fbpx

אמא, מצ’עמם לי

אמא, מצ’עמם לי



הקייטנות כבר קטנות עליהם, ומצד שני הם לא מספיק בוגרים כדי לצאת לעבוד בשכר. הם נוטים להתחמק מכל מטלה, אבל חוסר מעש מוחלט יכול להוציא אותם מדעתם (וכך גם אותנו). אז איך נתמודד עם המתבגר בחופש הגדול ונדאג לאיזון נכון בין בטלה לעשייה?


עבור ילדים ובני נוער, החופש הגדול הוא הזמן הנשגב. זו התקופה לה הם ציפו שנה שלמה – רגע השיא שבו הם יכולים לגעת בחופש המוחלט: להתעורר מאוחר, לאכול מה שבא, לעבור ימים שלמים ללא שיעורי בית / עבודות / מבחנים, ללכת לים ולבריכה, לעשות מה שהם רק רוצים ולבלות עד מאוחר עם חברים, לצפות בסרטים, להשתעמם, לא לעשות כלום, עוד פעם להשתעמם… אז מה רע? המתבגרים גדולים מספיק גם כדי לעמוד ברשות עצמם בזמן שהוריהם עובדים, וכך – חלק ניכר משעות היום אף אחד גם לא מעיר להם.
אבל המציאות הרבה פחות פשוטה, במיוחד עבור ההורים. עבורנו, החופש הגדול מסמל את תחילת הספירה לאחור – לקראת האחד בספטמבר. אם לילדים בגילאי הגן ובית הספר היסודי יש בדרך כלל היצע עשיר ומגוון של קייטנות ופעילויות עבור רוב ימי החופש, הרי שהמתבגרים ובני הנוער מוצאים עצמם לעתים קרובות חסרי מסגרת וחסרי מעש – וכתוצאה מכך לא פעם גם חסרי גבולות. פלא שההורים דואגים?

עקרונות מנחים בתקשורת עמו

היציאה המוחלטת מהשגרה מורגשת, בדרך כלל, מיד עם תחילת החופש: הילדים ישנים ביום, ערים בלילה, מדברים שעות ארוכות בנייד, מבלים זמן רב במשחקי מחשב או ברשתות חברתיות, או סתם מסתובבים אצל חברים ובקניונים. ההורים מצדם מתחבטים בשאלה איך להעסיק את המתבגר שלהם במהלך השבועות הארוכים של החופשה. הרי גם אם תצליחו להתארגן על חופשה משפחתית בת שבוע או שבועיים, עדיין יוותרו שבועות שלמים שבהם בני הנוער יעמדו מול חוסר עשייה מוחלט. אבל יותר מאשר הבטלה מדאיגה אותנו, אנו מודאגים מפני האפשרות שבחיפושם אחר הרפתקאות וריגושים (בעקבות השעמום) הם ייקלעו למצבים מסוכנים.
אז מה עושים? יש ארבעה עקרונות שרצוי לפעול על פיהם לאורך החופשה:
הורדת הילוך: בואו נזכיר לנו כהורים שזה בדיוק הזמן שלנו להוריד את הלחץ, כלומר לא להילחץ ולא להלחיץ ולהפסיק לרוץ ממקום למקום. אל תשכחו שבמהלך השנה הילדים נתונים ללחץ של לימודים, מבחנים, חוגים, שיעורים פרטיים, ולכן חשוב שבחופש הם יירגעו ויקחו נשימה עמוקה מהחיים.

תיאום ציפיות: שימו את כל הקלפים על השולחן. למה אתם מצפים מהילד במהלך החופשה: לצאת לנופש משפחתי, לאכול ארוחות מסודרות, להשגיח על האח/ות במחצית השנייה של אוגוסט – שכשאין קייטנות, לסדר את החדר פעם בשבוע, לסייע במטלות מסוימות בבית וכו’. חשוב שלא להגזים ברשימת הציפיות והמשימות, כדי לא ליצור אווירה של לחץ ולהחליף את המטלות הלימודיות במטלות סביב הבית. גם הילדים מצידם יגדירו מהם הדברים החשובים להם ביותר בחופשה.

תכנון מוקדם: נסו לתכנן מראש לפחות חלק מהחופשה, ועשו זאת תוך שיתוף המתבגר ותוך קבלת החלטה משותפת. חלקו את האחריות בין ההורה לבין הילד בכל הנוגע ל”מה עושים כדי לשמור על שפיות”.
תנו לו לשאת באחריות: בני הנוער יישאו באחריות על עצמם ועל הבילויים שלהם במהלך החופשה, ככל הניתן. הימנעו מהפתעות לא נעימות, כמו: ביטול בילוי של הילד עם חברים כדי שיוכל להתעורר מוקדם ולהתייצב עם אחיו הקטן בקייטנה. שינויים ברגע האחרון עלולים לגרום לרוגז, אי נוחות ומתחים.

איך נמלא את זמנו גם בעשייה?

רצוי לסייע למתבגר למלא את ימי החופשה שלו בתוכן ועשייה לצד הבטלה – שיכולה להיות מבורכת כאמור, אך רק כל עוד אינה במינון מופרז. הנה כמה הצעות לפעילויות המתאימות לבני העשרה במהלך החופש הגדול:

עבודה: עבודה בשכר, גם אם הוא זעום יחסית, נותנת הרבה סיפוק ומפתחת ערכים של אחריות ועצמאות אצל הילד. מכיוון שעל פי חוק בני נוער מורשים לעבוד רק החל מגיל 14, לצעירים יותר אין אפשרות להיות מועסקים באופן מסודר. אולם נוכל להציע להם לעבוד באופן חלקי –  אם בעזרה במקום העבודה של אחד ההורים או חברים של ההורים (בתיוק, חיפוש ממוחשב או בניית מצגות) ואם בעבודות מזדמנות בשכונה, כמו שמרטפות, טיול עם כלבים או העברת שיעורים פרטיים.

מחנות נוער: אם הילד משתתף בתנועת נוער הוא לבטח ישמח לצאת למחנות וטיולים עם התנועה במהלך החופשה. בנוסף, ישנם מחנות שונים המוצעים למתבגרים, המתמקדים לרוב סביב תחום עיסוק משותף: לאוהבי טבע, נגינה, רכיבה על סוסים, סאמר סקול – ללימוד אנגלית בארץ או בחו”ל,  וכו’. דאבל קליק באינטרנט ייקח אתכם ישירות לאתר הרצוי.

עזרה בהדרכה: בקייטנות רבות המיועדות לילדים בגיל הרך, ישנו ביקוש לבני עשרה שיעזרו למדריכים הבוגרים. העבודה מתאימה לילדים אחראיים ועשויה לסלול את דרכם בשנה לאחר מכן לעבודה כמדריכים. אם העבודה כעוזר מדריך אינה מתגמלת כספית, ההורה יכול לשקול תמריץ חלופי כלשהו לילד/ה.

פעילויות עם חברים: לחברים ישנה חשיבות רבה בגיל העשרה, ולכן ישנם מתבגרים רבים שיסכימו לצאת לטיול או לפעילות עם הוריהם בתנאי שיתאפשר להם להביא איתם חבר. תוכלו גם להציע להם בעצמכם שיצרפו חבר/ה, כדי לעודדם לצאת עמכם לפעילות.

בילוי משפחתי: הזיכרונות הטובים ביותר מהחופשה הם בדרך כלל מאירועים או חוויות משותפות עם אנשים היקרים לנו. לכן, מומלץ ליזום אירוע או בילוי משפחתי משותף פעם בשבוע: ארוחת בוקר משותפת, טיול, פיקניק לילי על חוף הים, ספורט או כל פעילות אחרת, שתאפשר לכל בני המשפחה בכל הגילאים ליהנות יחד. אל תשכחו לקחת אתכם מצלמה, לתעד, להסריט, לבקש מהילד שיעלה את התמונות למחשב וליצור אלבום למזכרת. רק קחו בחשבון שאולי תמצאו תמונות שלכם בפייסבוק.

הכותבת היא פסיכולוגית חינוכית, מומחית באבחון וטיפול בילדים ובני נוער
www.daliakids.com



דליה אלוני מתארחת בפורום הורים למתבגרים בתפוז ועונה על שאלותיכם בנושא: 15.06.11, 22:00-20:00
הילד מעשן? כדאי שתבדקו את מערכת היחסים שלכם עימו
תופעה: משחקים מסוכנים ברחובות. חשוב להכיר ולהיזהר

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.