fbpx

גשרים מוזיקליים

גשרים מוזיקליים

רוב המתבגרים ובני הנוער משוגעים על מוזיקה. הם מעריצים אמנים, צורכים דיסקים, ובעיקר מקשיבים. זו הסיבה לכך שתרפיה במוזיקה עשויה לסייע להם במצבי מצוקה רגשיים. איך מתבצע טיפול במוזיקה, וכיצד נוכל לרתום את השפה המוזיקלית לשיפור הקשר שלנו עם המתבגר?


המוזיקה היא מרכיב מרכזי בחיי מתבגרים ובני נוער. חלק גדול מהם מבקש ללמוד נגינה על כלים שונים, להקים להקות, ללכת להופעות מוזיקליות ולהשמיע את קולם (בשירה או בנגינה) במסיבות ובמפגשים חברתיים. הם גם אלה הנוטים להעריץ זמרים וזמרות ולהזדהות עם המסרים המובעים על ידיהם, בין אם הם פוליטיים, חברתיים או מיניים.
מיד עם בואנו לאוויר העולם אנו יוצרים זיקה ישירה למוזיקה, כשאנו קולטים צלילים וקולות מהסביבה ומגיבים אליהם באמצעות רגשות. בגיל ההתבגרות, המוזיקה עשויה להטעין את הילד באנרגיות ובד בבד להרגיע ולהשקיט. מתבגרים עשויים לחוש בטוחים, מוגנים ומוכלים במסגרת שבה יש התחלה וסוף – וכך בדיוק בנויה המוזיקה. הם גם עשויים להסכים להתנסות בשיתוף פעולה בדרך ישירה, שאינה נחווית על ידיהם כמאיימת כמו השיחה המילולית.

טיפול מקצועי במצוקות רגשיות

הטיפול באמצעות מוזיקה, אם כן, עושה שימוש בתחום יצירתי שיש לו משמעות רבה בחיי הצעירים. התהליך מתבצע בעזרת אמצעים מוזיקליים שונים, כשהמטרה היא להניע שינוי בכל המישורים: הרגשי, הגופני, הקוגניטיבי, ההתנהגותי והחברתי. המוזיקה מאפשרת הבעה, קשר ותקשורת – בין אדם לבין עצמו ובינו לבין סביבתו.
במרחב הטיפולי קיימים שלושה גורמים: המטפל, המטופל והמוזיקה. הטיפול  מאפשר למתבגרים ליצור קשר עם מטפל בוגר, ולבטא בפניו תחושות ועמדות גם אם הן קשות וכואבות. בדרך זו עשוי המתבגר להתגבר על החרדות והבושה שמתלווים לעתים לתקשורת של הצעיר עם עולם המבוגרים.

איך הטיפול מתבצע בפועל?

הפעילות כוללת חוויות מוזיקליות, כמו שימוש במגוון כלי נגינה, שימוש בקול ובשירה, אלתור, הלחנה, האזנה לקטעים מוזיקליים, הרפיה והדמיה לצלילי מוזיקה. לצורך עיבוד החוויה, נעשה שימוש בצלילים ובמילים. מה שמבחין למעשה בין סיטואציה מוזיקלית (כמו האזנה לקונצרט או הופעה) לבין טיפול, הוא עצם הנוכחות של מטפל בעל ידע וניסיון, שנעזר בכלים מוזיקליים ופסיכולוגיים, כדי להעריך, להמשיג ולהציע התערבויות המתאימות לצרכי המטופל. הטיפול במוזיקה מאפשר להרחיב את ההתבוננות בעולמו הפנימי של המטופל, להעמיק מודעות, לעורר ולגרות תחושות. המטרות הבסיסיות הן לחזק צמיחה והתפתחות אישית, ליצור קשר ולתת ביטוי ליצירתיות שקיימת בכל אחד מאתנו.

מתי מופנים מתבגרים לטיפול באמצעות מוזיקה?

לרוב, מתבגרים מופנים לטיפול על ידי הורים או אנשי מקצוע מתחום החינוך ובריאות הנפש. הפנייה יכולה לנבוע עקב מצוקות והפרעות רגשיות-התנהגותיות הקשורות לגיל ההתבגרות, כמו דימוי עצמי נמוך, חשש מכישלון והתמודדות, קשיים בלימודים, אירועים טראומטיים, משברים במשפחה כגון גירושים או אובדן, קושי ליצור קשיים חברתיים, התמכרויות ועוד.
בשלב שבו המצוקה הרגשית משבשת את איכות החיים ומפריעה לתפקוד היומיומי, בבית או במסגרת הלימודית, חשוב לפנות לטיפול. הדרכת הורים היא חלק בלתי נפרד מטיפול כזה. עם זאת, כדי לא לפגוע באמון המטופל ובפרטיותו, המטפל מחויב לעדכן את ההורה ברמת התהליך ולא ברמת התכנים (אלא אם המתבגר נמצא בסיכון או מסכן אחרים).

האם הטיפול במוזיקה מתאים לכל אחד?

טיפול במוזיקה מתאים לכל אדם המושפע ומוּנע מהמדיום הזה, ובכל גיל. לא נדרש רקע או ניסיון מוזיקלי קודם, אלא נטייה ומשיכה בסיסית לתחום (דבר הקיים כמעט בכל אחד מאתנו). הטיפול מתאים למטופלים המגלים קושי ורתיעה משיחות מילוליות, וכן לאנשים המתמודדים עם משבר או נתקלים בקשיים בתפקודיהם השונים, כולל בעיות בריאותיות. הטיפול מתאים גם לאלו המעוניינים לצאת למסע היכרות עם עצמם ועם הסובבים אותם, וכמהים לפתח קשרים מלאים ומספקים יותר באמצעות מפגש עם היצירתיות שלהם.

המוזיקה כגשר לקשר המשפחתי

מחוץ לגבולות הקליניקה, פעילות מוזיקלית משותפת עשויה לתרום לדיאלוג שלנו עם המתבגר ולהעניק לו מרחב שבו יוכל להשליך כעסים ואי שקט, וגם “להיטען” בחמלה, רוך, חום ואהבה. הנה כמה הצעות שכדאי להפנים ולשלב בחיי היומיום:

  • נגינה משותפת: אב ובנו המתופפים יחדיו או אם ובתה המאלתרות בקולן חווים חוויה רגשית שיכולה לנוע משחרור כעסים ועד לאינטימיות מרגשת.
  • האזנה משותפת: על אף בחירותינו השונות עקב פער הדורות, הקשבה למוזיקה יחדיו מעניקה לנו הזדמנות לגשר על הפערים ולהתוודע לעולם התרבותי זה של זה.
  • המוזיקה מאחורי המילים: תשומת לב והקשבה לטון הדיבור שלנו בפנייתנו אל המתבגר. האם קיימת הלימה בין האינטונציה למסר אותו אנו רוצים להעביר? הקשבה לניואנסים הדקים, למוזיקה שמאחורי המילים. גם כשאנו משתמשים במילים לתקשורת, עדיין קיימים המרכיבים המוזיקליים כמו קצב, עוצמה, אינטונציה – כך עובר המסר הרגשי.
  • חוויות תרבות מוזיקליות: הליכה ביחד למופעים מוזיקליים וקונצרטים, אם אין התנגדות רבה מדי מצד הילדים.
  • הקשבה ל”תזמורת” המשפחתית: שימוש באלמנטים מעולם המוזיקה פותח ומרחיב רובדי תקשורת והידברות בדרך ישירה, מהנה ולא מאיימת. נסו להקשיב לצלילים ולתפקידים השונים של כל אחד מבני המשפחה ולבחון איזו מין תזמורת “מתנגנת” לה.



הכותבת היא מטפלת מוסמכת במוזיקה (M.A), מנחת קבוצות, מרצה ומדריכה, העוסקת בטיפול בילדים, מתבגרים ומבוגרים, בעלת קליניקה פרטית בהוד השרון [email protected]
אתם מרגישים שלילד שלכם קשה לווסת גירויים? יש מה לעשות
הכירו את הגישה הנרטיבית בפסיכולוגיה ואת שיטת הטיפול שלה במתבגרים
רוצים לדבר על זה? פורום הורים למתבגרים בתפוז / פורום הורים לילדים ביסודי בתפוז

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.