fbpx

מה קורא בחופש הגדול

חופש גדול בשילוב עם ריחוק חברתי מהווים הזדמנות מצוינת לרענן את הספריה הביתית עם ספרים מרתקים ומעצימים במיוחד עבור המתבגרים שבבית

אני לא עוזב

ב-2012 הוציאה תמי שם טוב את ספרה “אני לא גנב”, המביא את עלילותיו של ילד המגיע לבית היתומים של יאנוש קורצ’אק, שנים ספורות לפני שמלחמת העולם השנייה הגיעה אליו. לדבריה של שם טוב, היה לה קשה להשתחרר מן הדמויות שבספר. “ידעתי – אני לא יכולה להציל את האנשים האמיתיים: את יאנוש קורצ’אק, את סטפה וילצ’ינסקה ואת הילדים שהיו איתם בבית היתומים בשעת מלחמה. אבל מה עם אלה שהמצאתי, ובסוף הספר נשארו שם? מה עם איצ’ו? מה עם חנה? ורוזי? החלטתי לחזור לעולם שלהם והפעם כדי להציל אותם: ילדים דמיוניים בתוך מציאות אמיתית שהשתנתה מקצה לקצה”. כך נולד הספר “אני לא עוזב”, שמתמקד באיצ’ו ורוזי, שני ילדים שאמנם לא סבלו אחד את השני בבית היתומים, אבל נוכח המלחמה הם נאלצים לשתף פעולה כדי לשרוד. כשסביבם הייאוש גובר, הם לא מאבדים תקווה בזכות כל הדברים היפים שלמדו מקורצ’אק, המחנך שבאמת הבין ללב של ילד. את הסיפורם של יאנק (גיבור “אני לא גנב”) ושל איצ’ו (גיבור “אני לא עוזב”) אפשר לקרוא בכל סדר שרוצים, כי כל אחד מהם הוא סיפור חיים בפני עצמו. אבל כמובן שרצוי לקרוא אותם בזה אחר זה, כדי לחוות את מהלך ההיסטוריה בתקופה הגורלית של מלחמת העולם השנייה.

מה קורא בחופש הגדול

קסם הרשימה

אחרי ההצלחה הפנומנלית של “הרשימה”, החליט הסופר ואיש התקשורת יובל אברמוביץ’ להיענות לדרישה – שהתגברה במיוחד לאור סגר הקורונה – וליצור עיבוד שמותאם לגילאי 18-8. “הרשימה” הינו ספר העצמה אישית שמעודד אנשים “לצעוק את חלומותיהם” ועל ידי כך גם לצאת ולהגשים אותם. ההצלחה שלו קרתה כמעט בין לילה והוא כבר תורגם למספר שפות ומופץ ברחבי העולם. הגרסה הזו מותאמת, כאמור, למתבגרים – גם ברמת התוכן וגם ברמה העיצובית, שנעשה בהשראת האינסטגרם והטיקטוק. ב”קסם הרשימה” יש מידע חשוב עבור המתבגרים, כמו למשל איך משתמשים ברשתות החברתיות לקידום המטרות והחלומות תוך מתן דוגמאות מגיבורי הנוער, איך מתמודדים עם ההורים שלפעמים מעצבנים אותנו, או עם אנשים רעילים, פחדים, חוסר בטחון, כישלונות, או מכשולים שאנחנו שמים לעצמנו. הספר נותן ביטוי לדברים שמטרידים בני נוער, ויש בו תובנות חשובות מניסיונם של אחרים.

מה קורא בחופש הגדול

ממלכת יוריקה! – הרפתקה מחוץ לקופסה

לפני כשנה הוציא אופיר גוטמן, המנכ”ל הישראלי הראשון של ענקית מוצרי הצריכה האמריקאית P&G, את הספר “ממלכת יוריקה!” וכעת, בעקבות ההצלחה, הוא מוציא את הספר השני בסדרה. כמו קודמו, גם ספר זה מציע הזדמנות נהדרת לפיתוח חשיבה יצירתית אצל הילדים, בזמן שהוא לוקח אותם להרפתקה יחד עם התאומים ליה ואריאל, שיוצאים להחזיר את הצעצועים שנעלמו מהחנויות שלושה ימים לפני חנוכה וחג המולד. במהלך מסעם הם פוגשים שלל דמויות, ובהן “תפוח ושמו סטיב” (הלא הוא סטיב ג’ובס), רושם הפטנטים “אלברט מרבה הידיים” (הלא הוא אלברט איינשטיין שגם החל את דרכו כרושם פטנטים) ו”גלילאו העטלף” שמלמד לחשוב הפוך. גוטמן משתמש בידע אותו צבר במהלך קריירה בינלאומית בת עשרים השנה – שבמהלכה זכה חמש פעמים בפסטיבל קאן היוקרתי לפרסומות וליצירתיות. ומאז ראה אור ספרו הראשון בסדרה, הוא מקפיד לבקר בבתי ספר בכל רחבי הארץ ולקיים מפגש השראה והעשרה סביב הספר, ללא תמורה. כמו כן, את התמלוגים על מכירות אלפי העותקים של ספריו הוא תורם לעמותות שונות.

מה קורא בחופש הגדול

משחקי הרעב: בלדה לנחשים וציפורי שיר

הסופרת סוזן קולינס חוזרת שוב אל העולם האפל של פאנם ואל המשחקים האכזריים. כידוע, הספר הראשון של “משחקי הרעב” ראה אור ב־2008 ומאז הפכה הסדרה לתופעה בינלאומית. הספרים תורגמו ל־54 שפות והופיעו במשך חמש שנים רצופות ברשימות רבי־המכר של הניו־יורק טיימס ואף עובדו לסרטים מצליחים בכיכובה של ג’ניפר לורנס. הפעם, בספר הרביעי שיוצא, בחרה קולינס לחזור אחורה, כדי להבין את דמותו של הנשיא הרשע סנואו. הספר נפתח בשנה העשירית שלאחר תום המלחמה. סנאו הוא בן 18 בלבד, והוא נבחר לשמש כמדריך בסבב העשירי של משחקי הרעב. זמנים קשים עוברים על משפחתו ועתידה, כמו עתידו שלו, תלויים בכוחו להערים על יריביו ולהוביל את המיועדת שלו לניצחון. אך הסיכויים אינם לטובתו – המיועדת שקיבל היא נערה יתומה ממחוז 12, ועכשיו גורלו תלוי בגורלה. בלב הזירה המאבק הוא לחיים ולמוות. אבל מאבק קשה מתרחש גם בליבו של סנואו, שנכסף אל המיועדת האבודה שלו. האם יבחר לשחק לפי הכללים או שייסחף אחרי תשוקתו ואחרי השאיפה לשרוד בכל מחיר?

מה קורא בחופש הגדול

שיעורים בנשיות על פי הישרדות VIP

”הם פשוט מעוררי השראה”: ראיון עם במאי ”סליחה על השאלה ילדים”

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.