של לא לגלות את האמת למעריצות שלך, לילדות שקונות כל מוצר שאת מוציאה לשוק בגלל שהן מאמינות לכל מה שאת, שהמותג שלך, מוכר להן? אולי היא הבינה שהיא לא דוברת אמת, אולי היא אפילו הבינה שזה סוג של שקר – אבל האם האחריות היא רק עליה? האם היא זו שאמורה להגיד להורים שלה ולכל סוללת אנשי המקצוע מסביבה “חכו רגע, בואו נגלה לכולם את האמת ולא נחכה שזה יתפוצץ (כי זה מה שתמיד קורה)?”. אם תשאלו אותי, מדובר ביותר מדי אחריות על ילדה אחת שהתחילה בקטן, רצתה להצליח ופרצה בגדול. למרות ההצלחה, היא עדיין ילדה שצריכה הכוונה וסיוע מהמבוגרים מסביבה, אלה שאמורים להיות אחראים עליה.

ואיך המקרה הזה מתקשר לקליפ של עדי ביטי? אז אמנם מבחינה חוקית עדי ביטי גם כן כבר חצתה את גיל 18 ונחשבת בגירה, אבל מבחינת זמנה בעולם, הניסיון וההתנסות שלה – יש לה עוד הרבה מה ללמוד. וגם פה מדובר בילדה שהתחילה את דרכה בצורה בטוחה וסלולה מראש, כשמי שצריך להכווין אותה, לדאוג לה ולשמור עליה אלו אנשי המקצוע שסביבה ובראש ובראשונה ההורים שלה. אבל במקרה של עדי ביטי המצב קצת יותר מסובך וחמור, שהרי אביה הורשע במעשים מגונים בילדות בנות 14 ו-16 ונענש (אם אפשר לקרוא לזה עונש) בעבודות שירות. זה גורם לי לפחות, לתהות באיזה בית היא גדלה, אלו מסרים היא קיבלה מההורים שלה.

שני מקרים שונים, אך בשניהם שתי ילדות שככל הנראה קיבלו תמיכה הורית בעייתית. ומה זה בכלל ענייני או עניינינו כחברה? ברגע שמדובר בנערות שמהוות או אמורות להוות מודל לנערות אחרות, הן כבר לא יכולות להיתלות מאחורי החזות של נערה תמימה שלא ידעה והולכה שולל. ברגע שאת הופכת לסלבריטי, למפורסמת, למובילת דעת קהל בקרב ילדות ונערות, את צריכה לקחת מינימום אחריות כלפי הקהל שלך ולדעת שאת לא משקרת לו, וגם לא מעבירה לו מסרים שגויים על החפצה וזילות נשים, ולשאול את עצמך האם את רוצה להיות דמות חיובית לחיקוי עבור אותן ילדות ונערות, או האם את רוצה להיות זו שמלמדת אותן שבשביל פרסום ותהילה הכל מותר והכל כשר? אלו כמה שאלות שכדאי שאלין, עדי וההורים שלהן ויחשבו עליהן.

מה גורם לילדה בת שמונה לאיים על חברתה?

גם המעט שילדי החינוך המיוחד מקבלים היום זה עולם ומלואו

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.