fbpx

הילד נופל, המשפחה קמה

הילד נופל, המשפחה קמה

בתקופה האחרונה אנחנו שומעים על יותר ויותר מקרים בהם מתבגרים מפעילים שיקול דעת מוטעה. אך מה עובר על ההורים שצריכים לאסוף את השברים ולעזור לעצמם ולילדים שלהם להמשיך הלאה?

בתקופה האחרונה אנחנו שומעים על יותר ויותר מקרים בהם בני נוער נמצאים בסיטואציה שבה הם מפעילים שיקול דעת לקוי לרגע קטן אחד – אלא שהרגע הקטן הזה הופך למפץ גדול, שמשפיע על מסלול חייהם. התגובות מסביבם נעות בין תדהמה, הפתעה ואולי גם מבוכה וצער. לרוב, מהר מאוד, התקשורת והחברה שוכחת, וענני תשומת הלב למקרה מתפוגגים ונעלמים תוך מספר ימים, אולם החוויה הקשה והזיכרון מלווים את המשפחה לעוד הרבה זמן.

בסיטואציות האלו אנחנו תמיד מתייחסים לילדים ולמה שהם עשו, מה הם מרגישים ואיך הם מביעים חרטה. אך האם חשבנו לרגע מה מרגישים ההורים? ההורים שחושבים שגידלו בן לתפארת עם עתיד מזהיר, מגלים לפתע שהבועה התנפצה והם אלה שצריכים לאסוף את השברים.

אנחנו כהורים, יודעים שככל שהילדים שלנו גדלים ומתבגרים יש לנו פחות ופחות שליטה על מה שהם יעשו, ונפילות עלולות לקרות גם במשפחות הכי טובות. כהכנה לחיים האמתיים מחוץ לבית, אנו צריכים להעביר להם את הערכים שאנחנו מאמינים בהם. ערכים שמגיעים מהבית, ערכים שמנחים אותם להתנהגות מוסרית ותורמת.

ערכי הבית משתנים בין משפחה למשפחה והם רבים ומגוונים, ובהם יושר ויושרה, שיתוף פעולה, עזרה הדדית, הקשבה, שמירה על החוק, התמדה, כנות, אמינות ועוד. את הערכים שלנו אנחנו מטמיעים בהם על ידי דוגמה אישית וכשהם מתבגרים, אנחנו מדברים איתם ומסבירים מה מקובל עלינו ומה לא. הדרך בה נגיב לטעויות שלהם, תשפיע על ההתנהגות שלהם כאנשים בוגרים. לכן עלינו כהורים להיות מעורבים בחייהם, להיות קשובים להתלבטויות שלהם ולעזור להם בקבלת החלטות.

לצמוח מתוך הטעויות 

אך מה קורה אם אחד הילדים שלנו עשה מעשה לא אופייני? הפעיל שיקול דעת לקוי לרגע אחד? ההמלצה שלי היא להתחיל בשיחה גלוית לב עם הנער על המעשה, להבין ממנו מה הביא אותו לפעול כך, לברר אם זו פעם ראשונה או שמדובר באירוע חוזר, להבין מה מצבו הרגשי. חשוב לפתוח ערוץ תקשורת ולהבהיר מסר שלא משנה מה יקרה, תמיד הוא יוכל לספר ותמיד נעזור לך להתמודד עם התוצאות. החובה שלנו כהורים היא לתמוך בעיקר ברגעים הקשים ובזמן המשבר, על מנת שהילדים יוכלו להביע חרטה ולצמוח מתוך הטעות. במידה והמקרה פורסם והסביבה יודעת, חשוב להתייחס ולא להסתגר בבית. להביע את הסתייגותנו מהמעשה ולומר כי אנו מלווים ותומכים בילדינו בתקופה קשה זו.

אין ספק שבני נוער אוהבים מדי פעם לעשות מעשה שטות או מעשה קונדס, לפרוק עול ולהרגיש שהם יכולים לחמוק מעונש. כולנו היינו פעם מתבגרים והרגשנו שאנחנו יודעים יותר טוב מכולם. אולם חשוב שידעו ויבינו שלמעשים יש השלכות והן לפעמים יכולות להיות לא נעימות. במקרים כאלה עליהם לקחת אחריות ולפעול כמבוגרים.

הכותבת היא מאמנת NLP לילדים ולמתבגרים. לאתר של גלית 

הנערה שמעצבנת את טראמפ

לפני שבאים בטענות לאפליקציית “טיק טוק”, כדאי אולי קודם להסתכל עלינו – ההורים

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.