fbpx

זהירות, סטוריז מסוכנים לפניכם

זהירות, סטוריז מסוכנים לפניכם

יותר ויותר סלבריטאים החלו להעלות לאינסטגרם תמונות שלהם עם סיגריות אלקטרוניות. בתגובה, פנתה האגודה למלחמה בסרטן לרשת החברתית בבקשה להילחם בתופעה

האגודה למלחמה בסרטן פנתה לעזרת הרשת החברתית בעקבות מספר הולך וגדל של סלבריטאים שמעלים לאינסטגרם תמונות שלהם מעשנים. במכתב עליו חתומה נאוה עינבר, דוברת האגודה למלחמה בסרטן, ואשר נשלח למעיין שריג, מנהלת התקשורת בישראל של הרשת החברתית אינסגרם, הנמצאת בבעלות פייסבוק, נכתב כי “אנו פונים בדאגה בעקבות המגמה של השבועות האחרונים בה התגברה מאוד תופעת הסלבריטאים הישראלים שמעלים לאינסטגרם סטוריז, תמונות סלפי ופוסטים כשהם מעשנים ומאיידים פודים וסיגריות אלקטרוניות מסוגים שונים…במיוחד בולטת התופעה בקרב יוצאי תוכניות ריאלטי כמו הודיה כהן שהעלתה לאחרונה סטורי בו היא מספרת שהיא לוקחת המכשיר לכל מקום, או הכדורגלן לירן שטאובר שכמעט בכל תמונה מופיע עם האביזר תלוי על החזה, הכדורסלן גילי מוסינזון, כמו גם הדוגמנית אלין גולדמן, והדוגמנית יאנה גרוס שהצטלמה עם דגם חדש של סיגריה אלקטרונית, המוזיקאי עדי לאון ונוספים”.

באגודה למלחמה בסרטן מדגישים: “אין בכוונתנו להטיל דופי באף אחד מהסלבריטאים, יחד עם זאת, אנחנו מאוד מודאגים מהתופעה הזו, הנראית לכאורה כפרסום סמוי שכן על פי מחקרים ידוע שבני נוער וצעירים מושפעים מהסלבריטאים, רואים בהם מודל לחיקוי ונוטים לאמץ מנהגים של כוכבים מתחום הבידור, הדוגמנות התרבות והקולנוע”.

עוד מוסיפים באגודה למלחמה בסרטן: “על אף שמכשירי אידוי, איוד, פודים וסיגריות אלקטרוניות לסוגיהן הם טכנולוגיה חדשה יחסית, כבר ידוע לנו שהם מכילים מלבד ניקוטין עוד חומרים ממכרים ומזיקים שחלקם הוכחו כבר כמסרטנים. בני נוער וצעירים רגישים במיוחד, שכן המוח ממשיך להתפתח עד גיל 25 לפחות וחומרים אלו יכולים לגרום להפרעת קשב וריכוז, לכאבי ראש ומיגרנה, להשפיע לרעה על שיקול הדעת, לעודד אימפולסיביות, חוסר איזון רגשי, לגרום לדיכאון וחרדה וכאמור לפגוע בהתפתחות המוח. בכל שבוע מצטברות עוד עדויות מדעיות ומחקרים המוכיחים קשר בין סיגריות אלקטרוניות להתקפי לב, שבץ מוחי ויתר לחץ דם. במחקרי מעבדה מעודכנים, כבר נמצא קשר בין סיגריות אלקטרוניות, לסרטן השד, סרטן המעי הגס, סרטן הוושט, סרטן שלפוחית השתן וסרטן ריאות. במחקרים קליניים (בבני אדם) כבר נמצאו שינויים גנטיים בחלל הפה המזוהים עם התפתחות גידולים סרטניים, נזק למערכת החיסונית של הריאות וסיכון מוגבר לסרטן שלפוחית השתן. לאחרונה גם הודיע מינהל המזון והתרופות האמריקאי ה-FDA כי הוא חוקר עדויות מדאיגות מהשטח על משתמשי סיגריות אלקטרוניות צעירים החווים התקפי פרכוסים”.

כידוע, בישראל ישנו חוק לאיסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון, האוסר לפרסם מוצרי עישון באמצעות האינטרנט, ולפי לשון החוק הכוונה לכל פרסומת שיש בה כדי לקדם מוצר עישון, שם מסחרי של מוצר עישון או מותג של מוצר עישון, לרבות פרסומת עקיפה, פרסומת אגב, פרסומת סמויה או פרסומת בלתי מודעת. עם זאת, יכולת האכיפה של החוק עדיין בחיתוליה. לכן, האגודה למלחמה בסרטן ביקשה מאינסטגרם לעמוד על המשמר: “מאוד נעריך אם תוכלו לאמץ באופן מיידי, הנחיות פנימיות לאיסור פרסום פוסטים וסטוריז הכוללים עישון על כל צורותיו, כדי להגן במיוחד על בני הנוער והצעירים בפני התמכרות ונזקים ארוכי טווח של המוצרים החדשים ששיעור הנזק ארוך הטווח שלהם, עדיין לא ידוע במלואו”.

רבע מבני הנוער השתמשו בסיגריות אלקטרוניות

בתוך כך, סקר שערך משרד הבריאות באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, אשר נחשף ביוני 2019 לרגל דוח שר הבריאות על מצב העישון בישראל, קבע כי יותר מרבע מבני הנוער השתמשו בסיגריה אלקטרונית, עבור שישית מהם הסיגריה אלקטרונית הייתה התנסות העישון הראשונה שלהם, לעיתים כבר בגיל 12, כשהתפיסה שסיגריה אלקטרונית פחות “מזיקה” מהווה את המניע המרכזי לשימוש. עוד מצא הסקר כי חמישית מבני הנוער מעשנים, בשיעור גבוה יותר בקרב הבנים מאשר בקרב הבנות. בקרב המעשנים, כמחצית מעשנים סיגריות טבק מחפיסה ושיעור דומה מדווחים על שימוש בסיגריות אלקטרוניות. בני הגילאים 12-15 משתמשים בסיגריות אלקטרוניות בשיעור גבוה יותר מבני 16-18, 58% לעומת 44%. כאמור עבור אחד מכל שישה בני נוער שמעשנים, הסיגריה האלקטרונית הייתה גם חווית העישון הראשונה. אחוז זה גבוה מעט יותר בקרב בנות וגם בקרב בני 12-15 בהשוואה לבני 16-18, בהתחשב בכך שסיגריות אלקטרוניות הן מוצר יחסית חדש בנוף הישראלי. בנוסף לכך, עולה שרוב בני הנוער משיגים את הסיגריות באמצעים דיסקרטיים, למשל באמצעות קניית ברשת האינטרנט, אחרים משיגים את אמצעי העישון בעזרת חבריהם, בני משפחה ודוכנים בקניון.

כדאי לדעת שעל סיגריות אלקטרוניות חלות כל ההגבלות וההוראות שחלות על סיגריות רגילות. לרבות איסור עישון במקומות ציבוריים, חובת הדפסת אזהרה על האריזה ואיסור מכירה לקטינים. אסור לפרסם סיגריות אלקטרוניות ומתקני אידוי ואיוד באתרי אינטרנט, אתרי תוכן דיגיטליים, או באמצעי טכנולוגי אחר, לרבות בציור, בדמות, בצליל, בתמונה או בכל אמצעי אחר, המיועד או הזמין לציבור, כולו או חלקו. אסור לפרסם בערוצי טלוויזיה ורדיו וכן אסור לעשות שימוש בפרסומת סמויה, עקיפה ומתן חסות. הקנס על הפרת החוק הוא 226,000 שקלים לאדם פרטי או 502,000 שקלים לתאגיד.

“אני מקבלת מאות פניות על הטרדות ביום”

מתבגרים הם לא מעל לחוק

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.