fbpx

הדרך ללמד את הילדים להתמודד עם הטרדות מיניות ברשת

הפוסט הוויראלי שפורסם אתמול, על נערה שהיתה מספיק אמיצה כדי להתלונן על פדופיל שהטריד אותה באינסטגרם, ממחיש עד כמה הילדים שלנו חשופים לפגיעות ברשת

אמש פרסמה רויטל אלאלוף מאליש פוסט ויראלי ובו סיפרה כיצד הבת שלה, בת ה-12 וחצי, התלוננה בגבורה על גבר שהטריד אותה ברשת: “הילדה שלי גיבורה!”, כתבה רויטל. “לפני כחודש פנה לנעמה מישהו באינסטגרם עם הצעה מגונה ותמונות פרובוקטיביות. נעמה היא מלאת בגרות ותושייה ולכן היא צילמה מסך, חסמה אותו והתקשרה למוקד 105. במוקד ביקשו מנעמה לדבר עם אחד ההורים… בחרנו להגיש תלונה במשטרה וחשבנו שזה מאחורינו. אבל ביום חמישי קיבלתי טלפון שהבחור עצור במשטרה ושבכדי להעמידו לדין, נעמה צריכה לתת עדות. היא נלחצה מאוד, חששה ולא רצתה. הסברתי לה שיש לה אחריות כלפי בנות אחרות (ואולי גם בנים), שאם ישחררו אותו, הוא יעשה זאת שוב ושוב. ובסוף היא הסכימה”.

רויטל סיפרה שלפני כמה ימים הן נסעו לבית לין בב”ש (מרכז הפועל מתוקף חוק סיוע לקטינים נפגעי עבירות מין או אלימות ומכיל תחת קורת גג אחת אנשי מקצוע מומחים בתחומים שונים העוסקים בתהליכי הערכה, חקירה ואבחון של ילדים ובני נוער נפגעי עבירות והתעללות). “טוב שיש את המקום המבורך הזה, מקום מסביר פנים, על אף המורכבות, ולבטח נעים יותר מלתת עדות במשטרה. נעמה יצאה ממנו היום מחוזקת, בטוחה במקומה, כאישה ביקום. היא אפילו קיבלה דובי, אבל היא בעיקר העבירה מסר: תספרו, תדווחו, אל תוותרו. על עבריינים להיענש!”.

עוד הוסיפה רויטל כי המשטרה סיפרה להן שמדובר בעבריין מין מוכר מטבריה, שהורשע מספר פעמים בעבר. “כאמא לאימהות אחרות (וגם לאבות), בקשה לי: באחריותנו לחזק את הבנות שלנו, להגן על ילדינו ולהגן על אלו שלא בטוח שיש מי שיעשה זאת עבורן. אז אל תלמדו אותן לשתוק”.

על פי הדוח האחרון של המועצה לשלום הילד, 28 אחוזים מבני הנוער דיווחו כי נחשפו לפנייה בעלת אופי מיני ברשתות החברתיות כלפיהם או כלפי מישהו אחר ברשת לפחות פעם אחת במהלך השנה האחרונה, וזאת לעומת 17 אחוזים בשנת 2017. עם זאת, רק 49 אחוזים מבני הנוער שדיווחו בסקר על חשיפה לפגיעה בהם או במישהו אחר ברשתות החברתיות, דיווחו על כך לגורם כלשהו. אין ספק שעלינו לפעול בכל הכוח גם למיגור התופעה וגם לחיזוק תחושת הביטחון בקרב המתבגרים כדי לדווח להורים ולגורמים הנכונים.

https://www.facebook.com/revital.alalufmalish/posts/10158693569316866

לא להשאיר אותם לבד

על פי נירית צוק, מנכ”לית עשר פלוס ומומחית למחקר תרבות הילד והנוער שמעבירה בבתי ספר ובארגונים את ההרצאה “הורות דיגטלית”, יש לנו, ההורים, מספר אפשרויות כדי להגן על הילדים ברשת מתכנים בעיתיים ומהטרדות: “השוק מלא באפליקציות כאלו המציעות להורה שלל אפשרויות במעקב גלוי וסמוי אחר הילד. חלקן מותקנות ללא ידיעת הילד (פחות מומלץ לדעתי) וחלקן מותקנות בידיעת הילד. כאשר יש לציין שחלקן שומרות על פרטיות הילד, כמו אפליקציית FIND MY IPHONE שבה ניתן לראות את מקומו של הילד, אפליקציות כמו GOOGLE FAMILY שבהן ניתן לסגור את הניידים של הילדים בשעות מסוימות, וכן לחסום את אפשרויות הגלישה שלהם באתרים מסוימים, וכן אפליקציות כמו KIDY WATCH שבהן ניתן לראות את הילד במצלמה זעירה ואת סביבתו, ואף לשמוע קטעים משיחתו. אגב, גם בבזק בינלאומי מציעים פתרון שהינו אפליקציה חדשה העונה לשם Safey, שיכולה להתריע על התכתבויות פוגעניות אליהן הילד נחשף או מנהל בעצמו. היא חוסמת תכנים בעיתיים אליהם הילד נכנס, מנהלת את זמן המסכים ומנטרת אפליקציות שמותקנות על המכשיר וביניהן פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם.

“חשוב להבין כי קיימות עשרות אפליקציות, אך כל אפליקציה אינה מספקת פתרון בלעדי ובכל מקרה הפתרון הבטוח ביותר הוא ללמד את הילד כיצד לגלוש ברשת גלישה בטוחה, וכיצד ביכולתו להגן על עצמו. לשם כך, חשוב להסביר לו כבר מגיל צעיר, מהרגע שבו אתם נותנים לו את הסמארטפון הראשון שלו ואפילו עוד לפני כן, כיצד עליו לשמור על הפרטיות שלו. למשל כיצד להפוך את הפרופיל שלו לפרטי ולא לציבורי, להסביר לו לא לענות ולא לשלוח תמונות לזרים.

“בסופו של דבר, הכי חשוב לזכור כי הכל מבוסס על תקשורת נכונה בין הורים וילדים. עלינו לעודד את הילדים לשתף אותנו בחוויות שעוברות עליהם – גם ברשת וגם מחוצה לה, לגרום להם להרגיש בטוחים לשתף אותנו במקרים בהם הם נחשפים להתנהגות לא הולמת (ובוודאי כשהיא פלילית) ולעודד אותם לדווח לרשויות, בדיוק כפי שעשתה נעמה”.

כך נמנע כניסה של פדופילים לחיי ילדינו

פגיעות בזום: מה ההורים יכולים לעשות

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.