fbpx

צרכן צעיר בשטח

צרכן צעיר בשטח

הגוזלים הקטנים שלכם יצטרכו יום אחד להקים קן משלהם, אז איך נכין אותם כלכלית לעולם האמיתי בשנים הקריטיות של גיל ההתבגרות?

בעוד כמה שנים הם יתעופפו לחייהם כאנשים בוגרים ויידרשו להתנהל כלכלית באופן עצמאי, אבל גיל ההתבגרות עמוס בכל כך הרבה שינויים סוערים ומסעירים, שלפעמים מתחשק לנו לחוס על הגוזלים ולרפד להם את הקן רק עוד קצת. יכול להיות שכבר מילדות השקעתם בהקניית ערכים הקשורים בנושא, בעזרת דמי-כיס או ״תקציב בזבוזים״ או באמצעות תוכנית-חיסכון עם ריבית על אי-משיכה, שנוהלה בבנק שפתחתם במגירת הגרביים. אבל מפה לשם, הילדים הפכו לנערים ונערות מתבגרים, שחלקם אפילו עובדים בחופשים – ואיכשהו אנחנו ההורים עדיין מתפקדים על תקן ארנק-אנושי.

איך מדברים על כסף?

חינוך פיננסי הוא לא חלק מתוכנית הלימודים בבתי הספר, לכן האחריות על שיעורי המבוא לחיים האמיתיים מוטלת על כתפינו, ההורים. אנחנו צריכים לדעת לבאר מושגי מבוא – ניתן להיעזר בעזרים חיצוניים כמו מילון מעות כמובן, להוות דוגמה אישית ולהצליח להעביר את כל זה לילדינו – אלה שבכל רגע נתון ראשם נמצא במקום אחר, והם נתונים במידה כזו או אחרת ללחצים צרכניים חברתיים. איך ניתן לגשת לזה בכל זאת? הפכו את הדיונים הכלכליים של הגדולים לנושא שנידון בארוחות משפחתיות. אתם יכולים לשתף אותם בהתלבטויות, בשיקולים ובהחלטות שקיבלתם, להזמין אותם לחוות דעתם – אולי תשובתם תכיל פתרון מבריק שלא חשבתם עליו, אולי הם “רק” ילמדו משהו. אם באותה הארוחה הם שואלים שאלות שאתם מרגישים שאין לכם את הידע הדרוש כדי להשיב עליהן, שבו איתם יחד אחרי ארוחת הערב וחפשו את התשובה.

גם אם המצב הכלכלי בבית מעולה ואין לכם בעיה לתמוך כלכלית בילדים, חשוב להנחות את הדור הצעיר לחיים של עצמאות כלכלית. הבן מבלה בקניות בקניון כל אחר הצהריים? למדו אותו לצרוך בתבונה: לדחות סיפוקים, להשוות מחירים; הבת קיבלה רישיון נהיגה ורוצה לעבור במהירות את תקופת הליווי? תנו לה משימה לערוך השוואת מחירים לביטוח רכב לנהג חדש ולחשב כמה כסף ההשוואה הזו חסכה לה (או לכם) בביטוחי רכב – שהם בין כה פחות זולים מנהג ותיק; התאומים רוצים טיול לפני צבא לקצת בטן-גב ביוון? שלחו אותם למצוא עבודה שתכסה את העלויות ולמדו אותם לקרוא את האותיות הקטנות בתנאי-הקניה, ואיך להימנע מעוקצים ברשת.

לעתיד לבוא

פתיחת חשבון בנק היא הזדמנות נהדרת לשיעור בכלכלה ולמידה אודות עניינים כמו עמלות, ריביות, ניהול תקציב ותוכניות חיסכון. שוחחו איתם על המטרות לטווח הקצר של החיסכון, עודדו אותם להשתמש בתוכניות חיסכון לטווח הארוך, ועזרו להם לראות את התמונה המלאה. אם מטרת החיסכון היא קניית רכב יד-שניה למשל, שוחחו איתם על עלויות נלוות: דלק, ביטוח רכב צד ג׳, טיפולים שוטפים וכיוצא באלה.

באתר לוקחים אחריות על הכסף, למשל, שעלה לאוויר כחלק מיוזמת ״חודש מודעות פיננסית״, תוכלו למצוא שפע של מידע בנושאים הקשורים לעולם הבנקאות בפרט והכלכלה בכלל. באתר – פרי יוזמה משותפת של של משרד החינוך, בנק ישראל, פורום ועדי ההורים היישוביים, מועצת התלמידים והנוער הארצית וגופים נוספים במערכת הבנקאית – זמינים תכנים רבים ומגוונים, הכתובים בשפה נגישה.

הנוער העובד והלומד

אין ספק שבין שיעורי הבית, הפגישות עם החברים וההתעסקות הבלתי פוסקת בסמארטפון, אין לבני הנוער הרבה זמן להקדיש גם לעבודה. אחרי הכל, קל הרבה יותר לבקש מאמא, ואם היא מסרבת אז מאבא, שיממנו. אבל ממרום שנותינו וניסיון חיינו אנחנו יודעים שמחובתנו לדאוג לרווחת ילדינו, כלומר לרמת חיים נוחה. עבודה אחר הצהריים או בחופשים היא דרך נהדרת להכין אותם לחיים האמיתיים. עודדו אותם לחפש עבודה שתעניין אותם, דברו איתם על הזכויות שלהם כעובדים, גשו איתם לבנק ופתחו להם חשבון – כל זה אפשרי כבר מגיל 14.

זכרו שהמתבגרים המרדנים שחולקים אתכם את חייכם יהפכו בעוד שנייה ליצורים בוגרים שחוגגים יום הולדת 21. לא משנה לאן הם יחליטו להמשיך בסיום התיכון – לצבא, ללימודי פילוסופיה בסורבון, לפיתוח אפליקציה במחסן – הם יזדקקו לכסף; והם חייבים ללמוד, מוקדם ככל האפשר, שאפילו כסף המבוסס על מטבעות וירטואליים לא גדל על העצים.

האם הכסף שולט בנו, או אנו שולטים בכסף?

ניהול תקציב: האם הם חושבים שהכסף צומח לנו על עצים?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.