fbpx

לחזק את המיומנויות החברתיות – דווקא בחופש הגדול

כיצד ניתן לסייע לילדנו להפוך את החופש הגדול לזמן מעולה ליצירה וחיזוק חברויות

החופש הגדול הוא לא רק ארוך עד שלפעמים נדמה שלא ייגמר, הוא גם מאתגר מאוד מבחינה חברתית. בשנה משונה זו, שבה ילדנו שהו חודשים בבידוד חברתי עקב הקורונה ולאחר מכאן התמודדו עם חוסר ודאות ושינויים במערכת החינוך, נדמה שהחופש הגדול דורש הערכות חברתית מחודשת – והיא בהחלט מאתגרת.

עבור חלק מהילדים החופש הוא הזדמנות מצוינת לנוח, לגדול, להתחזק ללא הלחץ של בית הספר ולהמשיך את הקשרים החברתיים שנרקמו במהלך השנה. אך עבור חלק מהילדים, בעיקר אלו המתקשים ביצירה ושמירה על קשרים חברתיים, החופש מהווה זמן חברתי לא פשוט, ותחושה של ריק ושל בדידות עלולה להתחזק, דבר שיגרום להם “להשתבלל” בתוך עצמם ולסגת מקשרים שכבר נוצרו. אם כן, כיצד ניתן לעודד את המשכם ויצירת קשרים חברתיים בתקופה מורכבת זו?

ראשית כדאי להיערך מבעוד מועד ולשוחח עם הילדים בפתיחות, בעיקר עם הילדים השקופים או  אלו המתקשים חברתית. ניתן לומר באמפתיה רבה שאתם, ההורים שלהם, יודעים שלא תמיד פשוט להם חברתית, אבל דווקא בקיץ הזה יש אפשרות לעשות שינוי, כיוון שילדים רבים נמצאים במצב שלהם. כדאי לזכור שילדים רואים בעיקר את עצמם, כך שנדמה להם שרק להם מורכב חברתית ושרק הם חווים תחושות של בדידות ודחייה, אך מחקרים מראים כי 25% מילדי כיתות ד’-ו’ מתקשים חברתית וחווים תחושות דומות. בעיני אלו חדשות מרעישות עבור הילדים וכדאי לשתף אותם במידע הזה. ההבנה הדרמטית שהם לא לבד, וכי רבע מילדי הכיתה קרוב לוודאי יושבים ומתפללים שמישהו יתקשר אליהם, מעודדת אותם להרים את הטלפון, לשלוח הודעה, להזמין ולהתעניין.

דבר נוסף שחשוב לעשות הוא מיפוי של הכיתה. פעמים רבות ילדים רוצים להתחבר עם הילדים המקובלים של הכיתה. הם מנסים שוב ושוב לקבוע עם אותם ילדים, שאותם אני מכנה “הילדים התפוסים”, כלומר ילדים שיש להם חברים רבים והם לא פנויים לחבריות נוספות. ואילו דווקא אותם 25% מהילדים שפנויים לחברות וכמהים לקשר, הרבה פעמים נעלמים מעיני ילדנו – וחבל. בשיחה עם ילדים אני מדמה זאת לניסיון לקבוע פגישה עם מפורסמים – נגיד יהודה לוי ושלומית מלכה. נניח שאתקשר ליהודה לוי ולשלומית מלכה ואזמין אותם לקפה, מה הסיכוי שהם ירצו להיפגש? נמוך מאוד – הם תפוסים, לא פנויים לחברות איתי. אבל אם אזמין אמא של ילדה מהכיתה, או שכנה, הסיכוי גדל שהבינגו יקרה – והן ירצו להגיע.

מניסיוני, ילדינו מאזינים לנו, השימוש במטאפורות פוקח להם עיניים ומעודד אותם להתחיל ולהסתכל סביבם – מי תפוס? מי פנוי? אל מי כדאי לי להתקשר או לשלוח הודעה? ובעיקר זה יעזור להם להביט מסביבם ולראות עם מי אפשר וכדאי לפתוח את הלב.

הכותבת היא עובדת סוציאלית, מטפלת פרטנית בילדים המתקשים חברתית, סופרת ילדים ונוער.

קיץ בצל הקורונה: איך לתווך לילדים את המצב הכלכלי

האתגרים המסוכנים תופסים תאוצה

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.