fbpx

עזבו את המורים בשקט!

לאחרונה ישנם יותר ויותר דיווחים על מורים שעוברים שיימינג על ידי הורים, זאת בעקבות הלמידה בזום. אבל דווקא בתקופה הזו, שבה הכל סוער מסביב, חשוב שנהיה סבלניים גם לאנשי ההוראה, שנאלצים להתמודד עם אתגרים חדשים

לא חסרים דיווחים על הקושי של הילדים ללמוד דרך הזום, ועל כמות התקלות והבעיות שעולות מכך. גם אנחנו דיווחנו לא מעט הן על הקשיים של הילדים לשמור על ריכוז ולהבין את החומר והן על הקשיים של ההורים, שמוצאים את עצמם מורים בחינוך ביתי בעל כורחם. אך בין כל התלונות האלו, אף אחד לא שם לב לצד נוסף במערכה הזו: המורים.

לאחרונה אנחנו שומעים על יותר ויותר דיווחים על מורים שעוברים שיימינג דווקא על ידי ההורים, זאת לאחר שההורים מאזינים לשיעורים ולא חוסכים את הביקורת שיש להם כלפי שיטות ההורה, היחס ודרכי הלימוד של המורים. גם ל”עשר פלוס” הגיעו תלונות של מורים שסובלים מבריונות, כמו למשל זו של ה’, מורה מתל אביב, שסיפרה לנו על מקרה שהצליח לערער אותה: “העברתי לתלמידים שיעור בזום, ופתאום קלטתי שאמא של אחד הילדים עומדת ומצלמת אותי. כשניסיתי להבין מה היא עושה הסתבר לי שהיא לא מרוצה מהדרך שבה דיברתי שתי דקות לפני כן לילד שלה. הילד שלה הפריע למהלך השיעור, והערתי לו על כך. ביקשתי שישים את עצמו על השתק עד שאסיים את ההסבר, ולאחר מכן במידה ויש שאלות אענה.

“אני נמצאת במצב בלתי אפשרי שבו עלי ללמד 40 תלמידים, לעניין אותם בשיעור ולנסות להגיע לכל אחד מהם על מנת להבין שהוא הבין את החומר. הסיפור הזה של אמא שמצלמת את השיעור הוא הרגשה נוראית. כאילו ‘מחכים לי בפינה’, מחפשים אותי על מנת לבדוק אם אכשל בלשוני. וכל הורה יכול לעשות שיימינג פשוט כי מתחשק לו. כי הוא מרגיש שהחומר הועבר לא בדיוק כפי שהוא רוצה או שלא התייחסו לילד שלו כפי שהיה מצפה. התחושה היא נוראית. כאילו כל אחד עלול לעשות לך שיימינג בכל רגע. וזה עצוב , במיוחד במצב הנוכחי כי במקום שאנחנו וההורים נעבוד יחד על מנת לקדם את התלמידים, כל אחד נמצא במלחמה משלו. ולמה בעצם? לכולנו חשובים הילדים”.

בשביל מה אני צריכה את זה?

לפני מספר ימים פורסם פוסט של מורה המספרת על השיימינג שעברה דווקא מצד ההורים. בין השאר היא סיפרה “התברר לי מאחת האימהות שהיא גם חברה שלי ונמצאת בקבוצת ההורים של הכיתה שהתחיל חתיכת דיון לאחר השיעור ובו אמא אחת כתבה שזה פשוט בלתי אפשרי העניין הזה שטעיתי בין זכר לנקבה ובמקום להגיד שניים עשר אמרתי שתיים עשרה. ולפני הכול מחנכת צריכה לדעת לדבר עברית תקנית ונכונה ורק אחר כך מגיע השלב של החינוך. ומכאן התחיל דיון סוער בין ההורים כאשר חלק מצדדים בי ואומרים שמדובר בטעות אנושית ולא כולם תמיד מקפידים על זכר ונקבה למרות שהם מסכימים שמאוד כדאי ורצוי שהמחנכת תדבר עברית נכונה ואילו החלק השני חשב שזה מוגזם לגמרי וטעות כזו חייבת להגיע לפחות לידיעת המנהלת.
הרגשתי כל כך מושפלת. נבוכה. פגועה. כל העניין הזה של לצפות בך דרך הזום מבלי להגיד והכול מתוך מטרה ביקורתית לחפש את המורה ולתפוס אותה בטעויות ואז להתחיל ולהתגולל עליי ולהטיף לי ביקורת ארסית על העברית שלי, זה פשוט רוקן לי את האוויר מהמפרשים: אני כותבת לך שזו הפעם הראשונה שהצטערתי שבחרתי להיות מחנכת. כל כך הרבה רוע, בשביל מה בכלל הייתי צריכה את זה?”.

המורה, שפירסמה את דבריה בשם מיכל א’, שיתפה שהתחושות היו כל כך חזקות, עד שהן גרמו לה לרצות להתפטר: “אני אוהבת את התלמידים שלי. אני אוהבת את העבודה שלי. אבל יש דברים בחינוך שלפעמים כל כך קשה לי איתם…ההתנהגות של ההורים היא אחד מהם. כרגע אני לא יודעת עדיין מה לעשות…מצד אחד באמת שנפגעתי, מצד שני זה שהוא ביקש סליחה זה יפה מאוד בעיניי בכל אופן מקווה שתפרסם בשביל להעביר את המסר לכל ההורים שיקראו את הפוסט שלי:
כשאתם פוגעים או לא דנים לכף זכות או מבקרים בארסיות את המורה של הילדים שלכם, תחשבו טוב האם זו הדוגמא שאתם רוצים להעביר לילדים שלכם?
האם אתם מודעים לעובדה שסמיילי מחייך יכול בסיטואציה מסוימת להפוך לסכין רעילה שדוקרת את הלב?
האם זה העולם שבו אתם רוצים שהילדים שלכם יגדלו?”.

https://www.facebook.com/avinoamh/posts/10221765728665211

 

 

התקופה הזו מאתגרת לא רק עבור הילדים ועבורנו ההורים, אלא גם עבור המורים שנאלצים להתמודד עם צורת לימוד חדשה לגמרי. בנוסף, הזום מאפשר לכולנו להיות “קהל” בכיתה ולבחון בשבע עיניים את המורים. יש לזה לא מעט יתרונות, אך יחד עם זאת זו סיטואציה מלחיצה, שמוסיפה מתח נוסף על המערכת. רק תתארו לעצמכם איך הייתם מתפקדים בעבודה שלכם לו עיני המנהלים היו עוקבות אחרי כל צעד שאתם עושים. אמנם הוראה זה מקצוע שדורש ביקורת מתמדת, אך יחד עם זאת – כפי שהמורה ה’ כתבה – עלינו לצאת מנקודת הנחה שחינוכם של הילדים חשוב לכולנו. אין זה אומר שאנחנו יכולים להעלים עין כשמדובר בהתנהגות בלתי הולמת, אבל גם לא צריך לבחון את המורים תחת זכוכית מגדלת ולהתנפל עליהם בגלל כל טעות קטנה. יש לנו מספיק סכסוכים בימים אלו, מספיק חיכוכים ומלחמות. בואו נוותר על הקרב הזה, ונניח למורים לנסות לעשות את עבודתם. יש להם מספיק קשיים ואתגרים.

מחאת השמיניסטים 2020: לבטל את הבגרויות בזמן קורונה

המגפה החדשה: תשישות זום

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.