fbpx

החיים עכשיו בסינגפור: יציאה לפארקים רחוקים, קנסות מפחידים וראש ממשלה מרגיע

יעל שר מלמד ממשיכה לעדכן אותנו במה שקורה בימים אלו בסינגפור הרחוקה. ולמרות נקודות ההשקה למה שאנחנו חווים פה בארץ, זה נראה ומרגיש שונה לחלוטין   

ואז הגיע הבידוד

מבלי להרגיש איך זה קרה לנו, הגענו לבידוד כמעט מלא, כמו שחווים כל בני משפחתנו וחברינו בארץ, יחד עם שאר אזרחי ישראל. עקב בצד אגודל, כמו במרוץ צמוד, סינגפור צמצמה את הפער והגיעה לאותה נקודה שבה ישראל נמצאת היום: עבודה מהבית, מערכת חינוך סגורה והנחיות קפדניות לצמצום המגע החברתי. בקיצור, בידוד. בסינגפור אין סיכוי לצפות במראות שלצערנו עדיין נראים במקומות שונים בארץ, של הפרות המוניות של הנחיות הריחוק.

כישראלים, הפורמט של ארוחת חג בהרכב מצומצם זר לנו. אנחנו אוהבים ארוחות משפחתיות (ואם אין משפחה אז חברים), בפרט בחגים. התוכנית המקורית הייתה לחגוג את ליל הסדר עם עוד שתי משפחות. אבל לפני כשבוע יצאה הנחייה האוסרת על התאספות של יותר מעשרה אנשים, אז החלטנו שכל משפחה תתבודד בביתה ותחגוג בנפרד. בכל זאת הזמנו קרובת משפחה אחת שהגיעה לסינגפור במסגרת חילופי סטודנטים. אפשר להוציא אותנו מישראל אבל לא את ישראל מאיתנו.

יום לפני ערב החג עברה תקנה למתן עונשים כבדים למפרי הנחיות בדבר התכנסויות בכל גודל. האיסור תקף הן במקומות ציבוריים והן בבתים, ואוסר באופן גורף על התאספות מכל גודל על מי שאינם גרים באותו הבית. הקנס על עבירה ראשונה יהיה בסך 10,000 דולר, או מאסר עד 6 חודשים – או שניהם. העונש על עבירה שנייה ואילך, מוכפל. הנחיות מסוג כזה מתוקשרות באינטרנט וגם בהודעות בתיבות הדואר הפיזיות. המשמעות היא איסור על אירוח או התארחות בבתים. בכל זאת, מאחר ולא היה ברור מתי התקנה החדשה נכנסת לתוקף, לא ביטלנו את ההזמנה של אותה קרובת משפחה.

בערב החג, בזמן שהיא כבר הייתה בדרכה אלינו, התברר לנו שהתקנה בתוקף באופן מידי, ובמקביל התחלנו לקבל הודעות מחברים בקבוצות הווטסאפ שמתבצעות בדיקות פתע של שוטרים לאכיפת התקנה. התייעצות משפחתית מהירה הובילה למסקנה הבלתי נמנעת שעלינו לבטל את ההזמנה. בעלי חיכה לאורחת בכניסה לבניין, הסביר את המצב, התנצל מעומק הלב והזמין לה מונית שהחזירה אותה לביתה. השיקול המכריע היה שעדיף להתמודד עם אי-הנעימות המשפחתית, מאשר לבחון את גמישותם של שלטונות החוק המקומיים, גם אם המדובר במסורת יהודית עתיקת יומין. אז זה מה שהשתנה הלילה הזה, הלילה הזה כולנו מבודדים.

למרות הדמיון בין המתרחש כאן לבין המצב בארץ, קיימים מספר הבדלים משמעותיים: הראשון הוא שבינתיים מותר לצאת לפעילות ספורטיבית “בפארק הקרוב למקום מגוריך”, בלי הגבלת מרחק. האפשרות לצאת ולשחרר את האנרגיות האגרסיביות שמצטברות אחרי ימים ארוכים עם שלושה ילדים בבית – אין לה מחיר. המשפט “נפש בריאה בגוף בריא” מעולם לא נשמע מדויק יותר.

מעבר לזה, מותרת היציאה לקניית אוכל. אין יום שעובר בלי לפחות ביקור אחד בסופר, שהוא פארק השעשועים של זמננו. אני שמחה ללכת לסופר גם בשביל לקנות סוכריה על מקל לילד. בימינו, לא מוותרים על אף הזדמנות לחלץ איברים.

ועוד הבדל משמעותי נוסף, דווקא יותר במישור הפסיכולוגי, הוא נאומיו של ראש הממשלה לאומה. כמו בהופעותיו הקודמות, כך גם בשבת האחרונה הופיע ראש הממשלה, לי הסיין לונג, בחולצה ורודה ועניבה אדומה (צבעים המסמלים שגשוג, רווחה ומזל) ונשא את דבריו לעם היושב בסינגפור. כל הופעתו שידרה רוגע, ביטחון ומנהיגות אחראית. החדר המואר היטב באור יום כאילו הדהד את הופעתו. המסר שלו היה פשוט – כל אחד מאתנו יכול וחייב למלא את חלקו (לשמור על הכללים), כדי לשמור על כולם בריאים מפני נגיף הקורונה בסינגפור.

החיים עכשיו בסינגפור: יציאה לפארקים רחוקים, קנסות מפחידים וראש ממשלה מרגיע

על פי גלגל המזלות הסיני, השנה היא שנת העכברוש. היא התחילה בערך בסוף ינואר, פחות או יותר יחד עם התפרצות הנגיף באזור. אז זה עוד נראה ליתר העולם כמו צרה רחוקה “בצד ההוא של העולם”. מבלי להיכנס לרזי האסטרולוגיה וגלגל המזלות הסיני, ברור שהדימוי והמשמעות החיוביים שיש לעכברוש בתרבות הזו אינם דומים במאומה לתחושות העולות בקרבנו, ולו רק למשמע שמה של החיה הזו. באופן אירוני, קשה לחמוק מהתחושה שהשנה נכפית על כולנו התנהגות המאפיינת עכברושים – יוצאים מהחורים רק כדי לקנות אוכל, מתרחקים מאנשים אחרים ואוגרים מזון לימים קשים. השנה הבאה היא שנת השור. הלוואי שעד אז ימצאו חיסון או תרופה לקורונה ושנצא חזקים ובריאים לקראתה.

הכותבת היא יועצת חינוכית ומדריכת הורים, בוגרת מכון אדלר. 

ישראלית בסינגפור: הפאניקה מדבקת אפילו יותר מהקורונה

ארץ חדשה: איך עושים רילוקיישן מוצלח

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

  1. יעל
    דש חם
    תודה על הסקירה המעניינת ומרעננות
    להתראות בקרוב
    עופרה בן סימון

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.