fbpx

ילדי החינוך המיוחד בבית: 10 המלצות להתנהלות משפחתית מיטיבה

כל מי שנמצא כעת עם הילדים בבית חווה לא מעט קשיים, אך עבור הורים לילדים עם צרכים מיוחדים זו תקופה מאתגרת אף יותר. מעין בלומנפלד, מרצה במחלקה לחינוך מיוחד, מביאה טיפים שיעזרו לעבור את התקופה

אנו נמצאים בתקופה של שינוי ואי וודאות המשפיעים על מבוגרים וילדים כאחד. גדולה אף יותר ההשפעה על אוכלוסיית התלמידים עם מוגבלויות – אלו הנמצאים בחינוך המיוחד, אך גם לתלמידים המשולבים במערכת החינוך הרגילה (לעיתים בליווי משלבת אישית או ללא תמיכה זו), וגם לתלמידי כיתות החינוך המיוחד שבתוך מערכת החינוך הרגילה.

לטובת ההורים הנמצאים בבית עם הילדים, ריכזנו רשימה של עצות שימושיות לתקופה המורכבת:

  1. העזרו בקהילות הורים מקוונות – אנו יודעים ממחקרים כי החוסן של הורים לתלמידים עם מוגבלויות מושפע ממעורבות ותמיכת הקהילה. זו השעה של ההורים שטרם עשו זאת, להצטרף לקהילות ייעודיות מקוונות (בפייסבוק או בוואטסאפ). בקבוצות אלו ההורים יכולים למצוא תמיכה קבוצתית, להזדהות עם סיפורים ולקבל רעיונות לפעילויות.

  2. שמירה על שגרה – הדבר נכון כמובן לכלל הילדים, אך לתלמידי החינוך המיוחד יש רגישות רבה יותר לשבירת השגרה. תלמידים שונים עם מוגבלויות יכולים לחוות חרדה ודיכאון בעקבות השינוי הפתאומי והשגרה שנפגעה. לכן חשוב שנקפיד על שגרה חדשה על ידי כתיבת לו”ז יומי (לרוב עדיף לשלב בלו”ז תמונות או ציורים כדי להנגיש אותו) ועמידה בו. מהלכו של יום מתוכנן ומאורגן יכול להשפיע פלאים על הילדים.

  3. גייסו את האחים שבבית ללמידה ופעילויות משותפות – בימים כתיקונים, משפחות רבות לתלמידים עם מוגבלויות דואגות לשמור על השגרה הנפרדת של האחים, כדי להימנע מלהפוך אותם ל״מטפלים״. בתקופה זו, כאשר גם האחים נמצאים בבית לאורך זמן, דווקא יש מקום לגייס אותם ולרתום אותם לתהליכי למידה ומשחק.

  4. השתמשו בשיחות וידיאו לשמירה על קשר עם חברים מהכיתה – גם אם הדבר במקרים מסוימים עלול להיראות לא רלוונטי, יש לכך השפעה רבה. האפיק הוויזואלי משמעותי כמחבר רגשית לחברים ועצם קיום שיחה עם חבר לכיתה שנמצא במצב דומה, יכול להקל.

  5. עיבוד המצב באמצעות סיפורים חברתיים ומקום לרגשות ולתחושות בעקבות השינוי – סיפורים חברתיים משמשים אותנו להעברת מסר חברתי וללמידה של חוקים חברתיים בעבודה עם ילדים עם מוגבלויות. לרוב הסיפור כולל מספר תמונות הממחישות את הנושא המדובר והוא יכול לעסוק במגוון נושאים: שינוי בשגרה, שהות ממושכת בבית, ריבים עם האחים, אתגרים התנהגותיים ועוד.

  6. התיידדו עם טכנולוגיות סיוע- אלו אותם כלים שיכולים לתרום ללמידה, יצירה ושיתוף. זוהי הזדמנות לייצר מאגר אפליקציות לימודיות וחברתיות שהופכות את זמן המסך למשמעותי.

  7. התחברו לחוזקות של הילדים ודאגו לייצר פעילויות סביבם – בתקופה כזו יש לגייס את המוטיבציה לעשייה באמצעות תחומים מוכרים וקלים. כאן אנו נדרשים להיות יצירתיים ולשלב מגוון אמצעים כמו בישול, יצירה ותעסוקה. מן הצד השני, ניתן לנצל את משך הזמן הארוך יחד לעבודה על אתגרים התנהגותיים או לימודיים. מומלץ להתייעץ לצורך כך עם הצוות החינוכי והטיפולי.

  8. הקפידו על פעילות גופנית שתורמת גם לאנרגיה חיובית, איזון תחושתי ותחושת מסוגלות – פעילות כזו יכולה להיות חלק קבוע בשגרת היום. במקביל, נסו לתרגל גם פעילויות מרגיעות כמו מיינדפולנס – כלי שניתן למצוא עבורו הדרכות מקוונות לביצוע עם הילדים. כמו כן, כל פעילות מרגיעה שאהובה אל הילד חשובה במיוחד בתקופה לחוצה זו.

  9. בדקו אפשרויות בקהילה לסיוע פרטני או המשך הטיפולים באופן מקוון – ישנן עמותות המקדמות את המשך המערך הטיפולי גם באמצעים מקוונים, על מנת לשמור על רצף הטיפול ולאפשר חזרה קלה יותר לשגרה לאחר סיום ההשבתה. ניתן לבדוק עם מחנכות הכיתה או הצוות הפרא רפואי האם מוכנים לקיים פגישה אחת לשבוע לצורך זה.

  10. שדרו לילדים מסרים מרגיעים וצרו וודאות בתוך המציאות חסרת הוודאות בה אנו נמצאים – למשל עוגנים במהלך היום או פעילות קבועה ושונה בשבתות. אומנם גם אנחנו המבוגרים חשים במצוקה, אך חשוב שמול הילדים נשדר שליטה במצב בתקופה כזו. בפרט מניעת חשיפה לדיווחי תקשורת העלולים להלחיץ.

חשוב לזכור שזו תקופה מורכבת עבור כולם ועל אף המורכבות, יש לשמור על אופטימיות ותקווה על מנת לחזק את הילדים ולהעביר אליהם מסרים אלו.

הכותבת היא מדריכה פדגוגית ומרצה במחלקה לחינוך מיוחד במכללת סמינר הקיבוצים ודוקטורנטית באוניברסיטת תל אביב

איך נשמור על השלום בבית מבלי לצאת ממנו?

זה לא חלום: למידה מרחוק בכיף

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.