fbpx

בהלת הקורונה: 10 טיפים שיעזרו לכם להרגיע את הילדים

אמנם על פי הדיווחים ילדים יותר חסינים לווירוס הקורונה, אבל זה לא אומר שהם חסינים מפני החששות והחרדות. אז איך בכל זאת אפשר לעזור להם להרגע כשאנחנו בעצמנו כל כך לחוצים?

החדשות על הקורונה נמצאות בכל מקום, בכל עמוד בעיתונים, בכל מהודרת חדשות ותוכנית הטלוויזיה וגם בבית הספר ובהפסקות. וכמו תמיד, המוח שלנו, וכמובן שגם של הילדים שלנו, נוטה לזכור מידע מפחיד ונוטה לזלזל ולשכוח במהרה מידע מרגיע או חיובי. זו דרכו של הטבע לשמור עלינו מסכנות. אלא שילדים מרגישים זאת לפעמים בווליום חזק אפילו עוד יותר, משום שהם נוטים לפתח פחדים וחרדות כאשר המציאות לא ברורה להם והם מרגישים באפילה.

לאור המצב, הרבה הורים תוהים כיצד לתווך ולדבר עם ילדיהם על הנגיף מבלי לגרום להם לדאגה רבה יותר ממה שהם כבר חווים. ככל שילדיכם גדולים יותר, כך הם חשופים ליותר מקורות מידע וידעים דברים, גם אם מעולם לא דיברתם איתם על כך. הם חשופים לחברים בבית הספר, בחוגים ובמגרש המשחקים, וסביר שיקבלו את המידע ממקורות פחות אמינים. לכן דווקא וירוס הקורונה מהווה עבורנו הזדמנות ללמד את ילדנו לצרוך תקשורת ומידע באופן כללי, בצורה ביקורתית ומושכלת.

הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לעשות את זה בצורה הרגועה והבטוחה ביותר:

אל תפחדו לדון ולדבר על הנושא – רוב הילדים כבר שמעו על הנגיף וכבר נחשפו לתמונות של אנשים עם מסיכות פנים או לתמונות מפחידות יותר, ולכן חשוב שלא תמנעו משיחה על כך. כאשר לא מדברים על נושא מסוים זה עלול לעורר חרדות ופחדים גדולים יותר בקרב ילדים ומתבגרים. התייחסו לשיחה זו כהזדמנות עבורכם להעביר את העובדות הנכונות ולקבוע את הטון בהתייחסותכם לנושא. אתם המתווכים של המציאות עבור ילדכם. אתם מקבלים את החדשות ואתם מסננים אותם עבור ילדיכם. המטרה שלכם היא לגרום לילדיכם להרגיש בעניינים ולקבל מידע מבוסס עובדות, שעשוי להרגיע אותם יותר מאשר המידע שהם שומעים בחדשות או בבית הספר במגרש.

לימדו את ילדיכם להבחין בין מידע נכון ואמיתי לבין פייק ניוז, בין אם הוא הועבר באמצעי התקשורת או בכל דרך אחרת – עזרו להם להבין מדוע התקשורת מעבירה את המידע כפי שמעבירה אותו, מדוע זה סיפור חשוב כל כך ובעיקר העבירו להם את המסר כי העובדה שזה נראה בכל מקום, לא הופכת את זה באופן מיידי למידע אמין או כזה שמשקף את הסכנה בפועל. למדו את ילדכם לשאול שאלות על המידע שמועבר בתקשורת והמידע שהם מקבלים בוואטסאפ או ברשתות חברתיות אחרות – לא שאסור להם להקשיב, אלא שעליהם לצרוך את המידע באופן ביקורתי, למשל על ידי שאלות כמו: מה מקור החדשות? האם המקור אמין? מי יוצר חדשות אלו ולאיזו מטרה? ובמידה והבינו כי מקור המידע אינו בהכרח אמין, עזרו להם לחפש מקור מידע אמין יותר. בדקו את מקור המידע, האם זהו מקור מוכר? האם הוא מקור חדשותי מהימן? למדו את ילדיכם מהם מקורות חדשותיים מהימנים. בדקו את העובדות – נסו לחפש את המידע בעוד מקורות מידע אמינים, השוו את המידע ששמעתם או צרכתם. כאשר אתם נתקלים בחדשות מאתר לא מוכר או לא ברור, בדקו מהי כתובת האינטרנט, האם זוהי כתובת רגילה או מוזרה? קראו על אותו אתר – מי הוא ומה מטרותיו. חפשו סימנים בכתבות שמעידים על איכות תקשורת נמוכה – למשל טענות או כותרות נועזות מדי ולא מבוססות, שגיאות איות. אם אתם רואה דברים אלו – סביר שזהו מקור מידע לא אמין. כמו כן חשבו לפני שתשתפו במידע. מידע שגוי מתפשט מהר מאוד ועלול לעורר בהלה מיותרת.

כמובן שחשוב שלכם, ההורים, יהיו כישורים אלו כדי שתוכלו לשמש דוגמא לילדיכם. הרי גם אנחנו כמבוגרים חשופים למידע שגוי. לפני כמה ימים שמעתי בסופר אישה מבוגרת בתור לפני מדברת עם הקופאית על תיאוריית הקונספירציה סביב הקורונה – אם מבוגרים מקבלים מידע זה ולעיתים מתבלבלים, חשבו כיצד מידע שגוי עשוי להשפיע על ילדים, להם יש פחות ניסיון ופחות חשדנות כלפי מקורות מידע שונים.

התאימו את תשובותכם וההסברים שלכם לשלב ההתפתחותי של ילדכם – חשוב שמסירת המידע תהיה בצורה ובאופן מותאם למה שהילד מסוגל לקלוט, להבין ולעבד. אל תנדבו מידע רב מדי מבלי לחשוב מה הילד יבין ממנו, השתדלו בעיקר לענות לילדים על השאלות שהם מעלים בפניכם בצורה הכי כנה וברורה שאתם יכולים. אל תשאירו פיסות מידע ללא חיבור או עם סימני שאלה גדולים מדי. זה בסדר אם אינכם יודעים לענות על הכל, חשוב שתהיו כנים בנוגע לכך ותסבירו כי לא כל המידע בידכם וכי תוכלו לברר את המידע ולחזור אליהם עם תשובות מבוססות. חשוב שתעבירו מסר מרגיע ואם יש צורך תציעו לברר. ובעיקר חשוב שתהיו קשובים לילדיכם.

הקשיבו לרמזים של ילדיכם – הזמינו אותם לספר לכם כל מה שהם שמעו על נגיף הקורונה וכיצד הם מרגישים בנוגע לזה. תנו להם הזדמנות נרחבת לשאול שאלות ולברר עובדות שחשובות ומטרידות אותם. היו מוכנים לענות על השאלות. אל תענו מהר מדי כי מאד חשוב שלא תעודדו פנטזיות מפחידות. לילדים וגם למתבגרים צעירים יש נטייה להשלים בדמיון את מה שהם לא יודעים או לא מבינים, ולפעמים הפנטזיה גרועה מכל מציאות שהיא.

האזינו באופן אמפטי לדאגות ולחששות של ילדיכם – אפשר לומר משהו כמו: אני מבין כמה זה עלול להיות מפחיד לשמוע על אנשים שחולים ואפילו מתים מהמחלה הזו ואתה בטח חושש שמישהו קרוב אלייך יחלה או ימות. אני יכול להבין למה זה מפחיד אותך אבל זכור שאנחנו בטוחים, אנחנו עושים כל מה שניתן וצריך על פי ההוראות בכדי לשמור עליכם, איידע אותך בכל מה שתוכל לעשות כדי לשמור על עצמך.

התמודדו עם החרדה שלכם – אם אתם מרגישים חרדים או מבוהלים מדי בעצמכם, אין זה הזמן לדבר עם ילדכים על הנושא. קחו את הזמן לנהל את החרדה של עצמכם לפני שתדברו איתם על כך. לילדים שלכם יש סנסורים רגישים ביותר למצבכם הרגשי – הם מרגישים שאתם בחרדה. גם אם לא אמרתם דבר, הם יבינו כי ישנה סיבה להיות בחרדה ויפחדו בעצמם. כך בני אדם ובעיקר ילדים מתוכנתים, להיות קשובים להוריהם במצבי חירום, כי להורים יש ניסיון רב יותר בהישרדות.

העבירו מסר מרגיע – ילדים נוטים להיות אגוצנטריים, במובן שהם עלולים לשייך ולנכס מידע שהם שומעים לעצמם. אם למשל, הם שמעו שמישהו חלה בסביבתם, או אפילו רק שמישהו קרוב אליהם נכנס לבידוד, הם מיד עלולים לחשוב שגם הם חלו או נמצאים בסכנה. ספקו להם מידע אמין ומרגיע, למשל שווירוס הקורונה מדבק בערך כמו שפעת, ושפעת היא לא משהו שאנחנו כל כך מפחדים ממנו, או למשל שילדים הרבה פחות רגישים לנגיף ולהשפעותיו. כמובן, חשוב מאד שהמידע שתעבירו להם יהיה נכון ומבוסס.

התמקדו בדברים שאתם עושים כדי לשמור עליהם – דרך חשובה להרגיע ילדים היא לספר להם כל מה שאתם עושים כדי לשמור עליהם ועל ביטחונם ובריאותם ומה הם יכולים לעשות. כאשר ילדים יודעים מה עליהם לעשות כדי להישמר, זה נותן להם תחושה של שליטה וכוח. למשל – אנו יודעים שנגיף הקורונה מועבר בעיקר בשיעול ובמגע עם משטחים, לכן הסבירו להם כי חשוב שישטפו ידיים כאמצעי מרכזי לשמור על עצמם, הזכירו להם כיצד שוטפים ידיים ביעילות, שפשוף למשך כ-20 שניות ושימוש במים וסבון (אפשר לספור בלב עד 20 בערך) כאשר הם נכנסים מבחוץ, לפני האוכל או כאשר הם התעטשו או קנחו את האף או השתמשו בשירותים. אם הם שואלים על אנשים שהולכים עם מסיכות, הסבירו כי אלו אנשים שנוקטים אמצעי זהירות מיוחדים או נזהרים באופן מיוחד וכי לא נתנה הנחיה כרגע להשתמש במסכות אלו, ועבור רוב האנשים מסיכות אלו אינן הכרחיות.

היצמדו לשגרה – ילדים לא אוהבים בדרך כלל אי וודאות, היצמדו לשגרה ולפעילויות השגרתיות שלכם ושל ילדכם. הצמדות לשגרה עשויה להיות מאד מועילה ומרגיעה עבור ילדים וגם עבורכם. השתדלו לשמור על הליכה למסגרות על פי ההנחיות, ארוחות מסודרות ופעילויות כרגיל.

המשיכו לדבר – הסבירו להם שתעדכנו אותם במידע חדש שיהיה בהמשך ושהם מוזמנים תמיד לשאול שאלות נוספות. הסבירו כי אין לכם את כל התשובות, אך ברגע שיגיע מידע חדש, אתם תדאגו לעדכן אותם. אפשר גם להסביר כי אין לכם כרגע את כל המידע אך ברגע שתדעו יותר, תדאגו לעדכן גם אותם.

הכותב הוא מומחה ומדריך בטיפול רגשי ובטיפול קוגניטיבי התנהגותי ומנהל מרכז רימון – טיפול פסיכולוגי בפריסה ארצית

דווקא עם הקורונה נשארים מחוברים

ישראלית בסינגפור: הפאניקה מדבקת אפילו יותר מהקורונה

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.