fbpx

50% מההורים חושבים שלמידה בזום אינה אפקטיבית

בזמן שתאריך החזרה לבתי הספר עבור כיתות ה’ ומעלה עדיין לא נראה באופק, סקר חדש מצא כי רק רבע מההורים חושבים שהלמידה מרחוק יעילה, ואילו שליש מההורים חושבים שהסגר משפיע לרעה על מצבם הנפשי של הילדים

סקר חדש שערכה רשות המחקר במכללת לוינסקי לחינוך בקרב 502 הורים במהלך חודש אוגוסט, בחן את עמדת הורים לתלמידי בית הספר היסודי בכיתות ג’ ועד ו’ לגבי היבטים שונים של ההוראה מרחוק בתקופת הקורונה בהם: הלימודים, השפעת המשבר על המצב החברתי- רגשי של הילדים והקשר בין ההורים לבית הספר.

את הסקר ערכו פרופ’ איציק גילת, ראש רשות המחקר במכללת לוינסקי לחינוך, ד”ר ענת כורם ראש מרכז המחקר מהות לקשרי משפחות-מערכת החינוך ומרצה בכירה לחינוך במכללת לוינסקי לחינוך וד”ר רחל שגיא, חוקרת בכירה ברשות המחקר במכללת לוינסקי לחינוך. בין ממצאי הסקר העיקריים נמצא כי רק רבע מההורים חושבים שלמידה מרחוק אפקטיבית בקרב תלמידי בית הספר היסודי, ורק 13 אחוזים מההורים שבעי רצון מההיערכות של משרד החינוך בתקופת משבר הקורונה.

עוד גילה הסקר כי אמנם 70 אחוזים מהילדים השתתפו במפגשי הזום, וכ-70 אחוזים מהם צפו בחומרים שנשלחו על ידי המורים, אך לדעת ההורים רק כ-40 אחוזים מחומרי הלמידה שנשלחו באינטרנט היו יעילים. מספר החודשים שבהם התקיימה הוראה מרחוק הובילה כמחצית מההורים למסקנה שיש להפחית את הלמידה מרחוק, ולהרחיב את הלמידה הפרונטלית תחת הנחיות של משרד הבריאות.

כאמור, הסקר בחן גם את השפעת הקורונה על המצב החברתי- רגשי. שם נמצא כי למרות שקרוב למחצית מהילדים שמחו על כך שלא היו צריכים ללכת לבית הספר בתקופה הזאת, ניכר מדיווחי ההורים כי שהות ממושכת בבית השפיעה לרעה על המצב הרגשי של הילדים. כך, למשל, בקרב שליש מהתלמידים התחזקה תחושת הבדידות, ובקרב מחצית מהתלמידים חלה ירידה במוטיבציה ופחת הקשר החברתי והלימודי עם תלמידים אחרים.

חוזרים לקהילה

“מהסקר עולה כי קרוב למחצית מההורים מעוניינים להפחית את ההוראה מרחוק בקרב תלמידי בית הספר היסודי”, הגיב פרופ’ איציק גילת, ראש רשות המחקר במכללת לוינסקי לחינוך. “ניתן להסביר זאת גם במחסור בציוד – מחשב אישי לכל ילד – וגם באפקטיביות מוגבלת של ההוראה בגילאים האלו באמצעות הזום. לעומת זאת, האמצעים ללמידה א-סינכרונית נתפסים כיעילים יותר. האכזבה המשתקפת מההוראה מרחוק ניתנת להסבר במעבר הפתאומי להוראה מרחוק, שלא הותיר זמן להתארגנות ראויה מבחינת חומרי הלמידה, איכות ההוראה ותשתיות”.

אז מה אפשר לעשות כדי בכל זאת לשפר את המצב הנפשי של הילדים גם בתנאים הנוכחים? “אחד הרכיבים הידועים כמסייעים בתקופות לחץ מתמשכות הוא חיזוק תחושת השייכות של הפרט לקהילה”, מדגישה ד”ר ענת כורם, ראש מרכז המחקר מהות לקשרי משפחות-מערכת החינוך ומרצה בכירה לחינוך במכללת לוינסקי לחינוך. “תמיכה חברתית מייצרת חוסן בפני האתגרים המרובים המאפיינים את התקופה הנוכחית. מן המחקר שבוצע במרכז מהות עולה שיש לתמוך הן בתלמידים והן בהורים במקביל. באשר לתלמידים, חשוב במיוחד לאתר את הבודדים. בשיעורים מומלץ לשלב הפעלות המעודדות אינטראקציות בין התלמידים ובינם לבין המורה, וכך לסייע לכלל הילדים לבנות ולשמר מסגרות מקוונות של תמיכה חברתית. באשר להורים, יש לעודד את המשך מעורבותם בתהליך הלמידה כדי לחזק את תחושת השייכות שלהם לקהילת בית הספר ולייצר להם מסגרת חברתית תומכת”.

חוששים מתכנים לא הולמים? ככה תוכלו לדעת מה ילדיכם עושים ברשת

לימודים מקוונים: עוד מטלה שנופלת על כתפי ההורים

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.