fbpx

עכשיו יותר מתמיד: מחשב לכל ילד וקשיש

יוזמה חדשה של עמותת “מחשבה טובה” דואגת להביא מחשבים והדרכות לילדים וקשישים שנמצאים עכשיו לבד. אורנית בן ישר, מנכ”לית העמותה, סיפרה לפורטל “עשר פלוס” מה עומד מאחורי היוזמה ואיך זה מתחבר לאג’נדה של העמותה: לצמצם פערים חברתיים בישראל

עמותת ‘מחשבה טובה’ פועלת מזה 15 שנה לצמצום פערים בחברה באמצעות הנגשת כלים טכנולוגיים. בשל המצב והנסיבות, העמותה העלתה פלטפורמה ייחודית להנגשת שירותים דיגיטליים לבני הגיל השלישי בעת בידוד, עם פורטל למידה המכיל לימוד כלים שימושיים, כמו שירותים רפואיים מקוונים, יצירת קשר דיגיטלי עם הבנקאי, רשתות חברתיות לשמירת קשר עם המשפחה וחברים, שירותי פנאי ורכישת מוצרים און ליין. בנוסף, יוצע מאגר מגוון של תכנים ליצירת עניין והפוגה נפשית בימי הבידוד הארוכים. כמו כן, העמותה מפעילה מעבדת מחשבים כדי להעניק למשפחות, בודדים ואנשים קשישים מחשב, כדי שיוכלו לתקשר ולהעביר את הזמן.

אמנם מדובר ביזמה ברוכה וחשובה, אבל למעשה היא המשך ישיר לפעילות הרגילה של העמותה. “מחשבה טובה” הוקמה ב-2003 על ידי אנשי חינוך והיי-טק, במטרה לחבר אוכלוסיות מוחלשות לאפשרויות הרבות הטמונות בעולם הטכנולוגי. “אנחנו מאמינים כי האתגר הוא גם ההזדמנות”, מספרת אורנית בן ישר, מנכ”לית העמותה, “הנגשת הטכנולוגיה בסביבה תומכת ומעצימה, פותחת עבור אוכלוסיות רבות עולם שלם של אפשרויות להשכלה, תעסוקה והשתלבות חברתית”.

עכשיו יותר מתמיד: מחשב לכל ילד וקשיש

בן ישר מוסיפה כי “מסתבר שלא לכל ילד או מבוגר הטלפון נייד והמחשב הם דבר מובן מאליו. יש ילדים ומבוגרים שלא יודעים מה זה עכבר ומקלדת ואיך עושים בהם שימוש. החיבור לעולם המודרני מעלה את תחושת הערך העצמי ואת תחושת השייכות לקהילה וכך, הטכנולוגיה הופכת לכלי בצמצום פערים בחברה הישראלית”.

בן ישר הצטרפה ל”מחשבה טובה” ב-2008 כרכזת מרכז המחשבים בבית לזרוס ורכזת מתנדבים. ב-2011 נבחרה לתפקיד סמנכ”לית פיתוח ופרויקטים ולאחר שנתיים בתפקיד, מונתה ב-2013 לתפקיד מנכ”לית העמותה. “העבודה בעמותה היה התפקיד ‘אמיתי’ ראשון שלי אחרי התואר הראשון. אני לא חושבת שהבנתי עד הסוף למה אני נכנסת, אבל החיבור בין טכנולוגיה לעשייה חברתית מאוד דיבר אלי. כנערה אהבתי מאוד מחשבים ואף עשיתי מגמה טכנולוגית בתיכון, והשילוב של טכנולוגיה ועבודה חברתית עם האוכלוסייה, נשמעה לי כהזדמנות מעניינת”.

עם מה נפגשת כשהגעת לשם?

“כשהתחלתי לעבוד ב’מחשבה טובה’, המרכז הטכנולוגי שלנו היה ממוקם בלב שכונת תלפיות בירושלים, עבודה צמודה עם אוכלוסייה מגוונת – הרבה יוצאי אתיופיה, עולים מחבר העמים, וותיקים ועוד. שם פגשתי את הפסיפס האמיתי של ישראל. ההגעה לשכונה חיברה אותי לשירות הצבאי שלי כמורה חיילת. החיבור לאוכלוסייה והעבודה הצמודה נתנה לי כל כך הרבה משמעות ליום יום. ככל שנכנסתי לעומק התפקיד ולעמותה, התאהבתי בעשייה. יש משהו מאוד עצמתי בעשייה של מחשבה טובה, לתת לאנשים חכות ולא דגים, כלומר כלים של ממש במטרה לשנות את החיים שלהם באמצעות לימוד והעשרה דרך אמצעים טכנולוגיים, שכיום העולם סובב סביבם.

עכשיו יותר מתמיד: מחשב לכל ילד וקשיש
אורנית בן ישר. צילום: הילה שילוני

“בעולם המודרני של היום, חוסר שוויון דיגיטלי משפיע על שכבות אוכלוסייה רבות ומהווה חסם להשכלה ולהתקדמות תעסוקתית. דווקא במדינת ישראל, המוכרת בעולם כ’אומת הסטארט-אפ’, קיים פער דיגיטלי עצום אשר מעמיק את הפערים החברתיים ופוגע בשוויון ההזדמנויות בחברה”.

בכדי להגשים את חזונה, העמותה מפעילה מרכזים טכנולוגיים קהילתיים ברחבי הארץ. בכל מרכז פועל צוות מסור אשר מתאים תכניות הכשרה לצרכים הייחודים של כל אוכלוסייה ומלווה את המשתתפים להצלחה. העבודה היא עם כל הגילאים- החל מילדי גנים ועד לאזרחים ותיקים, ובהם מגוון אוכלוסיות כגון בני נוער בסיכון, דורשי תעסוקה, עולים חדשים, אנשים מהמגזר החרדי והערבי ואנשים עם צרכים מיוחדים.

לפני כשנתיים, השיקה העמותה את הניידת הירושלמית ליצרנות וחדשנות קהילתית. “זה מיזם שעבדנו להוציא אותו לפועל תקופה ארוכה, לגייס את השותפים והמשאבים ולגרום לחלום להפוך לרכב מדהים, מעין מעבדת חלל על גלגלים, עם כל הציוד הטכנולוגי הכי מתקדם, שמגיע כיום לכל שכונה ושכונה בעיר ירושלים. עיריית ירושלים והקרן לירושלים, השותפות האמיצות שלנו בפרויקט, ראו את הפוטנציאל האדיר בהבאת מרכזי חדשנות ניידים לשכונות ובכך להביא לפתח הבית של התושב את החדשנות”, מספרת בן ישר.

עכשיו יותר מתמיד: מחשב לכל ילד וקשיש
הניידת הירושלמית ליצרנות וחדשנות קהילתית

הניידת עתידה להגיע בשנה הקרובה לשש שכנות ירושלמיות מהפסיפס הירושלמי הנדיר שיש בעיר- ערבים וחרדים, אזרחים וותיקים וילדים, דתיים וחילונים, נשים וגברים. “כולם עתידים להנות מניידת החדשנות, ודרך העשייה לקדם את הקהילתיות והמנהיגות השכונתית. ישנם כמה מרכזי חדשנות בירושלים, אבל מה שמיוחד וחדשני בפרויקט הזה, הוא להביא את מרכז החדשנות לשכונה ולקהילה. האימפקט הגדול מהפעילות של הניידת הוא היכולת להגיע לכמה שיותר תושבים בשכונות. אנו מעריכים כי בשנת הפעילות הראשונה נגיע למעל 500 תושבים, וזה לא כולל פעילויות שיא שיתקיימו בחגים ובאירועים שכונתיים ועירונים”.

אז מה התוכניות להמשך?

“יש רצון אדיר להביא את החדשנות לשכונה ולתושבים, לתת להם כלים וידע על העולם הטכנולוגי ובעיקר לראות איך הניידת מקדמת ומחזקת את הקהילתיות בשכונה. מה שיפה בניידת הוא שכל דבר אפשרי, המכונות והטכנולוגיה המתקדמת, הם הכלים שלנו ליצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסא והבאת העולמות הפנימיים של כל אחד ואחת מאיתנו”.

איך תפקידם של המורים שוב הפך לבדיחה עצובה?

משבר הקורונה: כשהילדים מתחילים לפרוק עול

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.