fbpx

שיעור אחר לחיים

שיעור אחר לחיים

עמותת “שיעור לחיים” לקחה על עצמה להעניק לילדים שלנו כלים שימושיים שיעזרו להם להתחיל את חייהם כבוגרים בצורה הטובה ביותר

כולנו, הורים ומחנכים של ילדים ובני נוער, רוצים ללמד את הילדים שיעורים מעשיים לחיים, כאלו שיגרמו להם להתעניין בנעשה סביבם, להרחיב את אופקיהם ולעסוק במה שהם אוהבים וטובים בו, בהווה ובעתיד. וזו בדיוק המטרה של עמותת ‘שיעור אחר’, המשלבת אלפי מתנדבים בכל הארץ ובכל המגזרי במערכת החינוך.

העמותה פועלת מזה 17 שנה במטרה לקדם שוויון הזדמנויות ולעודד מעורבות משמעותית של הציבור במערכת החינוך. ‘שיעור אחר’ מזמנת מפגש בין מתנדבים, עובדי המגזר העסקי והציבורי ממגוון תחומי עיסוק, לבין תלמידים, הזוכים להכיר דמויות ראויות לחיקוי ולהיחשף לתחומי עניין שעשויים לפתוח בפניהם נתיבי חיים ואופקים חדשים.

למעלה מ- 4000 אנשים בשנה מתנדבים במסגרת פעילויות העמותה. הם מגיעים מחברות וארגונים עסקיים וציבוריים (ובהם, למשל, אנשי הייטק, עורכי דין, רואי חשבון, אדריכלים ועובדים ממשלתיים) ופועלים לרווחת כ- 20,000 תלמידים.

מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב ומנכ"לית "שיעור אחר" קרן הלפרין מוסרי
מנכ”ל משרד החינוך שמואל אבואב ומנכ”לית “שיעור אחר” קרן הלפרין מוסרי

העמותה משלבת מתנדבים בבתי ספר באפיקי פעילות מגוונים, כשהמרכזיים בהם הם:

שיעור אחר – תכנית המשתפת אזרחים מן המגזר העסקי והציבורי, בעלי מקצועות שונים, בהוראת קורסי העשרה חווייתיים בבתי ספר. התלמידים, שלרוב אינם פוגשים בחיי היומיום שלהם בוגרים בעלי מקצועות כגון מהנדסים, עורכי דין, כלכלנים, רופאים, אדריכלים, אנשי תקשורת ואחרים, לומדים להכיר את עולם התעסוקה ודמויות לחיקוי.

שיעור ביחד – שילוב תומכי הוראה איכותיים במערכת החינוך לעידוד תלמידים להתמיד ולהצליח במגמה מוגברת של לימודי מתמטיקה, פיזיקה וכימיה, וכן סיוע וקידום מיומנויות השפה האנגלית והעברית. במסגרת התכנית משתלבים בכיתות מתנדבים בעלי רקע מתאים ואהבה לנושא, המגיעים מהתעשייה הרלוונטית ומביאים ערך מוסף, ויכולים לסייע בשיפור ההוראה והלמידה של מקצועות אלו.

‘שיעור אחר הורים’ – הזדמנות לקרב בין הורי התלמידים לבין מערכת החינוך בה לומדים ילדיהם. הורים מעבירים שיעורים בבתי הספר של ילדיהם, על תחום העיסוק שלהם, על מסלול הקריירה שלהם, מספרים על צמתים של קבלת החלטות ועל קשיים עימם התמודדו בדרכם.

אפרת בירן, היא אמא שמתנדבת זו השנה הרביעית בבית הספר ‘בית חינוך מתן’ שבמועצה האזורית דרום השרון, בו לומדות שתי בנותיה. “כחברה בהנהגת הורים הבית ספרית, ובשיתוף פעולה מלא עם הנהלת בית הספר, התנענו את הפרויקט, שהיום הפך למסורת בית ספרית וחלק מהתוכנית השנתית. אני מלמדת בשכבה ד’ שיעור שעוסק בסטראוטיפים ודעות קדומות ובשכבה ה’ את השיעור של מה אני רוצה לעשות כשאהיה גדול.

“אני פוגשת את הילדים ומתרגשת כל פעם מחדש מהתחושות שהם יוצאים מהשיעורים שלנו, מכך שאנחנו גורמים להם לחשוב ואפילו לשנות חשיבה על נושא או תחום מסוים, להתעניין בנושאים שאולי לא נחשפו אליהם, ולגלות דברים על עצמם, ועל חברים וחברות שלהם בכיתה. אני נהנית גם מכך שהמורות יכולות לחוות את השיעור ביחד עם הכיתה ולראות את הילדים מזווית אחרת, שונה מהיומיום שלה. מדובר בשעות רבות של השקעה, חשיבה על כל הפרטים, תיאומים מול בית הספר ומול כל ההורים המתנדבים, אך אני מאד גאה ושמחה לשמוע כל שנה מחדש מה הילדים מקבלים מאיתנו, ואיזה חותם אנחנו מצליחים להשאיר ברמה הבית ספרית וגם כמובן ברמה האישית”.

במשובים שכתבו התלמידים על שיעור אחר, תלמיד כיתה ו’ כתב: “היה לי מעניין ונהניתי מאוד מהשיעורים, בגלל שלמדתי הרבה דברים חדשים, במיוחד כאלה שלא חשבתי אפילו שאני ארצה ללמוד עליהם. אהבתי את הפעילות על הרסום כי זה באמת משמש אותנו בחיים, וגם את השיעור שהעבירה לנו עורכת הדין, שבזכותה אני יודע עכשיו שלא כדאי להסתבך ולעבור על החוק”.

קרן הלפרן מוסרי מנכ"לית "שיעור אחר" וריצרד רוברטס יור' העמותה
קרן הלפרן מוסרי מנכ”לית “שיעור אחר” וריצרד רוברטס יור’ העמותה

תלמידה מכיתה ט’ ציינה: “למדתי שבכל דבר טכנולוגי יש מעבר. למדתי איך מפתחים מחשב ואיך נראה המחשב הראשון. אם בעבר היה לי קשה להיפתח בשיעורים ולספר על עצמי, בשיעורים האלה היה לי יותר קל וכיף לדבר , וגם למדתי על עצמי שיותר כיף לי לעבוד בעבודה משותפת וככה אני מביעה את דעתי בלי להתבייש”.

תלמידת כיתה י’ כתבה: “הייתי שמחה להידמות למתנדבים בזה שהם מתנדבים ונותנים לילדים מידע חשוב לחיים. למדתי שאני יכולה הרבה יותר ממה שאני חושבת על עצמי, וכמה צריך לאהוב את החיים ולהעריך אותם. התעוררה בי המחשבה שזה יפה שאנשים באים מרצונם כדי להרצות לנו ולהסביר לנו על כל מיני נושאים שלא לומדים עליהם ביום יום בביה”ס וזה מאד מעשיר, פותח את הראש וחוויתי”.

תלמיד כיתה ז’ כתב: “איזה כיף! מצאתי את מה שאני הולך לעשות בעתיד”.

מרגש מאד לקבל את התגובות הנלהבות של התלמידים, ההורים, מנהלי בית הספר והמורות, שזוכות במתנדבים איכותיים בכיתות שלהן, שנכונים להעביר מהידע ומהניסיון שלהם לתלמידים. משמח להיווכח שמידי שנה בתי הספר שכבר חוו את ‘שיעור אחר’, מבקשים עוד מתנדבים לשכבות גיל נוספות, בכדי להעניק לכלל התלמידים הזדמנות חווייתית ומעשירה לקבל שיעור אחר לחיים.

אם גם אתם רוצים להשפיע על דור המחר ולהיות חלק מעשייה משמעותית בתחום החינוך, תוכלו למצוא פרטים באתר העמותהבפייסבוק ‘שיעור אחר’ או בטלפון: 052-6208370

הכותבת היא מנכ”לית עמותת שיעור אחר

תופעת דודו פארוק: למה זה מסוכן

אני כבר לא בוכה על הילד שחלמתי

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.