fbpx

קיץ בצל הקורונה: איך לתווך לילדים את המצב הכלכלי

משבר הקורונה הופך את החופש הגדול למורכב לא רק בגלל ההגבלות, אלא גם בגלל המצב הכלכלי של מאות אלפי משפחות בישראל. איך בכל זאת אפשר להעביר אותו בכיף? ומה להסביר לילדים?

ילדים מאושרים הם לאו דווקא ילדים שלהורים שלהם יש יותר אפשרויות כלכליות. המשוואה בין כסף לאושר היא משוואה שככל שאנו מתבגרים אנו מפתחים אותה, אבל לילדים אין צורך במענה שעולה כסף על מנת להרגיש שכיף להם או להרגיש אהובים ורצויים. אנחנו אומנם חיים בעולם בורגני והפרשנות של ילדים יכולה להיות מה יש לי ביחס לאחרים ולהיות מתורגמת לכסף, אבל כל זה תלוי במסרים שיש בתוך הבית ובמענים אחרים שמקבלים הילדים מההורים שלהם. 

גדלתי כבכורה בבית עם חמישה ילדים וכלכלית אף פעם לא הרגשתי שחסר לי משהו למרות שלא נסענו לשומקום ולא עשינו שום דבר מיוחד, כי המסר שקיבלתי היה שהכי כיף להיות בבית. לששת הילדים שלנו אנחנו מעבירים מסר שהכי חשוב זה הביחד המשפחתי, הכייף בלצבור חוויות משותפות. בתקופות רגילות, אנחנו מבלים הרבה מחוץ לבית, וגם יוצרים אווירה משפחתית בתוך הבית. אנחנו תמיד מקפידים לשמור על המסר, שאנחנו מאמינים בו, שהבילוי הוא האמצעי לביחד נעים. כך שגם אם אנחנו עושים משהו שעולה הרבה כסף או משהו יותר צנוע, זה לא העניין. אם נשדר מסרים שיש להם ערך מעל ההוצאות הכלכליות, אז בתקופות שצריך יותר להצטמצם נחזק את הערך הזה בצורות אחרות ובתקופות אחרות נוכל להוציא יותר על אטרקציות.

אז מה בכל זאת אומרים לילדים כשהמצב הכלכלי נפגע, ואיך מתווכים להם את האפשרויות הכלכליות שעומדות בפני המשפחה לקראת חופשת הקיץ?

  1. השלימו עם המצב הכלכלי בו אתם מצויים –  ככל שתהיו יותר שלמים איתו ויהיו לכם פחות ייסורי מצפון, מתוך הבנה שאפשר לתת את כל הטוב שבעולם לילדים מבלי לקנות דברים שעולים כסף, כך תוכלו להעביר לילדכם את המסר הזה בדרך המיטבית ביותר. ככל שההורים שלמים יותר – כך הילדים יחושו יותר שלמים ועם ביטחון.
  2. השרו ביטחון – מה שילדים הכי צריכים זה הורים שמשרים ביטחון. בטחון בעצמם, ביטחון שהם יודעים מה הם רוצים לילדים שלהם, ביטחון בערכים ובמסרים. הביטחון הזה הרבה יותר חשוב מכסף.
  3. הגדירו את הגבולות הכלכליים שלכם – בכל משפחה יש בסופו של דבר את הגבולות הכלכליים שצריך לעמוד בהם. גם אצל מי שיש לו כסף יש שלב שהוא צריך לעצור. גבולות מלמדים את הילדים להתמודד עם מה שיש. בעולם שם בחוץ הם לא יוכלו לקבל או לרכוש את כל מה שהם רוצים. לכן הלמידה הזו תפתח אותם ותלמד איך אפשר לבלות ולשמוח ביחד באפשרויות שיש. ההורים מקבלים כאן הזדמנות ללמד את הילדים כלי בעל ערך מאוד גדול לחיים הבוגרים שלהם.
  4. שתפו את הילדים במצב – כדאי ומומלץ לשתף ילדים, גם צעירים, במצב הכלכלי. אפשר לומר לילד שאנחנו לא קונים משהו כי הוא יקר מדי, או שאין אפשרות כרגע, או שיש דברים שיותר חשוב כרגע להשקיע בהם כסף. זה לגיטימי ונותן לילדים תחושה של ביטחון שההורים משתפים אותם ומתייחסים אליהם כבוגרים, ולא מתחמקים ונותנים תשובות לא ברורות. הכל תלוי בדרך בה מסבירים לילדים ואפשר לעשות את זה לשיעור בכלכלת המשפחה, שהוא חשוב בפני עצמו. לרגל חופשת הקיץ, תשתפו את הילדים במצב אבל לא כדרמה או כטראומה, אלא ממקום של עובדה. ספרו לילדים שלקראת הקיץ חשוב לכם שיידעו כי השנה תצטרכו להצטמצם והזמינו אותם לחשוב ביחד איך אפשר לעשות כיף באמצעים שיש. אם החלטתם על תקציב שאתם יכולים ורוצים להשקיע בחופשת הקיץ השנה, אפשר לשתף את הילדים בגובה התקציב ולגייס אותם לחשוב ביחד על איך לנצל את התקציב הזה.
  5. תנו משימות לילדים – אפשר להציע לילדים לחפש פעילויות לקיץ שמעניינות אותם ומתאימות לתקציב שקבעתם, אבל רק בתנאי שאתם באמת מתכוונים לאמץ לפחות חלק מהרעיונות של הילדים. כדאי לקבוע תאריך יעד של מפגש משפחתי בו תשב כל המשפחה ביחד ותדון בהצעות על מנת להגיע להחלטה המשותפת הנכונה ביותר לכולם.
  6. בילויים משפחתיים שלא עולים כסף – אפשר למצוא הרבה מקומות בילוי שמתחברים למסרים ולערכים בבית ולא בהכרח קשורים בהוצאה כספית, כמו ים, טיולים בטבע, הליכות משפחתיות, רכיבה על אופניים, מלחמת מים, ספורט ועוד.
  7. הזדמנות להשאיר את הכסף בתוך המשפחה – הרי בכל מקרה תוציאו בחופשת הקיץ איזושהי הוצאה, גם אם היא קטנה. לכן אפשר לגרום לילדים שלכם להרוויח כסף דרך ביצוע משימות בבית. אם למשל צריך לחזק את לימודי החשבון אצל האח הקטן, אפשר להציע לאח הבוגר שיעביר את השיעורים האלה לאחיו בתמורה לתשלום. תתפלאו לגלות שהאחים הבוגרים יידעו לעשות זאת הרבה יותר טוב ממורה פרטי. עם זאת, חשוב לא להפוך כל עזרה בבית למשהו שאמורים לקבל עבורו תמורה כלכלית, אבל כן אפשר למצוא דברים ספציפיים ומאוד נקודתיים כמו קייטנה לאחים הקטנים, או עזרה בשיעורי בית, ניקיון של האוטו, צביעה של ריהוט וכו’ ובהתאם לגיל הילד והיכולות שלו.
  8. דמי כיס – מומלץ להחליט על תקציב, אפילו אם הוא קטן מאוד, לדמי כיס שבועיים לילד. זה ילמד אותו להתנהל בתוך תקציב, להחליט על מה הוא מוותר, ואיפה הוא חוסך למשהו יותר גדול שהוא רוצה. מומלץ להחליט על סכום שהוא ריאלי עבור ההורים ומתאים לגיל הילד, וככל שגיל הילד עולה כבר עולים מעט דמי הכיס שלו. חשוב לעשות תיאום ציפיות עם הילד למה מיועדים דמי הכיס. המטרה היא ללמד את הילד להתנהל עם תקציב. זכרו שהילד מצפה לדמי הכיס ולכן חשוב לתת אותם בזמן קבוע.
  9. אל תילחצו משיחות עם הילדים על כסף – ילדים נוטים להשוות עצמם לחברים שלהם מבחינת מה הם מקבלים ומה להם יש לעומת החברים. כבדו את מקומו של הילד והסבירו לו שזה בהחלט לפעמים לא נעים שלמישהו אחר יש יותר, אבל העבירו מסר ש”ככה זה אצלנו כרגע” ושאתם בטוחים שתעשו הרבה כיף גם בתקציב קטן.
  10. תקשורת איכותית ומקבלת – מאוד חשוב שתשמרו על מקום שמשלב בין הקשבה ואמפטיה לקושי של הילד, לבין מסר של ביטחון שככה זה מתנהל אצלכם כרגע. בכל גיל, ילדים זקוקים להורים שיקשיבו להם ללא ביקורת, ויכילו את התחושות והרגשות שלהם וגם יעזרו לחשוב על פתרונות. זכרו כי הביטחון שתעניקו לילדיכם, זאת ההשקעה הכי משלמת בטווח הרחוק.

הכותבת היא מומחית להתפתחות הילד ולתקשורת איכותית (MA), יועצת להורים, יועצת לאנשי מקצוע ולפרויקטים חינוכיים, מרצה ומעבירה סדנאות, מקימה ומנהלת את מרכז טיף-טף לגיל הרך ואת קבוצת הבית בפיג’מה.

אמא טובה צריכה להיות גם “אמא רעה”

לא רק מאיות בתעודה: הסכנה שבפרפקציוניזם

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.