fbpx

10 דברים שכדאי שתלמדו את הילדים שלכם על פוליטיקה

תמונה: אבי אוחיון, לע"מ
תמונה: אבי אוחיון, לע”מ

הכי קל זה לנסות להתחמק מניהול שיחות פוליטיות עם הילדים, אבל זו גם הדרך הכי בטוחה לגרום להם לבסס את דעותיהם על סמך אנשים אחרים או חלקי אמיתות. אז אם אתם לא מעוניינים שזה יקרה – שנסו מותניים ותתחילו לדבר

משפט מוכר אומר שאם אתה רוצה לשמור על שיחה מנומסת ונעימה כדאי שתתרחק מהנושאים הבאים: מין, דת ופוליטיקה. הבעיה היא שאם לא תדבר עם ילדייך על נושאים אלו הם ידברו על כך במקומות אחרים וחמור מכך, הם עלולים להסיק מסקנות שיהיו מבוססות על חלקי אמיתות, או על השערות לא מבוססות שנסמכות בעיקר על הדימיון שלהם או חלקי דברים ששמעו מאדם כזה או אחר. לכן המסקנה היא שעל דברים חשובים כדאי לדבר בבית.

הפעם נדבר על פוליטיקה, נושא שתמיד ישאר רלוונטי אבל נראה שהיום יותר מתמיד. המסר המרכזי שאתם רוצים להעביר להם הוא: אנחנו לא רוצים שתחשבו כמונו, אבל אנחנו רוצים שתחשבו. כדאי יהיה ללמד את הילדים שלכם כמה דברים בסיסים כמו מהן שמועות, מהן פייק ניווז, מהן דעות קדומות ומהן הטיות חשיבתיות. האויב הכי גדול של הדמוקרטיה וחופש הבחירה הוא אנשים שלא מוכנים להתעסק בדיונים אינטלקטואלים ולקבל החלטות מושכלות.

השאלה הראשונה שעולה היא מתי לדבר על פוליטיקה. מרבית ההורים מתחילים לדבר על פוליטיקה כשילדיהם בבי”ס יסודי, יש כאלו שמתחילים עוד לפני כן. אין תשובה אחת נכונה, הבחירה היא אישית ומשפחתית, ותלויה בפתיחות ההורים לנושא ועד כמה הם חושבים שילדיהם מסוגלים להבין. האינדיקטור הטוב ביותר הוא כאשר הילדים מתחילים לשאול שאלות בנושא. הנושא הראשון לדבר עליו הוא ההצבעה ולא בהכרח על פוליטיקה. בין אם הם חושבים שהילדים מוכנים לדבר על פוליטיקה או לא, על האפשרות לבחור ולהצביע הם בהחלט יכולים לדבר ולהבין.

אחרי שהגעתם לגיל שבו אפשר להתחיל, אלו הם עשרת הרעיונות המרכזיים כאשר מדברים עם ילדים על פוליטיקה:

חופש מתבסס על מעורבות והשתתפות רחבה בתהליכים פוליטים – ילדים צריכים להבין שחשוב לקחת חלק. המנעות מהצבעה או עיסוק בנושאים פוליטים הם כמו ויתור על החופש שניתן לכם במסגרת הדמוקרטיה.

חוקי יסוד – עלינו ללמד את ילדינו מהם חוקי היסוד במדינה, מהם אותם חוקים וכיצד הם מגדירים אותנו כעם וכמדינה.

שמירה על ראש פתוח – הזדהות עם מפלגה כזו או אחרת אינה מקבעת אותנו או מכריחה אותנו להתקבע על רעיונות מסויימים. שמירה על ראש פתוח היא יותר מצב רוחני יותר מאשר עניין פוליטי. סגירות לרעיונות חדשים מונע מאיתנו צבירת ידע וחוכמה, בלי כל קשר לפולטיקה.

העדפה פוליטית אינה מחייבת העדפה דתית או מעידה על העדפה דתית בהכרח – העדפותינו הפוליטיות אינן בהכרח מעידות על מידת האמונה שלנו באלוהים או בדת בכלל. מגילת העצמאות מגדירה את החופש שלנו וזכויות היסוד שלנו, אך אינה מגדירה את הממשלה הנבחרת או מהי הממשלה הטובה עבורינו או כל מפלגה פוליטית כזו או אחרת, ואינה מגדירה את מידת האמונה שלנו בדת או באלוהים.

חופש הדיבור לעולם אינו על חשבון אדיבות ונימוסים – חשוב שילדינו יביעו את דעתם בשיח פוליטי, אך חשוב מזה שיעשו זאת מתוך כבוד ותוך יחס אדיב ומכבד לאחרים, לא משנה כמה דעתם רחוקה מדעתם שלהם. אפשר להתייחס בצורה מכבדת, מותר לטעות מתוך שמירה על יושרה ולהיות צודק תוך שמירה על ענווה. זהו המקום שבו דוגמא אישית של ההורים משמעותית ביותר.

מותר להתרגש – מדינת ישראל נולדה ומתנהלת מתוך חילוקי דעות סוערים עד מאוד. למרות שבסעיף קודם הצענו לשמור על כבוד, אין זה אומר שאין מקום לרגש, להתרגשות, לאמונה שלמה בדעותייך ועל הזכות להלחם עליהן. מותר וכדאי לשמור על התלהבות בכל הקשור להשקפותייך.

על ילדינו ללמוד לחשוב בעצמם – יותר מדי אנשים ויתרו על התבוננות ביקורתית על דעותיהם של אחרים, זהו מצב מסוכן. האיום הכי גדול לדמוקרטיה הוא ציבור מצביעים שלא חושב.

הקשיב לשני הצדדים – למדו את ילדיכם להקשיב לשני הצדדים, לשים לב למה אנשים אחרים חושבים ומה האנשים שחושבים אחרת מהם חושבים ואומרים. חשוב לאסוף מידע מגוון כאשר אנו אוספים מידע.

האמת יכולה להתמודד עם שאלות טובות – למדו את ילדיכם לשאול שאלות. שאלות טובות תמיד יעזרו לחשוף את האמת או את השקר.

אנשים שלא מסכימים איתנו הם עדיין אנשים בעלי זכות – כולנו מכירים אנשים שפועלים מתוך סגירות וקבעונות, גם בפוליטיקה וגם בדת. עלינו ללמד את ילדינו שתמיד יש עוד מה ללמוד, שאנשים שלא מסכימים איתנו אינם בהכרח טועים ושצרות אופקים היא הדרך הקצרה ביותר לדיכוי והעלמת החופש.

החופש לבחור

לסיכום, דברו איתם על נושאים מרכזיים ולא בהכרח על הפוליטיקה הארצית או המקומית, אחרי שדיברתם איתם על חופש הבחירה ועל הצבעה, דברו איתם על מבנה המערכת הפוליטית. נח וקל להסביר כאשר מדברים על סוגיות ציבוריות שמעניינות אתכם ולא בהכרח להתחיל משיחה על קמפייני בחירות או על מועמדים. אפשר לדבר על נושא רלוונטי, על יתרונות וחסרונות של כל בחירה. בהמשך אפשר לדבר על נושאים מורכבים יותר או שאלות ספיציפיות יותר.

השתדלו להשאיר להם את חופש הבחירה. מטרתכם כהורים היא לגדל ילדים שיודעים לחשוב, לקבל החלטות ולתרום לקהילה שלהם. אל תנסו לשכנע אותם ברעיונות שלהם, הציעו להם שאלות שדרכם יוכלו להתבונן על סוגיות שונות ולבחון אותן. עיזרו להם להתבונן על כל הצדדים ועל היתרונות והחסרונות של כל בחירה. עזרו להם להבין שכדאי שיבחרו על בסיס ערכים, הערכים בהם הם מאמינים.

לפוליטיקה יש גם צדדים מכוערים – השתדלו להמנע מהצדדים הללו כל עוד זה אפשרי, הם ישמעו על זה בבית הפרס או במסגרת אחרת, אבל זהו לא המרכז בפוליטיקה. אפשר להסביר שלפעמים כשאנשים מאד רוצים להבחר הם עלולים להתנהג בצורה לא יפה או לא מתאימה.

הכותב הוא מומחה ומדריך בטיפול רגשי ובטיפול קוגניטיבי התנהגותי מנהל מרכז רימון – טיפול פסיכולוגי בפריסה ארצית

סקר מצא: מרבית התלמידים מעוניינים לדבר על פוליטיקה בכיתה

למה לנו פוליטיקה עכשיו?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.