fbpx

הצד שלו, הצד שלה והצד שלהם

מחקר ישראלי מציג לראשונה את ההשפעות של הגירושים על הילדים – מנקודת מבטם של הילדים

גם במציאות של היום, שבה כמעט כל זוג שלישי מתגרש והתופעה כמעט ואינה נגועה בסטיגמה שלילית, עבור ילדים רבים מדובר באירוע משברי, מכונן וקיומי. מכיוון שאני אמא משולבת (המונח העדכני בעברית ל’אמא חורגת’), לא יכולתי שלא להכיר בכך שגירושים הם משבר חיים משמעותי שהשלכותיו אינן נמוגות גם שנים רבות לאחר האירוע עצמו.

כחוקרת בתחומי המשפחה והחברה התפלאתי מאוד לגלות שמאז שנות ה-80 לא נערכו בארץ מחקרים על ילדים להורים גרושים והמחקרים החשובים נערכו על צעירים (בגילאי 18+) שהוריהם התגרשו בילדותם. למעשה, גם כשבדקתי את ספרות המחקר הענפה על ילדים להורים גרושים מן העולם, גיליתי שרוב המחקרים נערכו מנקודת המבט של מבוגרים על חיי הילדים: הורים, מורים ואנשי מקצוע אחרים. אני, לעומת זאת, רציתי לשמוע מפי הילדים עצמם על עולמם, בזמן שהם עדיין במשמורת הוריהם, והשליטה שלהם על חייהם מועטה יותר. הרי רבים מהילדים להורים גרושים מרגישים שאינם יכולים לשתף את הוריהם במה שעובר עליהם בגלל שאינם רוצים להכביד על ההורים שעוברים גם הם תקופה קשה. לפעמים הם מרגישים לכודים בתווך בין ההורים, ובמצב זה קשה מאוד לשתף את ההורים ברגשות כנים. לכן היה לי חשוב כל כך ללמוד על חייהם של הילדים מן הילדים עצמם.

יש עם מי לדבר

מלאכת גיוס הילדים למחקר הייתה מפרכת ממש, לא בגלל שמדובר בתופעה נדירה, ולא בגלל שהילדים לא רצו להשתתף במחקר, אלא בעיקר בגלל התנגדות הוריהם. לרוב, אם האמא הסכימה להשתתפות הילד/ה במחקר, האבא סירב ולהיפך. לעומת זאת, לאחר השגת הסכמות משני ההורים, היענות הילדים למחקר הייתה גדולה. וזה אומר שגם אם ילדים להורים גרושים רוצים לדבר, הגישה אליהם חסומה ככל שהסכסוך בין ההורים גבוה יותר. בסופו של דבר השתתפו במחקר 122 ילדים ישראליים בגילאי 17-7.

הילדים והוריהם מילאו, כל אחד בנפרד, שאלון ממוחשב וסגור וממנו ניתן ללמוד מספר דברים: בראש ובראשונה עלה שילדים להורים גרושים יכולים להיות שמחים יותר בחייהם, בטוחים יותר בעצמם ואופטימיים יותר לגבי המשך חייהם ככל שהם מרגישים שהקשר שלהם עם שני ההורים קבוע ויציב וככל שהם מרגישים שכאשר יש משהו שמציק להם, יש להם עם מי לדבר ולמי לפנות כדי לקבל עזרה.

המחקר מראה גם שילדים להורים גרושים עצובים יותר, פחות בטוחים בעצמם והרבה יותר פסימיים לגבי עתידם כשלפחות אחד ההורים נמצא במצוקה נפשית גבוהה, ככל שהסכסוך ההורי נתפס כלא פתיר ומאיים יותר, ככל שהילדים מרגישים לכודים יותר בין הוריהם, וככל שהילדים מרגישים אשמים בסכסוך ההורי ובגירושין.

התמונה שעולה מהמחקר קשה אבל גם מעודדת, כי נמצאו גם גורמים שממתנים את התחושות הקשות של ילדים שמצויים בסכסוך הורי קשה. כך, למשל, מכל גורמי התמיכה השונים שעליהם נשאלו הילדים במחקר – הורים, מורים, חברים, בני משפחה מורחבת, ואנשי מקצוע  – עלה שקשר קרוב ותומך עם סבתא או סבא מגן על הילדים מפני תחושות קשות ועוזר להם לראות את חייהם באור חיובי יותר.

גילוי מעניין נוסף היה שככל שהילדים מרגישים פחות אשמים בסכסוך ההורי ובגירושין, התחושות שלהם לגבי חייהם פחות קשות, גם כשההורים נתונים בסכסוך ממשי. ועוד דבר חשוב: ככל שהילדים הרגישו שהם יכולים לעשות משהו כדי לגרום לעצמם להרגיש יותר טוב כאשר הוריהם רבים, וככל שהרגישו שהם יכולים לעשות משהו כדי לגרום להוריהם להפסיק לריב, כך התחושות שלהם לגבי חייהם היו פחות קשות, גם אם הרגישו שכל אחד מן ההורים מנסה “למשוך אותם” לצד שלו.

בעקבות המחקר, הנה כמה טיפים להורים גרושים כדי לעזור לילדים להרגיש הרבה יותר טוב עם עצמם:

  • כמה שפחות תחשפו את הילדים לסכסוך ההורי, ואל תערבו אותם בתוכו.
  • תפעלו לצמצום הסכסוך ההורי עד כמה שאפשר.
  • תבהירו לילדיכם שהם אינם אשמים בסכסוך ובגירושים.
  • גם אם אתם במצוקה נפשית, היו אמפתיים וקשובים אל הקשיים שחווים הילדים. דאגו לקבל עזרה אישית עבורכם כדי שתוכלו להכיל גם את הקשיים של הילדים.
  • וודאו שיש לילדים עם מי לדבר על דברים שמציקים להם חוץ מכם: חברים, מורים, דודים. אם אין כאלה בסביבה, תפעלו לכך שלילד יהיה חונך או איש מקצוע שיוכל לדבר איתו.
  • פעלו לחיזוק הקשר בין הילדים לסבא/סבתא (כמובן, בתנאי שהקשר מיטיב).
  • הציעו לילדים להשתתף בסדנאות וקבוצות העצמה/תמיכה לילדים להורים גרושים, שבהן ילמדו אסטרטגיות להתמודדות פעילה עם המשבר ועם הסכסוך ההורי.

הגירושין הם אמנם אירוע חיים משברי, אולם רוב הילדים מסתגלים אליו בסופו של דבר. חלק מהם אף צומחים ומתחסנים כתוצאה מהמשבר. ישנם כמה וכמה גורמים נלווים לגירושים והם אלה שעלולים לפגוע בילדים יותר מאשר הגירושים עצמם, אבל זה גם בידיים שלכם, ויש לכם דרכים שונות להקל על הילדים בתקופת המשבר ולאורך כל הדרך.

הכותבת היא חוקרת בכירה ב’מאיירס-ג’וינט-ברוקדייל’ וחברת הפורום המקצועי של ‘בין לבין’ (בל”ב)- מיזם חברתי למען ילדים והורים גרושים. לאחרונה הקים המיזם החברתי ‘בין לבין’ מרכזי תמיכה והדרכה עבור ילדים, נוער והורים בפרידה ואחריה. לפרטים נוספים כנסו אל www.balev.org או כתבו אל [email protected]

לריב זה טוב? מריבות אינן מתכון בטוח לגירושים!

הילדים עם האקס או אתכם בחג?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.