fbpx

עושים שלום יפה

פרויקט מיוחד של מוזיאון קיבוץ עין דור מפגיש בין ילדים ערבים ויהודים, אלא שהפעם לשם שינוי לא מדברים על פוליטיקה, אלא דווקא על קולנוע, רשתות חברתיות והחיים

מפגשי דו קיום ישר מעלים בנו אסוציאציות של דיונים ארוכים וכבדים, בהם יושבים מרוחקים וזורקים לאוויר קלישאות על כבוד הדדי, אלא שדווקא פרויקט המיועד לבני נוער מצא את הדרך להילחם בדעות הקדומות ובגזענות בצורה יצירתית ובלתי אמצעית.

פרויקט Youth United Against Racism, או בקיצור: YUAR, הוא שמה של תכנית הפועלת במסגרת מוזיאון קיבוץ עין- דור, ומפגישה בני נוער יהודים וערבים כדי להיאבק בגזענות דרך עשייה קולנועית משותפת. אף כי בהגדרתו המוסד, בניהולה של כרמלה ארנון, הוא מוזיאון לארכאולוגיה, הוא משמש גם כמרכז חינוכי, תרבותי וחברתי ותוכניות ההפגשה, הממומנות על ידי ארגון SAID ששייך לקונגרס האמריקאי, הן חלק חשוב מהפעילות שלו.

עושים שלום יפה


YUAR היא תוכנית שנפתחה לאחר סיומה המוצלח של תוכנית חלא”ס (חיים ללא אלימות וסכסוכים) שהפעיל המוזיאון במשך שנתיים, והתבססה על רעיון של הפגשה והכשרת מנהיגות דרך כלים תרבותיים ואמנותיים של תיאטרון, היפ הופ, רשתות חברתיות וקולנוע. בפרויקט YUAR מתמקדים באמנות הקולנוע, כאשר המדיום הקולנועי משמש גם כאמצעי של מפגש וגם של ביטוי עצמי.

במסגרת הפרויקט, נערים ונערות יהודים וערבים, בני 14-15, נפגשים באופן קבוע ומחפשים יחד דרכים שונות להילחם בגזענות הקיימת באינטרנט, ברחוב ובמסכים, וכל זאת תוך יצירת קטעי וידאו קליפים וסרטים. דרך העבודה המשותפת מתברר שעם כל השוני בתרבויות ובחברות, ילדים בני 14 עסוקים באותם דברים: באהבות, בשיברון לב, בדימוי גוף, ברשתות חברתיות, בהתמודדות עם ההורים ובגיל ההתבגרות.

https://www.facebook.com/TheYUARProject/videos/2514335571968257/?v=2514335571968257


בגלל שמדובר בילדים צעירים שעדיין לא ממש עסוקים בפוליטיקה, המחשבה של מובילי התוכנית היא לא להעמיס עליהם את כובד הזהות והשיוך, אלא ליצור את החיבור מתוך העולם שלהם, כדי שדווקא אז יתגלה שבשני הצדדים ילדים ומתבגרים עסוקים באותם הדברים: ברשתות החברתיות, בדימוי גוף, בחוסר בטחון ובזהות העצמית.

הנערים, כמאה במספר, מגיעים מיישובים שונים בעמק יזרעאל וסביבותיו- קיבוצים, מושבים, כפרים וערים. הם נפגשים פעמיים בחודש בארבעה צוותים, אותם מדריכות צמד מנחות – יהודייה וערביה. לצידן של המנחות פועלים מנטורים מתחום הקולנוע, יהודים וערבים, שמלמדים צילום, משחק מול מצלמה וארט, ובנוסף ישנן סדנאות מעשיות כמו בניית תפאורה, כתיבת תסריט, בימוי ועוד.

גל אנדרייבסקי, בת 14.5 מקיבוץ עין דור, תלמידת ביה”ס עמקים תבור, סיפרה: “בכיתה ד’ הייתי בתוכנית דו קיום דרך ביה”ס עם ילדים מכפר מס’ר, והתחברתי עם ילדה שם. עכשיו נפגשנו שוב בפרויקט ומיד זיהיתי אותה. ההצעה להצטרף לפרויקט הייתה דרך פעילות חשיפה בביה”ס. זה נשמע לי מעניין להכיר תרבות שונה קרוב לבית, וההורים שלי שמחו ותמכו. בינתיים גיליתי בפרויקט שאנחנו גם כל כך דומים, וגם כל כך שונים. במה אנחנו דומים? כולנו ילדים שמתבגרים בישראל ואוהבים את אותם דברים, עושים את אותם דברים בביה”ס ועם חברים. במה אנחנו שונים? פעם אחת באתי לחבק ילדה והיא השיטה לי יד ללחיצה. אני מרגישה שבחינוך שלהם יש יותר כבוד ורשמיות, הם פחות חופשיים מאיתנו. אנחנו גם שומעים יותר מוזיקה באנגלית, הם יותר מחוברים למוזיקה ולתרבות המקומית. אבל כל אלו הם הבדלים לא משמעותיים, ובסופו של דבר אני מוצאת יותר משותף משונה. בפרויקט לא מכניסים פוליטיקה לשיחות שלנו, אנחנו בעיקר עסוקים בפעילות המשותפת של צילומים ויצירה. אני חושבת שככה נוצרים קשרים קרובים וחבריים וזה כיף”.

עושים שלום יפה


רגד נטשה, בת 14.5 מנצרת עלית, לומדת בביה”ס יהודי מעורב שלומדים בו גם תלמידים ערבים והיא דוברת עברית שוטפת. נטשה מספרת שהיא למדה בביה”ס ערבי בנצרת אבל לא הסתדרה שם משום שהצוות היה נוקשה. “עכשיו הרבה יותר טוב לי. את העברית שלי למדתי כבר בגיל שנה יחד עם הערבית, מתוכניות טלוויזיה. אמא שלי אמרה לי מגיל צעיר שחשוב שאדע עברית, והיא הייתה ממש בעד שאלמד בביה”ס מעורב ואשתתף בפרויקט. אני אוהבת מאד את הפעילות וממש מחכה למפגשים – גם לפעילות וגם להפסקות, כשלומדים להכיר אחד את השני. יש בינינו הרבה משותף ודומה. אנחנו לא מדברים על פוליטיקה, יש דברים הרבה יותר מעניינים לדבר עליהם! אני לא חיה בכוכב אחר, אני מודעת לגזענות ולאמירות בחברה הישראלית. אני מאמינה שתכניות כמו הפרויקט יכולות לחולל שינוי אמיתי בתפיסות ובדעות קדומות של אנשים”.

פרשת הכדורגלנים: מה נערות חושבות על הנערות

קיץ בצל הקורונה: איך לתווך לילדים את המצב הכלכלי

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.